Hvor mange SAS-poeng tjener jeg med partnerselskaper (StarAlliance)?

Re: Hvor mange SAS-poeng tjener jeg opp med partnerselskaper?

Slik ser du til å bli dersom det er 200% i bookingklasse C:

SK2865 BGO-CPH, bookingklasse D: 1250 p
SQ351 CPH-SIN, bookingklasse C: 12400 p (6190 miles = 6200 p x 2)
SQ956 SIN-CGK, bookingklasse C: 1200 p (548 miles = 600 p x 2)

SQ967 CGK-SIN, bookingklasse M: 600 p (548 miles = 600 p)
SQ026 SIN-FRA, bookingklasse M: 6400 p (6380 miles = 6400 p)
SK4756 FRA-OSL, bookingklasse H: 1250 p
SK273 OSL-BGO, bookingklasse H: 625 p

total = 23725 grunnpoeng

Kan du ha forklare meg hvorfor reise med TK i J - klasse kun gav meg 100% opptjening? (J er i minimum 600 kategorien).
Hvis man sammenligner epler og pærer, bør man forhåpentligvis ende opp med to forskjellige konklusjoner, noe du også har gjort i denne sammenheng.

Hovedforskjellen er at SQ opererer med 'Minimum 600' som sitt høyeste nivå (200%), mens 'Minimum 300' er det laveste (100%). Før 9. juni var for øvrig 'Minimum 150' lavest (25%), men dette nivået ble altså fjernet. Det må nok sees i sammenheng med at SK har gjeninnført 100% opptjening i alle Economy-klasser, og at SQ således svarer på denne positive endringen (min teori).

TK, på sin side, har alltid hatt 'Minimum 600' som sitt "mellomnivå" (100%) for de dyrere Economy-billettene og billigste Premium-billettene. Over dette har de hatt 'Minimum 1200' (200%), men dette er nå endret til 'Minimum 750' (125%) - altså en klart negativ endring. Lavest ligger 'Low Economy' med 'Minimum 150' (25%).

Jeg kan ikke svare fornuftig på hvorfor dette presenteres på en så kryptisk måte - det må jo medføre mye spørsmål til CR bl.a., men det kan kanskje ha noe med hvor mange poeng de forskjellige selskapene har satt som minimumsgrense for de forskjellige bookingklassene...?

For medlemmene er dette et håpløst system, men nøkkelen er altså å se forskjellen mellom de forskjellige nivåene og regne på prosentforskjellen. Hvis det er et nivå som er dobbelt så mye som Economy (de typisk dyrere Economybillettene M, H etc.), skal dette leses som 200% - enten det er 600 eller 1200 som er satt som minimum. På samme måte som 75 eller 150 for 'Low Economy' skal leses som 25% av hhv. 300 og 600.

Igjen, et håpløst opplegg fra EuroBonus' side, men forholdsvis greit å forstå når man først har skjønt tegningen.

Takk takk ILS2. Da har jeg sett meg blind på de "minimumtallene". Man bør derfor regne relativt til den klassen som man vet gir 100% opptjening.
Da lærte jeg noe i dag også :)

Takker!

Kan du ha forklare meg hvorfor reise med TK i J - klasse kun gav meg 100% opptjening? (J er i minimum 600 kategorien).

Det blir feil å bare se på minumumtallet, det som er viktig er vilken kolonne står i. Første kolonne er 200%, neste 100% så 25%. Er det bare to kolonner som hos SQ betyr det 200% i den første (selv om det står 600 der), 100% i den neste, samt at de har endel 0% klasser som ikke vises

Slik ser du til å bli dersom det er 200% i bookingklasse C:

SK2865 BGO-CPH, bookingklasse D: 1250 p
SQ351 CPH-SIN, bookingklasse C: 12400 p (6190 miles = 6200 p x 2)
SQ956 SIN-CGK, bookingklasse C: 1200 p (548 miles = 600 p x 2)

SQ967 CGK-SIN, bookingklasse M: 600 p (548 miles = 600 p)
SQ026 SIN-FRA, bookingklasse M: 6400 p (6380 miles = 6400 p)
SK4756 FRA-OSL, bookingklasse H: 1250 p
SK273 OSL-BGO, bookingklasse H: 625 p

total = 23725 grunnpoeng
Ettersom SQ har 600 miles som minimum for Business og First, tror jeg vi står overfor den litt pussige situasjonen at du opptjener like mye for både SQ 956 og SQ 967; 600 miles - til tross for at du flyr Business den ene veien og Economy tilbake.

De øvrige ser korrekt ut, uten at jeg har dobbeltsjekket milesavstandene.

Man opptjener for øvrig 200% miles hos SQ, men altså med 600 poeng som minimum.

Dette har selvfølgelig SAS beskrevet mye bedre på salesinfo:
EuroBonus members earn Basic points per one-way flight operated by Singapore Airlines according to this table:

Economy Business/First
Minimum 300 points Minimum 600 points
Booking Classes
The Economy points (100%) earning are based on the actual miles flown, rounded up to the nearest 100, except where minimum and maximum points applies.
When using Mileage Calculation in EBMS please observe that the information recieved from CUM only generate Economyclass (100%)

New accrual chart valid from 09JUN13
EuroBonus on Participant Booking Classes Accrual Structure
Suites
R

200%

First Discounted A, F, P 200%
Business C, D, J, Z 200%
Economy Y, B, E, H, M, S, W, U, K, L 100%
Economy Discounted G, N, Q, T, V No accrual
First Award Travel O No accrual
Business Award Travel I No accrual
Economy Award Travel X No accrual
Non Revenue incl. Industry Discount
-

No accrual

Noen som VET om man får EuroBonusopptjening på Thai Smile?

De opererer jo flere innenlandsstrekninger side om side med "vanlige" Thai, og har TG-nummer på flightene

Jeg lurer på hvor lang tid det hadde tatt å kode en slags kalkulator for dette, og om det er penger å tjene på det. ;)

Jeg lurer på hvor lang tid det hadde tatt å kode en slags kalkulator for dette, og om det er penger å tjene på det. ;)

In the works. Jeg skal mekke noe sammen. Ingen ETA. Bruker info fra Salesinfo. Egentlig noe SAS burde hatt selv.

Last edited:

Sikkert dumt spørsmål, men gir denne Madrid-reisen i SAS Plus (på sas.no) 100% eller 200% EB-poeng?

11:45 - 14:00 SK3687 (LH) Oslo - Munchen (Terminal 2)

15:00 - 17:45 SK3344 (LH) Munchen (Terminal 2) - Madrid (Terminal 2)

Sikkert dumt spørsmål, men gir denne Madrid-reisen i SAS Plus (på sas.no) 100% eller 200% EB-poeng?

11:45 - 14:00 SK3687 (LH) Oslo - Munchen (Terminal 2)

15:00 - 17:45 SK3344 (LH) Munchen (Terminal 2) - Madrid (Terminal 2)

Dette er jo en tur med LH, så kommer an på bookingklassen

Det står "Bookingklasse: S, S (utreise)" i margen, så da er det kanskje bare 100% (jf. LH-charteret). Hadde håpt at SK-foran flightnummeret hadde betydning, men det er kanskje alltid metallet som avgjør?

Det står "Bookingklasse: S, S (utreise)" i margen, så da er det kanskje bare 100% (jf. LH-charteret). Hadde håpt at SK-foran flightnummeret hadde betydning, men det er kanskje alltid metallet som avgjør?

Edit: Leste ikke SAS Plus. Da har jeg ikke peiling. S på LH er 25% ifølge salesinfo.

Last edited:

Ved code-share er det bookingklassen hos operating carrier som avgjør poengopptjeningen, ikke marketing carrier som er SAS i ditt tilfelle. Det er umulig å vite hvilken klasse man mappes til hos operating carrier, tror ikke det står på etkt/itinerary. Direkte i GDS (f.eks. amadeus) fremkommer dette så agenter kan gi informasjon om dette.

I en annen tråd skrev jeg dette for et par uker siden vedr. hvilken kabinklasse man blir plasert i ved Lufthansa operating:
SAS marketing klasse (SAS code-share og LH operating) C, D, J, Z, Y og S mappes til Lufthansa business class, mens SAS marketing klasse B, P og A mappes til Lufthansa economy.

Vedr. SAS Plus klassene vil noen mappes til LH economy 100%, noen til business 100% og noen til business 200%.

Hvor mange EB points på LH?

Noen som har en ballpark figure her? Oslo-Frankfurt med LH på economy discounted, hvor mange EB poeng gir det?

Hvor mye poeng i p business hos Swiss? Tenker på CPH-NCE

Feil - P og Z (Business discounted) hos Swiss gir bare 100%

Back