Hvis barn er fodt ombord, hva er offisjell fodelseort?

Altsa i min kas barnen er fodt i Norge? Hvilken stad er fodelseort?

Sporsmal er om fodelseort. Oslo? Gardermoen? Hvilken flyplass er official home base for LN-RKG?

Hva som er hjemmehavn for LN_RKG er uinteressant. Offisielt fødested bestemmes av byråkraten som fyller ut dokumentene og det kan være som høyvekta i Moss - helt tilfeldig. Du har samme problemstilling for alle som er født i ambulanse på veg til sykehus. Ofte velger man kommune eller om fødestedet er kjent, nærmeste by.

Ut fra spørsmålstillingen din, virker det som om hypotesen er ganske konkret... ;)

Okei, altsa en annen sporsmal:

Hva er hjemmehavna til SAS maskiner? Arlanda for hele flaaten?

Men vedkommende slipper i alle fall å bli sendt til Irak ;)
Om man så får to statsborgerskap; er det ikke "noe" som skal velges når barnet vokser opp og blir 18 år? .
Tror det afhænger af kombinationen, og af om barnet har boet begge steder.
Min datter har dansk og britisk statsborgerskab, er over 18 og skal IKKE vælge.

Havde hun været elitesportudøver (hvad hun bestemt ikke er) skulle hun vælge hvilket land hun vil stille op for.

Min nevø har dansk, britisk og australsk statsborgerskab, han mister sit danske hvis han ikke har boet her inden han er 21. De to andre har han for life.

Okei, altsa en annen sporsmal:

Hva er hjemmehavna til SAS maskiner? Arlanda for hele flaaten?

Leste en artikkel fra 2007 fra Klassekampen på nettet nå nettopp, der sto det at SAS hadde 27 fly registrert i Irland, de hadde 13 fly på Cayman Island (9 ble trukket tilbake i 2007, og flyene ble brukt av Blue1), 5 stk. A340 er registrert i Danmark (tall fra 2008). På resten av flåten var det sånn de delte det opp før: de har 2/7 av flåten i Norge, 2/7 i Danmark og 3/7 i Sverige. Nå har de fly der det er mest økonomisk å ha de. SAS Norge har sine i Norge (er alle de leaset?), SAS Danmark har i Danmark osv.

Men husk; dette er 2007- og 2008-tall!

Last edited:
Leste en artikkel fra 2007 fra Klassekampen på nettet nå nettopp, der sto det at SAS hadde 27 fly registrert i Irland, de hadde 13 fly på Cayman Island (9 ble trukket tilbake i 2007, og flyene ble brukt av Blue1), 5 stk. A340 er registrert i Danmark (tall fra 2008).

Nå må du skille mellom hvor flyene er registrert og hvor selskapet som eier flyet er registrert. SAS har ingen fly registrert i Irland, men har derimot fly som er eiet av irske selskaper

Men vedkommende slipper i alle fall å bli sendt til Irak ;)
Om man så får to statsborgerskap; er det ikke "noe" som skal velges når barnet vokser opp og blir 18 år?

Jeg har barn med to statsborgerskap og det er rett at barnet må velge når det blir myndig.
For å være pinlig nøyaktig; "barn" med doble statsborgerskap, bosatt i Norge, må velge ett av to senest innen han/hun fyller 22.

For å være pinlig nøyaktig; "barn" med doble statsborgerskap, bosatt i Norge, må velge ett av to senest innen han/hun fyller 22.

Joda, skal man følge reglene ;) Kjenner flere som lot som de valgte Norge før fyllte 22, men som likevel behloldt sitt andre :)

Det tror jeg ikke stemmer. Du taper ikke det norske statsborgerskapet ved å la være å si fra deg et annet.

Se også http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Dobbelt-statsborgerskap/

Det kan soekes om bibehold av statsborgerskap for borgere som har to pass, hvorav det ene er norsk, og man aldri har bodd i Norge. Dette maa skje foer man fyller 22 aar, ellers taper man det. Er man kun norsk fra foedselen maa man som hovedregel oppgi det norske om man oensker et annet statsborgerskap.

Det kan soekes om bibehold av statsborgerskap for borgere som har to pass, hvorav det ene er norsk, og man aldri har bodd i Norge. Dette maa skje foer man fyller 22 aar, ellers taper man det. Er man kun norsk fra foedselen maa man som hovedregel oppgi det norske om man oensker et annet statsborgerskap.

Jeg glemte at vi hadde ekspertise på de fleste områder :)

Jeg glemte at vi hadde ekspertise på de fleste områder :)

Hehe, den informasjonen staar i alle pass, saa man trenger ikke vaere ekspert paa statsborgerskapsregler for aa vite dette. Dette ble litt ot, men ikke veldig. Jeg er ikke helt sikker paa reglene rundt foedsel ombord, men er en av dine foreldre norske blir du norsk uansett hvor det foedselen skjer. Hva som er reglen for land som gir statsborgerskap for personer foedt paa deres territorium er jeg ikke sikker paa paa staaende fot.

Last edited:
Hovedregelen i luftfartsjus er at nasjonale lover gjelder over det nasjonale luftrommet. Det er en del konvensjoner, bl.a. Chicago konvesjonen av 1944 som skal lette for tvilstilfellene og over "the high seas". Men denne er likevel ganske begrenset.

Det er en del feil her angående amerikansk statsborgerskap. Hvis man er utenfor amerikansk territorium, så blir ikke den nyfødte automatisk amerikansk statsborger selv om vedkommende er blitt født ombord i et N-registrert fly.

Det er to prinsipper for statsborgerskap og det er slektsskapsbånd (jus sanguinis) eller hvilket territorium (jus soli) fødselen finner sted. Land har ganske forskjellige lovverk når det kommer til dette.

For luftfarten finnes det FN's konvesjon av 1961 som omhandler statsløse. (Art 3)
http://untreaty.un.org/ilc/texts/instruments/english/conventions/6_1_1961.pdf
Det er verdt å merke seg at en god del land har ikke ratifisert denne, inkludert USA og Island.

Det som blir regnet som fødested vil som regel ikke bety at det har noe med statsborgerskap. Fødestedet kan i tilfeller bli første plass flyet lander etter fødselen, eller en hovedstad i landet, hvor flyet er registrert (for LN registrerte så blir det byen hvor operatøren holder til, uten å si det sikkert), eller andre relaterte steder. Det avhenger av nasjonal lovgivning.

Andre referanser
http://www.state.gov/documents/organization/86755.pdf

Back