Hvor lenge før avgang kan det deices?

  • Thread starter Thread starter MFM
  • Start date Start date

MFM

ScanFlyer Blue
Hvor lenge før avgang kan det deices?

Har vært på nattevakt siste to netter med temperatur nede rundt 1 plussgrad og i stillle stunder observert at det kjører et par deicebiler og sprayer fly som står på stand 3-4 timer før de skal ut å fly (Manchester). Hva er årsaken, jeg trodde ikke deicevæske holdt så lenge? Er det kanskje opplæring som foregår?
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Dette er ikke deicing, men antiicing. Kort sagt forebyggende for å unngå å behøve deicing. Så lenge det ikke kommer nedbør, holder denne behandlingen i flere timer.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Hvis der kun er active frost (ingen nedbør og ikke for kaldt) kan en, avhenging av blanding, lett få holdover tid på mange timer. Det er vanlig på flyplasser i UK at en kommer til dryppende fly om morgenen da handling selskapene som regel ikke har kapasitet til å få unnagjort alle flyene rett før avgang. Det er ofte snakk om et par de-icing rigger for hele flyplassen og hvis det ikke var forutsett at det skulle bli frost er det bare å smøre seg med masse tålmodighet :rolleyes:

Hvis du virkelig kjeder deg på dine nattevakter finnes de offisielle FAA holdover tidene her :p De brukes også av europeiske operatører.
https://www.faa.gov/other_visit/aviation_industry/airline_operators/airline_safety/media/FAA_2019-20_HoldoverTables.pdf
 
Last edited:
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Aha, så det er derfor de noen ganger har irrgrønne vinger!

Takk for alle svar, jeg tror nok at selv vintertrafikken gir meg nok å gjøre på nattevakt til å skyve det dokumentet der til sides, men takk likevel ;)
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Jeg har også sett "irrgrønne fly" og har lurt på hva det er. Har spurt andre passasjerer når jeg har vært i USA, og de har ikke skjønt var det var.
Så tusen takk for forklaring :)
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Hva er egentlig årsaken til at deice ikke foregår på stand noe sted i Norge? Strenger krav når det kommer til kontamineringen og håndtering av denne?
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Hva er egentlig årsaken til at deice ikke foregår på stand noe sted i Norge? Strenger krav når det kommer til kontamineringen og håndtering av denne?


Blant annet oppsamling av væske. Denne går i egne tanker ute på de ice platformene. I hvertfall på OSL


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Er det også fordel å ha den ved baneenden ifht. kort vei til avgang?
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Er det også fordel å ha den ved baneenden ifht. kort vei til avgang?

Ja, hvis det er veldig dårlig vær med mye «freezing rain» så kan holdover tiden måles i minutter og da er det fordel med sprøyting like før avgang.
Fløy endel på Sibir i drittvær og da kom Russerne med noe væske som ikke var godkjent av hverken selskapet eller FAA men det fungerte fint som snus så vi tok det gjerne og holdt kjeft senere. Unødvendig å si at Russerne har mye erfaring med kulde, is og avising. :old
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Ja, russerne kan dette med deicing. ;)

helpdesk_image.4839463.jpg
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Ja, russerne kan dette med deicing. ;)


Har aldri sett den doningen før, tror nok den kan smelte mere enn snø og is, sikkert ikke godkjent av hverken Boeing eller Flybuss..:cry:
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Den russiske/sovjetiske greia er ikke til deicing av fly, men for å fjerne sne og is på apron, taksebaner og rullebaner. Husker ikke hva slags motor det er, men den er montert på en svingbar plattform og kan vinkles nedover mot bakken. Særdeles effektive greier, jeg så tre av de gutta i formasjon på en taksebane i Novosibirsk (eller var det Krasnojarsk?) som omgjorde snehaugene til sommerføre på null komma svisj. Sikkert greit i Sovjet når drivstoff var «gratis» -ikke fullt så greit med 17 kroner literen.
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Ja, russerne kan dette med deicing. ;)



:



Joda, men samtidig er det jo nok av eksempler der på litt manglende deicing i blant, og avganger hvor snøføyka står fra vingene
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Har blitt fortalt at i områder med tørt og kaldt klima i Russland blir snø og rim fjernet mekanisk, dvs man bruker børster for å rengjøre vingeflater. Stemmer dette?
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Billigere hvis man kan måke eller blåse av sne før man påfører væske. Mer miljøvennlig også, da man trenger mindre. Løvblåser kunne nok med fordel vært mer brukt rundt omkring når snøen er tørr istedet for å vaske alt av med dyr deicingvæske.
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Mange de-icervogner også her i Norge har jo også slike "løvblåsere" hvis de ikke har blitt fjernet i det siste. Har selv sett dem i bruk på store mengder tørr snø, for eksempel i Tromsø.

Og børster og lignende har også vært brukt i ganske stor utstrekning. Det betinger jo at man har god tid og mange hender.

Alt for å spare de-icervæske (penger) med påfølgende utslipp, selv om man normalt vil trenge en dusj uansett, men da med mye mindre mengder.
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Hva koster de-icervæske for literen og hvor mye går med på en vanlige "behandling" av en 737 ?
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Er det utelukkende aerodynamiske årsaker til deicing, eller er det mekaniske hensyn også?
 
Re: Hvor lenge før avgang kan det deices?

Er det utelukkende aerodynamiske årsaker til deicing, eller er det mekaniske hensyn også?
Hovedsaklig aerodynamisk ja, men og for å fjerne snø/is/slush fra hengsler og kontrollflatater for at disse ikke skal fryse etterhvert som man klatrer opp i kaldere luft.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Back
Top