• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvor/Når4

SE-DYD

ScanFlyer Gold
Hvor/Når4

Her er et interessant bilde! Rett under den høyre motoren står min far (med briller). Han var 1913 årgang. Da han var i førstegangstjeneste hadde de slike uniformer. Tror han fikk utsatt førstegangstjenesten pga studier. Vet han var med (enten frivillig eller vernepliktig) til Vinterkrigen i Finland, men på vei dit måtte de gjøre vendereis pga Norge var angrepet. Han satt i Interneringsleir i Sverige i begynnelsen krigen! Om dette var under førstegangstjeneste eller ikke- vet jeg ikke- men fikk aldri spurt om det før han døde! Så dette kan jo være alt fra 1935- 1940!? Noen som har forslag?

Dag
 

Attachments

  • pappa o lufthansa ju 52.jpg
    pappa o lufthansa ju 52.jpg
    199.9 KB · Views: 62
Re: Hvor/Når4

Hei!

Bildet viser Lufthansas Junkers Ju 52 "Otto Parschau" med kjennetegn D-3127.
Det er tatt på Gardermoen, og kan bare være tatt i juni, juli eller august 1934. Det var de eneste gangene flyet var i Norge med dette kjennetegnet. (Ble senere D-APAR).

Grunnen til at flyet landet på Gardermoen, var at Lufthansa p g a mangel på passende materiell (les sjøfly) som kunne lande på Gressholmen på ruten fra København via Göteborg, måtte bruke maskiner med hjulunderstell. Til stor forlystelse for de vernepliktige som var inne til tjeneste - som det framgår av bildet. Dette var forøvrig det siste tyske ruteflyet som besøkte Norge med tallsiffer som registrering. Dette året ble alle tyske sivilfly suksessivt omregistrert til bokstaver i kjennetegnet. Innsjekk av passasjere som skulle med flyet fra Gardermoen på rute sydover, skjedde på toget underveis til Jessheim. Akk, det var tider! :-p

Hilsen
Knut A
:old
 
Re: Hvor/Når4

Det har vært to forskjellige Junkers JU-52/3m fly i Lufthansa før krigen. Det var werkenr. 4040 som hadde reg. D-3127 fra mars 1934-november 1934. Det ble gitt navnet "Otto Parschau" og ble i november 1934 omreg. til D-APAR som den hadde til den krasjet i Chanteny, Frankrike den 22/2-1938 pga. tåke. Fly nr. 2 var werkenr. 6385 som ble registrert D-ABFA i mai 1939. De hadde den tydeligvis bare en kort stund før Luftwaffe overtok den samme året og da ble den TT+LN. Slik fløy den til den gikk tapt i 1941 av en eller annen grunn, et eller annet sted.Et meget interessant bilde!:smile2
 
Back
Top