Hvor ble det av de norske F-5 flyene?

T J Johansen

ScanFlyer Blue
alle helter (eller i dette tilfelle F-5 jagerne?. De som ikke gikk til Ross Perot Jr. da.

Satt og googlet noe i stad da jeg kom over denne artikkelen hos Aftenposten.
https://www.aftenposten.no/norge/i/...trodde-de-solgte-jagerfly-til-hellas-israelsk

Der kan man lese følgende:
Tolv av flyene er ifølge Riksrevisjonens rapport, som offentliggjøres tirsdag formiddag, gitt bort til skoler og et museum. Ett brukes til øving.
Finnes det noen liste e.l. over hvilke steder flyene havnet?

Trygve
 
Re: Hvor ble det av...

Ja, det finnes.

Det er flere, bl.a. Scramble (de tullingene som tror Det Kongelige Norske Luftforsvaret - KNL - finnes...). Søk på Luftforsvaret F-5 så får du opp mye moro.
 
Re: Hvor ble det av...

Ja, det finnes.

Det er flere, bl.a. Scramble (de tullingene som tror Det Kongelige Norske Luftforsvaret - KNL - finnes...). Søk på Luftforsvaret F-5 så får du opp mye moro.

Og at Gardermoen Airforce Museum ligger i Bodø .
 
Satt og leste litt om norske jagerfly gjennom tidene og så at Norge hadde 180(!) stykker.. Stemmer det? Ganske imponerende - det må jo ha vært ganske mange piloter som har fått "lappen" på disse og mye infrastruktur rundt dette.
 
Mener å huske vi hadde over 200 en periode på 1950-tallet? Eller kanskje det inkluderte alt av jet, ikke bare jagerfly. Mye var det åkkesom.
Men husk også at Sverige rundt 1960 hadde verdens 4. største luftforsvar med over 1000 jagerfly.
 
Scramble.nl har en liste med 200 F-5/RF-5 ført på Norge.

242 F-84/RF-84, og 195 F-86F/K.

Alle disse var så klart ikke i drift samtidig, men at Luftforsvaret var en del større når amerikanerne hadde fokus på Sovjet og betalte mesteparten av innkjøpsprisen er ikke å legge skjul på.
 
Husker da vi fikk briefing om flysikkerhet i forsvaret, de kom med litt nyere eksempel, men de regnet med å miste et fly i årets òg så dagens mistet de et fly i året. Dette varte frem til noen fant ut at det var aldeles tullete, og det har vel siden da resultert i tap av to(?) F16 totalt
 
Norske F-5 typer:

F-5A: 78, hvoravv 21 havarerte. 9 til Hellas, 27 til Tyrkia og resten til "gate guards", tekniske skoler både militære og sivile og yMse :)-
Spesiellt: cockpit og deler fra 65-10573 x MU-H 338skv til Grumman X-29A:
Mange levert i USA's "våpenhjelpsprogram", men endel kjøpt av den Norske stat.

F-5B: 14m hvorav 2 havarerte, noen til skoler mm, og 7/8 forsøkt solgt. Har ikke fulgt med på resultat. :)


RF-5A: 16, 5 havarerte. 6 til Tyrkia, og 1 solgt sivilt som deler, og resten til ymse militære formål/museum.
 
Norske F-5 typer:

F-5A: 78, hvoravv 21 havarerte. 9 til Hellas, 27 til Tyrkia og resten til "gate guards", tekniske skoler både militære og sivile og yMse :)-
Spesiellt: cockpit og deler fra 65-10573 x MU-H 338skv til Grumman X-29A:
Mange levert i USA's "våpenhjelpsprogram", men endel kjøpt av den Norske stat.

F-5B: 14m hvorav 2 havarerte, noen til skoler mm, og 7/8 forsøkt solgt. Har ikke fulgt med på resultat. :)


RF-5A: 16, 5 havarerte. 6 til Tyrkia, og 1 solgt sivilt som deler, og resten til ymse militære formål/museum.

Du verden, 27 havarerte, det er ca 1/4 av flåten?
Har det gått en rød tråd med havariene, at de har lignende årsak, som dårlig vintervær i Norge, ising og slikt, eller har det vært noen barnesykdommen med flytypen som det tok lang tid å finne ut av?

Uansett, visste ikke at Norge mistet så mange, jeg vokste opp i Norge i 60 og 70 åra og trodde jeg fulgte med litt siden det var flydilla på gang.

Har det vært like mange % ulykker med F-16 og F-104 i Norge også?
 
Har forsket litt på uhell, ulykker og havarier i noen år, og har kommet fram til følgende tall:
Jagerfly i Luftforsvaret fra krigens slutt i 1945 til siste havari i 2013 viser tap av 274 jagerfly/fotoreko fly og jet skolefly, samt 120 mannskaper (44%).
Tallene på totalhavarier fordeler seg på flytyper slik:
Spitfire 20, Mosquito 3, Vampire 22, T-33 6, F-84 93, RF-84 13, F-86K 31, F-.86F 30, F-104/CF-104 12, F-5A/B/RF 25 og F-16 18 fly.
 
Har forsket litt på uhell, ulykker og havarier i noen år, og har kommet fram til følgende tall:
Jagerfly i Luftforsvaret fra krigens slutt i 1945 til siste havari i 2013 viser tap av 274 jagerfly/fotoreko fly og jet skolefly, samt 120 mannskaper (44%).
Tallene på totalhavarier fordeler seg på flytyper slik:
Spitfire 20, Mosquito 3, Vampire 22, T-33 6, F-84 93, RF-84 13, F-86K 31, F-.86F 30, F-104/CF-104 12, F-5A/B/RF 25 og F-16 18 fly.

18 F-16 havarier i fredstid?
Ut av hvor mange?
Skumle statistikker, er Norge som et u-land med militærfly?
 
Luftforsvaret har hatt ialt 60 F-16A jagerfly og 14 F-16B to-setere. Av disse har altså 18 gått tapt (24%) på 20 år i operasjoner. Havariene fordeler seg i følgende kategorier:
Motorstopp midair 5 fly, kollisjon med fugler 3 fly, kollisjon med terrenget/sjøen og høy-spent ledninger 4 fly, kollisjon i luften med annet fly 3 maskiner og brann/havari ved take off eller landing 3 fly. I tillegg har et fly brent opp parkert i hangar i Bodø under motorkjøring. 6 piloter har omkommet i havariene, de øvrige reddet seg ved utskytning.
Jeg vet ikke helt om dette er hendelser som gjør Norge til et U-land med militærfly?
 
Nå har det sikkert flere parametere man kan og bør justere for, men det er vel slik at de 40ish årene vi har hatt F-16 så gikk det betydelig flere tapt de første 20 årene, sammenlignet med de 20 siste?
 
Nå har det sikkert flere parametere man kan og bør justere for, men det er vel slik at de 40ish årene vi har hatt F-16 så gikk det betydelig flere tapt de første 20 årene, sammenlignet med de 20 siste?

Det er helt riktig. Av 18 tapte fly havarerte hele 14 i ti-året 1981 - 1990. Deretter en hvert år i årene 1992, 1995, 1997 og 2001.
 
For ikke å snakke om forskjellen fra 50 tallet og frem til i dag. Vi hadde 206 F-84 Thunderjet, og ifølge beaver sin liste gikk 93 tapt. Vi hadde 115 F-86F med et tapstall på 30. Av 60 F-86K har vi altså mistet 31.

Det er statistikk som ikke hadde gått i dagens samfunn.

Trygve
 
Back
Top