Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨)

TommyL

Trangsynt
Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨)

Fra en vanlig tulling: Den dagen jeg setter meg inn i en russisk maskin kommer bare ikke. Da blir det SAS og Norwegian på meg. Jeg flyr MYE Wideroe, men den dagen er det slutt.
 
Last edited:
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Fra en vanlig tulling: Den dagen jeg setter meg inn i en russisk maskin kommer bare ikke. Da blir det SAS og Norwegian på meg.

Bare ro deg ned. Du kommer til å sitte i en E190.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Fra en vanlig tulling: Den dagen jeg setter meg inn i en russisk maskin kommer bare ikke. Da blir det SAS og Norwegian på meg.
Hvorfor mener du det? Dette er en maskin som gjør det bra hos bl.a. Aeroflot, Interjet og Cityjet.
Har du noen gode argumenter bortsett fra at den er russisk?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvorfor mener du det? Dette er en maskin som gjør det bra hos bl.a. Aeroflot, Interjet og Cityjet.
Har du noen gode argumenter bortsett fra at den er russisk?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Nei. Ikke annet enn en helt forferdelig ulykkesstatistikk. Da snakker jeg ikke om akkurat disse flyene, men russiske fly generelt. Helt på trynet kanskje, men det er nå bare meg da.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Nei. Ikke annet enn en helt forferdelig ulykkesstatistikk. Da snakker jeg ikke om akkurat disse flyene, men russiske fly generelt. Helt på trynet kanskje, men det er nå bare meg da.

Veldig få ulykker som skyldes at det er russisk produsert.
Det er manglende vedlikehold og pilotfeil som er årsaken i de aller fleste ulykkene uansett hvor det er produsert
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Dersom valg av fly skal offentliggjøres i relativ nær framtid er det vel ikke helt optimalt PR-messig at modellen er russisk. De fleste har den siste ulykken med Tu-154 friskt i minne, og en kan være sikker på det ikke kommer til å gå forbi VG&co. i stillhet. Hjelper ikke å ha verdens beste utstyr hvis kundene er skeptiske.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Veldig få ulykker som skyldes at det er russisk produsert.
Det er manglende vedlikehold og pilotfeil som er årsaken i de aller fleste ulykkene uansett hvor det er produsert

Jeg forstår poenget ditt, men mannen i gata kan jeg garantere ikke gjør det. For mitt vedkommende så er jeg skeptisk, og velger å la være, selv om motargumentasjonen er god nok.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Nei. Ikke annet enn en helt forferdelig ulykkesstatistikk. Da snakker jeg ikke om akkurat disse flyene, men russiske fly generelt. Helt på trynet kanskje, men det er nå bare meg da.

Av 150 hendelser på Aviation Safety er 4 med russiske flytyper og 14 med ukrainske. Det gir 18 "sovjetiske".

Frankrike har 12, Canada 8, Storbritannia 7 osv

Amerikanske fly har vært involvert i 91 hendelser. Boeing alene har hatt 8 hendelser.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Ja...men fatality prosent? Hva er den? 153 fatalities...av totalt 556...det blir over 20% det. Representert med 18 av 150 hendelser. SAmme det, ser denne tråden ble skilt ut. Det var ikke meningen å starte en egen diskusjon, ville bare gi min mening om saken om Wideroe og nye fly.
 
Last edited:
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Av 150 hendelser på Aviation Safety er 4 med russiske flytyper og 14 med ukrainske. Det gir 18 "sovjetiske".

Frankrike har 12, Canada 8, Storbritannia 7 osv

Amerikanske fly har vært involvert i 91 hendelser. Boeing alene har hatt 8 hendelser.

Dette er en fånyttes metodikk for statistisk analyse, vil vel være bedre å bruke:

Antall hendelser per antall fly av russisk/sovjetisk opphav i aktiv tjeneste, vs antall hendelser per antall fly av amerikansk opphav i aktiv tjeneste.

Hvis du har 20 russiske biler og 5 av disse havarerer, mens du har 10000000 amerikanske biler og 25 av disse havarerer - så er det ikke nødvendigvis de amerikanske bilene som er dårligst...
 
Re: Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨)

Har der været uheld med SSJ 100 ?

Hilsen Ole
 
Re: Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨)

Har der været uheld med SSJ 100 ?

Hilsen Ole

Ja, under en demonstrasjonsflight 1 2012 i Indonesia krasjet de inni en fjelltopp, her var årsaken dårlig vær/planlegging/kart (Sukhoi Design Bureau), samt en landing uten understell på Keflavik i 2013 (Sukhoi Design Bureau). Samt småe feil som du ser på alle andre fly, motorstopp, punktering, usikkert landingshjul, trykkfall i kabinen osv.
 
Re: Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨)

Jeg flyr heller russiske fly med flinke piloter med god sikkerhetskultur og lokalkunnskaper enn et splitter nytt Boeing fly med f.eks østeuropeiske piloter med en annen kultur og minimalt med flytimer bak seg

Altså er det ikke hvor flyet er laget som gjør meg redd, men tanken på hvem som evt. flyr de.

Min oppfatning er at det er mennesklige feil som er grunnen til de fleste ulykker (pilotfeil, dårlig vedlikehold og dårlig sikkerhetskultur)
 
Re: Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨)

Det er muligens en grunn til at det er selskaper og ikke flytyper som havner på svartelista til EU.
 
Re: Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨)

Det är väldigt liten risk att det blir SSJ100 för Widerøe. Jag satsar på att det blir CS, pga. pris och storlek...
 
Back
Top