Hvor er SAS sine Q400 blitt av

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Satt her og lurte på hvor SAS sine Q400 er blitt av. Vet at det har vært en tråd om dette for lenge siden, men det er vel ok å starte en ny tråd på temaet nå.

Står det fortsatt noen på CPH?
Er noen sendt tilbake til fabrikken?
Er noen solgt? Ev til hvem?

Noen som har detaljer her?

BF:cool2
 
6 stk er solgt til Phillipine Airways, en til Nordflyg I Sverige(konvertert til QF400)
Malev Express har ogsaa kjopt iallefall en maskin.

Maskinen som lander I Vilnius mener jeg staar det enda. I tillegg staar det endel maskiner I. uten SAS-logoer, pakket Ned..I CPH naturligvis.
 
Last edited:
Ved årsskiftet var fortsatt følgende fly registrert i Norge med SAS som operatør:

LN-RDA
LN-RDD (SAS søkte 28/12 om Export CofA for denne)
LN-RDI
LN-RDJ
LN-RDK
LN-RDO
LN-RDP
LN-RDT
 
Ved årsskiftet var fortsatt følgende fly registrert i Norge med SAS som operatør:

LN-RDA
LN-RDD (SAS søkte 28/12 om Export CofA for denne)
LN-RDI
LN-RDJ
LN-RDK
LN-RDO
LN-RDP
LN-RDT

Varav -RDK havererade i AAL 9 sept. 2007
 
Man får dog ta infoen hos planesregister med en klype salt....denne bilden tok jeg 6 desember utanfor Nordflygs hangar på Skavsta/ESKN.
Det står dessuten fler ex-SAS maskiner der på Skavsta, eller gjorde i vart fall tidligere på hösten. Såg dessverre ikke reg-numren, men det var 3 eller 4 stykken.
Ha en fin helg :)
 

Attachments

  • P1050235.jpg
    P1050235.jpg
    66 KB · Views: 679
Mener jeg så en stå "gjemt bort" på AAL når jeg tok av derfra i September. Det var kanskje den som tredde proppen ned i asfalten der nede....
 
LN-RDA
LN-RDD (SAS søkte 28/12 om Export CofA for denne)
LN-RDI
LN-RDJ
LN-RDK
LN-RDO
LN-RDP
LN-RDT

LN-RDA/LN-RDP/LN-RDT stored NYO , LN-RDI/LN-RDJ/LN-RDO stored CPH , LN-RDD flögs NYO-CPH 28 december 09.

LN-RDK haveri AAL.
 
Nej, frågan gällde SAS DHC-8-402 och då är LN-WDA/WDB/WDC irrelevanta då de inte ägdes av SAS.

Men Widerøe eies av SAS Group igjen. Og de har siste ord i beslutningene om det er noe uenighet mellom selskap og eier. Ergo måtte WIF kvitte seg med sine Q400-maskiner og hadde kun mulighet til investere i nye Q400NG.

Ergo, føler iallefall jeg at WIF sine maskiner er like relevant som resten av flåten. ;-)
 
Men Widerøe eies av SAS Group igjen. Og de har siste ord i beslutningene om det er noe uenighet mellom selskap og eier. Ergo måtte WIF kvitte seg med sine Q400-maskiner og hadde kun mulighet til investere i nye Q400NG.
Ergo, føler iallefall jeg at WIF sine maskiner er like relevant som resten av flåten. ;-)

Ja , att Wideroe´s ägs av SAS Group är väl bekant för alla på forumet och behöver inte påpekas. Men du skrev att maskinerna ägdes av SAS vilket är helt felaktigt och som du uppenbarligen inte kände till. Facts please!

För övrigt kan också nämnas att Malev har fyra ex-SAS DHC-8-402 men det ryms väl inom "iallefall en maskin" .....
 
Det er vel akkurat det samme om SAS eller WIF eier maskinene, når det er SAS som tar siste beslutning på dem uansett hva WIF måtte mene. Jeg forholder meg pent innenfor facts.
 
Det er vel akkurat det samme om SAS eller WIF eier maskinene, når det er SAS som tar siste beslutning på dem uansett hva WIF måtte mene. Jeg forholder meg pent innenfor facts.

Bizflyers fråga gällde SAS (inte SAS Group) DHC-8-402 flotta. Av dina svar framgår med all tydlig önskvärdhet att din kunskap om ämnet är synnerligen begränsad. Svaret på Bizflyers fråga finns på många olika ställen och går att få fram på många olika sätt. I ett av mina inlägg har jag, av tidsskäl, endast redogjort för nuvarande status på de kvarvarande LN-registrerade maskinerna. Om någon, exempelvis, frågar om avvecklingen av SAS MD-80 flotta tror jag inte att han eller hon förväntar sig svar om Spanairs maskiner trots att SAS är delägare i företaget.
För övrigt: last posting i ämnet för min del.
 
Back
Top