Vil ikke den økte tettheten i kaldere luft føre til mer effektive ror og?
Ja, det er nok rett etter touchdown/decrab at man vil merke noe mer
kraft på flyskroget (stort areal) som vil til siden. Så hvis det er litt glatt i tillegg..
W
Vil ikke den økte tettheten i kaldere luft føre til mer effektive ror og?
En annen ikke ubetydlig faktor er temperaturen. Dess lavere temperature, dess høyere vindkraft.
Fra 30C til 0C for samme vindstyrke øker kraften med ca 10%. Så en kald vinterdag i nord bør man
kanskje legge inn litt mer marginer enn ellers..
W
Aldri tenkt over det, men vil ikke vindmåleren vise høyere verdi når luften får større tetthet?
In the tube anemometer the pressure is measured, although the scale is usually graduated as a velocity scale. In cases where the density of the air is significantly different from the calibration value (as on a high mountain, or with an exceptionally low barometer) an allowance must be made. Approximately 1½% should be added to the velocity recorded by a tube anemometer for each 1000 ft (5% for each kilometer) above sea-level.
Det er avhengig av hva slags måleutstyr som brukes, om man måler vinden vha. "hastighet" eller "trykk", og det siste er jo aktuelt om man tenker på måleren på flyet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anemometer
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.