• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvor mye skal man tru på denne??

Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Hvor store fly ned på en bane på 2000 x 45 meter??
 
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Denne strategiplanen, er den noe som kommer til å bli fulgt eller er det bare en luftslott????
 
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Tror ikke vi skal legge så mye i denne strategiplanen. Den er skrevet av Knut Olaf Sunde:
BIOGRAFI

Knut Olaf Sunde er født i Oslo i 1976. Etter å ha utdannet seg som komponist ved Norges musikkhøgskole, bodde han to år i Sverige og fortsatte komposisjonsstudier med Ole Lützow-Holm på Musikhögskolan vid Göteborgs Universitet. Han har skrevet musikk for orkester, sinfonietta, mindre ensembler, soloer og elektronikk, samt arbeidet med lydinstallasjoner, og bl.a vært leder for Ny Musikks Komponistgruppe og er nestleder i Norsk Komponistforening. Pågående prosjekter er musikk i akustiske landskaper, forsterkede ensembler og høyttalerinstallasjoner. Sunde bor for tiden i Berlin.
 
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Han mener mye om mye, men umiddelbart synes jeg flere av planene er fornuftige. Ikke minst det å samle flere plasser til en. (HVis man da er tøff nok til samtidig å selge de plassene som ikke lenger brukes).

Ideen om stamflyplass i Lofoten (eneste stedet med regflyplasser jeg kan noe om) virker ikke så dum, kan være bra for turistnæringen. Gimsøya er paddeflat (mye myr, åkre og våtmark - arealkonflikter?), men for ikke å komme i konflikt med andre fjell må stripa ligge Ø-V langt nord der. Jeg ville i utgangspunktet anse Leknesdalen som et bedre alternativ mht topografi (lang dal i begge ender, enkel innflyging) og nærhet til befolkning, men der ville det komme store konflikter mht bebyggelse, våtmarker og åkerland. Flyplassen ville dominere veldig mye i dalen.
 
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Jaja.... en komponist som skriver om flytrafikken.... Burde han ikke holde seg til musikken??.... Ser i allefall noe som er fornuftig i planene... Kautokeino er jo midt i blinken når det gjelder flyplass... Hadde jo vært fint med reserveflyplass for nord-Norge/Sverige/Finland... Er jo nesten alltid uvær ved kysten om vinteren..... Hadde jo ikke vært så dumt hvis den hadde blitt vedtatt.... :lol:
 
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Jaja.... en komponist som skriver om flytrafikken.... Burde han ikke holde seg til musikken??....

Forsiktig nå ellers ekskluderer du alle her på forumet!
 
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Her var det mye artigt å lese! Han har tydligvis god kjennskap til lufthavner og flytrafikk. Likte også planen "langsiktig veibygging".

Kanskje han kunne ha blitt en god samferdselsminister en dag :)
 
Last edited:
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

En musiker til samferdselsminister? Man skal høre mye før......

(jaja, det blir vel neppe værre enn det som er der i dag, og har vært der de siste årene)
 
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Forsiktig nå ellers ekskluderer du alle her på forumet!

Ja.... mente jo selvsagt at han burde skrive om musikk. Ikke lage strategiplaner for flyplasser. Han gjør selvsagt en bra jobb:). Likte egentlig planene hans... :colgate:Håper bare at de som vedtar også liker den... Men det vet man jo at dem ikke gjør... :cry:
 
Re: Hvor mye skal man tru på denne??

Hvis dette hadde vært strategiplanen til Avinor, så hadde jeg trolig tissa i boksa:p
Var gledelig å se at han mente at Sandnessjøen, Stokka lufthavn skulle bestå, og flyplassen i Mosjøen skulle selges, selv om det ble storflyplass på Mo i Rana:D
Hadde det blitt sånn, kunne Stokka lufthavn fort blitt nattstasjon til Widerøe;)
 
Back
Top