De havner først hos flyhavarikomisjonen for etterfoskning av årsaken til havariet.
Etter blir de hugget opp og blir likt behandlet likt slik som biler blir.
Mange flyvrak ender nok opp som "Cola-bokser"... men det er helt utrolig hvordan enkelte flyvrak som er blitt "avskrevet" har gjenoppstått etter noen år i de evige flykirkegårder! Av og til kan man mistenke at det bare en "dataplate" som er igjen av det originale flyindividet som er opprinnelig havarerte! En del småfly som har havarert i Norge opp gjennom årene har endt opp på låven til Norrønafly Rakkestad, og det er ikke utenkelig at enkelte av disse kommer på vingene en gang i framtiden...
Jeg tar vel ikke helt feil hvis jeg sier at en god del fly bare parkeres langt, langt, langt ute i ørkenen et sted i det sørlige USA? Og der blir de vel stående inn i evigheten..?
Jeg tar vel ikke helt feil hvis jeg sier at en god del fly bare parkeres langt, langt, langt ute i ørkenen et sted i det sørlige USA? Og der blir de vel stående inn i evigheten..?
Det kommer helt ann på hva slags fly det er. og ev hvem som er siste eier.
På nyere flymodeller, som 737NG, 777, A320 osv er det mange fly i luften og tilgangen på brukte deler fra opphuggingsfirmaer er begrenset, da disse flyene er såpas nye, at de ikke blir utfaset enda. Derfor er huggere interesert i å få kjøpt disse vrakene og ta ut og selge alt av instrumenter, motorer, understell og annet som kan gjennbrukes. Disse vil ofte kjøpe vrakene av et forsikkrings selskap og i avtalen ingår at alt skal fjernes fra der det ligger. BA er jo ikke intersesert i at det skal ligge et vrak av en av deres 777 på gresset ved siden av rullebanen på Heathrow. Er det et DC9 så er det mange som hugges hvert år og antallet som brukes begynner å bli begrenset, derfor er ikke et DC9 vrak særlig interesant, men forikringsselskapet har jo et ansvar, så de må ofte betale en hugger for å bli kvitt dem. For en del utrangerte flygedyktige fly, er skjebnen at de flyes ut til en lagringsplass i en ørken (f.eks i Nevada) der de lagres, til de hugges og ev deler det er behov for blir demontert.
Norge er ett av meget få land, som har hatt et velfungerende system for gamle bilvrak, gjennom vrakpanten ordningen. Noe slikt finnes verken for busser, lastebiler eller fly.