Norge tilpasser seg Eu og EASA som med alt annet. Snø og hvite runways er ikke noe problem i Europa, dermed er det heller ikke noe problem i Norge. Vi er kanskje ikke med i EU, men flinkest i klassen når det gjelder å innføre felleseuropeiske regelverk.
Det er nok ikke først og frems EU og EASA. ICAO ble opprettet i 1944 etter at flere land undertegnet Chicago-konvensjonen, og de har siden det utarbeidet "Standards and recommended practices", publisert (og siden hyppig oppdatert) i diverse "Doc's" and "Annexes", altså lenge før EU og EASA ble påtenkt. Men det kan godt tenkes at det er EU/EASA-systemet som presser på for å få medlemsstatene til å følge ICAO-standards.
http://www.icao.int/safety/ism/ICAO Annexes/Forms/AllItems.aspx
Standarder som publisert skal følges, recommended practices er altså anbefalte fremgangsmåter. Alt dette for at de som flyr rundt mellom forskjellige lufthavner og land ikke skal får alt for mange overraskelser. Men det har alltid vært mulighet for de forskjellige land å få dispensasjon fra ICAO standards, men disse skal da publiseres i det enkelte lands AIP slik at avvikene skal være kjent. Norge har alltid hatt unntak fra kravet om hvit markering, nettopp med tanke på snøen som kan gjøre hvit markering vanskelig å se.
Standards and recommended practices for utforming av Aerodromes finnes i Annex 14. Da jeg tok mitt første kurs i dette, for snart 40 år siden, var hvit markering ikke bare en recommended practice, men en standard. Norge har altså i alle år hatt en disp. fra kravet, og et av flere, men stadig færre unntak publisert i AIP.
Men som det påpekes, er det nå mer standard at rullebanene skal være svarte , altså bare/fri for snø og is hele året.
På den annen side har jo da faktisk markeringene vært gule i alle år i Norge, uten at jeg tror det har skapt nevneverdig forvirring i cockpit eller på annen måte økt risikoen i norsk luftfart i særlig grad.