Hvor er SAS Q400s blitt av?

I Norge säger man att svenskarna bestämmer, i Sverige är danskarna "the evil" och enligt danskarna är alla emot dom. :drunk:
:nor:DEN :SWE
Jo, men så är det ju. Danskarna tror att dom är herre på täppan. Nej, ge mig SAS CRJ nu!:cheers:

/Daniel

I siste nummer av Arliner World (March 2008) er det en artikkel om Dash 8-Q400 "The facts, The future". Der fremstilles egentlig SAS som en vanskelig kunde for en ellers vellyket flytype. Nå skal ikke jeg til stilling til det, for en av mine hovedinnvendinger mot AW er de så godt som aldri har noe negativt å si, hverken om produsenter eller flyselskap. (Samme nummer har jo en ren og skjær reklameartikkel for Cesna Mustang).

På den andre siden tror jeg SAS kunne spart seg en god del bry ved langsomt å fase Q400 inn igjen under henvisning til spesielt interesserte at problemene nå var løst gjennom SAS egen dyktighet og i samarbeid med produsenten. Folk, dvs. det av media bekymrede publikum, glemmer fort, og det vet innerst inne trafikkselskapene.

Der fremstilles egentlig SAS som en vanskelig kunde for en ellers vellyket flytype. Nå skal ikke jeg til stilling til det, for en av mine hovedinnvendinger mot AW er de så godt som aldri har noe negativt å si, hverken om produsenter eller flyselskap. (Samme nummer har jo en ren og skjær reklameartikkel for Cesna Mustang).

SAS har väl alltid varit en krånglig kund, oavsett flygplantyp.. man har ju aldrig köpt ett flygplan med standardutrustning, skräckexemplen är väl A300 och B747 Combi.

Håller med dig om Airliner World, jag slutade läsa den när det blev för mycket artiklar om Etihads 777-operationer och okritiska rapporter om diverse företag och tillverkare. Läste tidigare även Airliners, men sedan Jon Proctor slutade som redaktör har även den tidningen blivit meningslös. Airways verkar vara det enda som är värt att läsa numera.

Det står fortsatt 10 Q400 i CPH.
8stk står ute og 2stk i hangar.
Maskinen som havarerte i Ålborg er WO som skrevet over og står der fortsatt, det samme er maskinen som havarerte i Vilnius. Den står også der borte i øst.
Det var på et tidspunkt aktuelt å hente den med båt og frakte den til CPH, men det er fortsatt ikke gjort og ikke avklart siden det er forsikringsselskapet som formelt eier kjerra.
LN-RDI som havarerte "light" i CPH er fikset opp og flydyktig igjen. Den inngår i flåten som er tilgjengelig i annenhånds markedet.
2 av CPH maskinene skulle til Arik i Nigeria , men denne avtalen er ikke effektuert da Arik ikke kan gjøre opp for seg foreløpig og ikke overraskende i disse finanstider.
Det er godt mulig Q400 maskinene i CPH blir stående en stund til der nede.
Under kan man se 8 av maskinene tatt sist fredag i CPH.

Attachments

• DSCN6184.JPG
    DSCN6184.JPG
    79.3 KB · Views: 465
  • DSCN6185.JPG
    DSCN6185.JPG
    89.4 KB · Views: 464
  • DSCN6187.JPG
    DSCN6187.JPG
    86.8 KB · Views: 460
  • DSCN6190.JPG
    DSCN6190.JPG
    94.5 KB · Views: 459
  • DSCN6192.JPG
    DSCN6192.JPG
    76.6 KB · Views: 455
Her er de øvrige 5 maskinene foran hangaren.

Attachments

• DSCN6140.JPG
    DSCN6140.JPG
    77.7 KB · Views: 110
  • DSCN6151.JPG
    DSCN6151.JPG
    75.7 KB · Views: 131
  • DSCN6154.JPG
    DSCN6154.JPG
    78.9 KB · Views: 126
2 av CPH maskinene skulle til Arik i Nigeria , men denne avtalen er ikke effektuert da Arik ikke kan gjøre opp for seg foreløpig og ikke overraskende i disse finanstider.

Arik hadde også fire 737'er langtidsparkert på BFI da jeg var over i april. Er ikke sikker på om disse heller er levert ennå ...

Arik hadde også fire 737'er langtidsparkert på BFI da jeg var over i april. Er ikke sikker på om disse heller er levert ennå ...

Det skal ikke ha skjedd. Selskapet sliter med cashflow og finansieringsutfordringer.

Back