• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvor mye vind skal til?

Vil ikke den økte tettheten i kaldere luft føre til mer effektive ror og?

Ja, det er nok rett etter touchdown/decrab at man vil merke noe mer
kraft på flyskroget (stort areal) som vil til siden. Så hvis det er litt glatt i tillegg..

W
 
En annen ikke ubetydlig faktor er temperaturen. Dess lavere temperature, dess høyere vindkraft.
Fra 30C til 0C for samme vindstyrke øker kraften med ca 10%. Så en kald vinterdag i nord bør man
kanskje legge inn litt mer marginer enn ellers..

W

Aldri tenkt over det, men vil ikke vindmåleren vise høyere verdi når luften får større tetthet?
 
Aldri tenkt over det, men vil ikke vindmåleren vise høyere verdi når luften får større tetthet?

Det er avhengig av hva slags måleutstyr som brukes, om man måler vinden vha. "hastighet" eller "trykk", og det siste er jo aktuelt om man tenker på måleren på flyet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anemometer
In the tube anemometer the pressure is measured, although the scale is usually graduated as a velocity scale. In cases where the density of the air is significantly different from the calibration value (as on a high mountain, or with an exceptionally low barometer) an allowance must be made. Approximately 1½% should be added to the velocity recorded by a tube anemometer for each 1000 ft (5% for each kilometer) above sea-level.
 
Back
Top