Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper (StarAlliance)?

Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg opp med partnerselskaper?

Holder på å vurdere en tur til Fillipinene.
søker på SAS.no og får opp følgende

09:15 - 10:20 SK455 Oslo - København (Terminal 3)
Flys av: Scandinavian Airlines Flytype: Airbus Industrie A321
Mellomlanding i: København 2:10
12:30 - 07:25 SK8001 (SQ) København (Terminal 3) - Singapore
Flys av: Singapore Airlines Flytype: Boeing 777-200/200ER
Mellomlanding i: Singapore 1:40
09:05 - 14:35 MI588 Singapore (Terminal 2) - Cebu via: Davao, 0:40
Flys av: SilkAir Flytype: Airbus Industrie A320-100/200

8:45 - 22:15 MI543 Cebu - Singapore (Terminal 2)
Flys av: SilkAir Flytype: Airbus Industrie A320-100/200
Mellomlanding i: Singapore 1:30
23:45 - 06:00 SK8000 (SQ) Singapore (Terminal 3) - København (Terminal 3)
Flys av: Singapore Airlines Flytype: Boeing 777-200/200ER
Mellomlanding i: København 2:10
08:10 - 09:25 SK1462 København (Terminal 3) - Oslo
Flys av: Scandinavian Airlines Flytype: Boeing 737-800

Pristype::
WSNOECO
WSNOECO
WSNOECO
MSNOECO
MSNOECO
MSNOECO

Hvilken booking klasse er denne hos SQ? Gir den EB?

Hvis det ikke kommer opp på høyresiden ved der det skal stå antall EB-poeng, så er det ingen annen måte å finne ut (tror jeg).

W bort og M tilbake. Hva disse klassene betyr med SK billett på SQ metall aner jeg ikke. SilkAir får du neppe poeng på.

Holder på å vurdere en tur til Fillipinene.
søker på SAS.no og får opp følgende

Hvilken booking klasse er denne hos SQ? Gir den EB?

SK W-cl mappes til SQ Q-cl
SK M-cl mappes til SQ E-cl

SQ gir 100% EB-opptjening i economy, men noen klasser gir ikke poeng overhodet: G, N, Q, V, T

Dvs ingen poeng på utreisen, hjemreisen gir 6200 poeng (CPH-SIN er 6193 miles).

SK W-cl mappes til SQ Q-cl
SK M-cl mappes til SQ E-cl

SQ gir 100% EB-opptjening i economy, men noen klasser gir ikke poeng overhodet: G, N, Q, V, T

Dvs ingen poeng på utreisen, hjemreisen gir 6200 poeng (CPH-SIN er 6193 miles).

Virkelig? Rart man blir forvirret.. SQ har også en M og W eco klasse som gir 100%.
Da blir det nok brukt bonuspoeng på turen siden denne kostet over 11.000kr og den da bare gir 6200 poeng. Har mere enn nok bonuspoeng, men mangler noen grunnpoeng

EB poeng på Arlanda Express?

Hei, kan man tjene ekstrapoeng ved å reise med Arlanda Express til Stockholm?

Re: EB poeng på Arlanda Express?

Nope, men har du for eksempel SAS-Amex kan du betale billetten med dette og tjene opptil 40 poeng for en tur.

Segments hos *A partnere

Hei,

Pga. mye reising innenriks så når jeg opp til EGB på grunnlag av antall segments lenge før jeg er i nærheten på grunnlag av antall poeng. Lurer derfor på om segments med andre partnere (f. eks. LH) teller mot de 50 segments som skal til for å få EGB, eller er det bare grunnpoeng?

ilmar

Re: Segments hos *A partnere

Hei,

Pga. mye reising innenriks så når jeg opp til EGB på grunnlag av antall segments lenge før jeg er i nærheten på grunnlag av antall poeng. Lurer derfor på om segments med andre partnere (f. eks. LH) teller mot de 50 segments som skal til for å få EGB, eller er det bare grunnpoeng?

ilmar

Kun SAS,Blue 1 og Widerøe flygninger man får segmenter for

Jeg skal fly Oslo - Frankfurt - Sotsji - Frankfurt - Oslo nå i februar. Det jeg lurte på var følgende:
Flygningene fra Oslo til Frankfurt og Frankfurt - Oslo er en Lufthansa flygning som er operert av SAS. Vil man få registrert dette som legs i EB?
Flygningen Sotsji - Frankfurt er en charter operert av LH, vil jeg da få poeng i EB selv om dette er en charter og sitter i Y?

Jeg skal fly Oslo - Frankfurt - Sotsji - Frankfurt - Oslo nå i februar. Det jeg lurte på var følgende:

Flygningene fra Oslo til Frankfurt og Frankfurt - Oslo er en Lufthansa flygning som er operert av SAS. Vil man få registrert dette som legs i EB?

Flygningen Sotsji - Frankfurt er en charter operert av LH, vil jeg da få poeng i EB selv om dette er en charter og sitter i Y?

Ja, og trolig nei

Ettersom SQ har 600 miles som minimum for Business og First, tror jeg vi står overfor den litt pussige situasjonen at du opptjener like mye for både SQ 956 og SQ 967; 600 miles - til tross for at du flyr Business den ene veien og Economy tilbake.

De øvrige ser korrekt ut, uten at jeg har dobbeltsjekket milesavstandene.

Man opptjener for øvrig 200% miles hos SQ, men altså med 600 poeng som minimum.

Kan bekrefte at det ble 1200p på business og 600p på economy på SQ sin flygning mellom SIN og CGK.

Opplevde noe merkelig/ hyggelig på min tur til LAS i forrige uke:

Ruta var OSL-EWR-SFO-LAS-EWR-OSL. Bookingklasse Y (nest laveste bookingklasse hos UA).

Fikk følgende poeng: osl-ewr 3700, ewr-las 2300. Mener jeg skulle hatt 2900 for denne strekningen, men jeg får bare for antall miles i luftlinje. Årsaken er at en dag i uka går ewr-sfo-las på samme flightnr UA390. Det er bytte av fly, crew, gate osv i sfo, så de har ingen ting med hverandre å gjøre. Urettferdig er det i alle fall. På de andre ukedagene går UA390 kun sfo-las.

Men så starter det som er gøy. Pga snøvær på Ewr blir vår flight las-ewr innstilt. (UA38 EWR-OSL også, men det er ikke lenger vårt problem). En hyggelig dame booker oss las-iah-ams-osl. Hun gir oss boardingkort for de to første flightene, men beklager at hun ikke fikk dette til på SK822 ams-osl. Vi får plasser i bakre cabin både på B729 las-iah og på B777 iah-ams. Sistnevnte har 4-klasse config med eco, eco+, C og F.

God plass i bakre kabin. 29 av 108 stoler opptatt. Vi opplevde tom at folk gikk bakover fra plusscabinen for å sove i en treseter. De føler seg nok lurt som har betalt ekstra for pluss. Det var mye høyere belegg der framme. Da vi skulle få boardingkort i AMS, stusset jeg over at vi fikk sete 2A og 2C og ble sendt til lounge.

Det viser seg at vi hadde fått bookingklasse Y i stedet for K på las-iah-ams-osl og dette mappes til SAS+ hos SAS. Jeg gnir meg i henda over 200% opptjening ams-osl. Da jeg etter noen dager får poengene ser jeg at jeg har fått 200% for hele hjemturen. Las-iah 2600 poeng, iah-ams 10200 poeng og ams-osl 2000 poeng. Dermed endte jeg opp med 20800 poeng for turen.
Tror det blir en pra poeng/krone. Tidenes billigste sølvkort?

Hvorfor er UA så sleipe at de bare gir 2300 poeng i stedet for 2900 for ewr-sfo-las? Hvorfor er UA så snille og booker meg i høyere bookingklasse? Hvorfor blir jeg plassert i Economi i B777 og ikke i Economi Pluss?
Vet det er forskjell på bookingklasse og cabinklasse, men her skulle jeg vel sittet lenger fram?

Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Ulempen med gjennomgående flightnummer er som du sier at du bare har fått for luftlinje direkte- og hadde segmenter vært et poeng ville det også bare telt som et segment... Sånn er det bare...

Når det gjelder economy pluss hos ua vet jeg ikke om de har egne bookingklasser på det? Ville vel dog vært naturlig å sette fullfare passasjerer der...

Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper?

Samme klasse. Man kjøper seg opp til Plus-sete fra vanlig Y, uavhengig om det er laveste. Klasse i K/L eller om det er en høy klasse... Prisen er lik, og klassen er den samme.De høyeste Y-klassene får muligheten til å velge sete der gratis. Så EB-poengene høynes ikke fordi man har Plus, men om man får en høy klasse, så får man jo både ekstra peng og Plus-sete.

Lufhansa Business (p)

Hei.

Jeg så på en bilett til LIS med LH. Og der kommer det opp business med klasse P. Men hvis jeg ser på eurobonussidene så står den klassen godt plantet i Economy.
Er den så rabatert at den gir economy poeng? Hvor mange poeng gir den?

Re: Lufhansa Business (p)

Hei.

Jeg så på en bilett til LIS med LH. Og der kommer det opp business med klasse P. Men hvis jeg ser på eurobonussidene så står den klassen godt plantet i Economy.
Er den så rabatert at den gir economy poeng? Hvor mange poeng gir den?

Via FRA eller MUC? LH hele veien eller SAS på deler av ruten?

Back