Hei
Kan du se på ditt svart-hvit-bilde at det ligger en brygge på høyre side? Da kunne dette være stedet. Vi vet at flyet har vært der.
Hei
Jeg holder på å skrive en bok om flyet og kan vel si så mye at den har vært i Haugesund. Omstendighetene rundt det får dere lest i boken som kommer ut i mai 2010. Jeg kommer nok til å annonsere det på dette forumet - så følg med.
Jeg vil sitere noe jeg fant i en bok anngående samme bildet:
I 1935 etablerte DNL en konkurrerende sjøflyrute mellom Oslo-Arendal-Stavanger-Haugesund-Bergen. Stavangerske ble ekspeditør for Stavanger. I en startperiode brukte sjøflyene en midlertidig anlagt sjøflyhavn på Klasaskjæret. Stavangerske fraktet passasjerene inn til sentrum med bunkrings- og passasjerbåten "Sølyst"
Stavangerske det her refereres til her er Stavangerske Dampskibsselskap.
Konkurransen det refereres til er mellom Wiggo Widerøe's rute mellom Oslo-Stavanger-Haugesund
15. juni 1934 fikk Widerøes Flyveselskap konsesjon til å fly kystruten Oslo-Kristiansand-Stavanger-Haugesund med passasjerer og post, og selskapet fikk statstøtte og postbidrag på i alt 17.000 kroner. Flytiden fra Oslo til Haugesund tok hele fem timer og ti minutter. Billetten kostet 85 kroner.
Allerede den 17. juni var den første flygingen i gang. Løytnant Viggo Widerøe som var eier av flyseslkapet førte sin nye maskin, en Waco modell 1934 på åpningsturen. Maskinen kunne ta maksimalt 3 passasjerer og hadde en marsjfart på 175 km/t. Toppfarten kunne komme opp i 200 km/t.
....
Året etter fikk Det Norske luftfartsselskap, som var etablert i 1927 enekonsesjon på all flytrafikk i Norge. Selskapet overtok 51% av aksjene i Widerøes Flyveselskap og de flyrutene som Widerøe hadde.
...
Fra sommeren 1935 åpnet DNL (Det Norske Luftfartysselskap) regelmessig flyrute med det kjente tre-motors tyskbygde Junkers JU-52 mellom Oslo, Arendal, Kristiansand, Stavanger, Haugesund og Bergen.
....
...siste tur den 2. september 1939.
...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.