Hvilket fotoutstyr bruker du som legger ut bilder her på forumet ?

Re: Hvilket fotoutstyr bruker du som legger ut bilder her på forumet ?

Kodak engangskamera...

Neida.

Nikon D80
Nikon 18-135 mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S Nikkor Lens
Nikon 55-200 mm F/4-5.6G ED AF-S DX Nikkor Lens
Nikon 70-300 mm f/4-5.6G VR ED AFS Lens

Jeg har en Nikon D200 med en 200mm f/2 som jeg pleier å hive på en TC-14II for å få 280mm utav det når jeg tar bilder av fly. Ellers har jeg en 18-200mm, en 12-14mm, en 24-120mm og en 105mm macro, og en SB-800 flæsj og en D70-kropp liggende å slenge.

-A

Bruker per i dag Nikon D50 med Sigma 70-300 APO DG linse (eksempelbilder her og her). Tidligere har jeg også brukt et Konica Minolta Dimage Z3, som i likhet med MOW's Lumix har funnet veien til Airliners.net og har også vært med på spennende plasseringer når bildet skulle taes.

Til redigering har jeg til nå brukt Adobe Photoshop Elements, men vurderer sterkt å gå over til Photoshop CS3 pga. Elements fullstendige fravær av RAW-støtte for Nikon.

Edit: Og bildene lagres på en WD MyBook Essential 320GB ekstern harddisk. :)

Mye bra utstyr - ser de flertallet bruker Canon og overrasker meg at fleste har nogenlunde samme linser. De som spotter har opptil 2-300 og fikk også med meg noe opptil 5-600 mm - det er exstremt synes jeg. AT LN-MOW bruker utlånt kamera fra museumet på Kjelsås orundrer meg :colgate:

Nå er det under en mnd til SOLA show og litt over en mnd til Zyrich turen og lurer på om man skal velge et kamera på disse besøkendene eller skal man være gal å ta med seg 2 kameraer og ørten linser ??

Hvis du skal på et eller flere av disse stedene ( ikke glem 13.mai på Kjeller ) hva har du med deg av utstyret ??

Jan :p

alt:p ;)

ingenting får ligge hjemme..

(noen som kan si meg forksjellen på, PS Elements og PS CS2)??

Aner ikke, men tok ned en trial PS CS2 for¨å forske ut litt.

OK - ta med oss mest mulig - vi får se da !!:colgate:

Jan

du burde vell ta me deg det kamera du liker best, tar best bilder med??:D

blir jo en del å dra på, vis du skal ha 2 kamera og X antall linser og flash osv:lol: :colgate:

Originally posted by Roxman

CS2 er litt mer avansert enn Elements. (Og tilsvarende dyrere)

Canon 350D

- 28-105mm F3.5-4.5
- 70-200mm F4L
- 400mm 5.6L

Bildene lagres i RAW og behandles i Adobe Photoshop CS2.

Lagrer alle bildene jeg tar på ekstern harddisk og laster opp de beste på div. websider.

EDIT: LEIF...

du burde vell ta me deg det kamera du liker best, tar best bilder med??:D

blir jo en del å dra på, vis du skal ha 2 kamera og X antall linser og flash osv:lol: :colgate:

Har kjøpt meg ryggsekk tilpasset foto - men tar med meg Canon og Nikon og et par linser for hver av husene :clap

Når det gjelder de ulike photoshop PS CS2 eller annet - test med trial på en mnd.

Det ligger noe bilder jeg har testet på:

http://forum.scanair.no/read.php?TID=18773

Jan:D

Etter å ha skrevet en lang historie om innkjøp så kom jeg på... hvem bryr seg?
Ok - har skrevet en liste men nå skriver jeg den på nytt; her er det jeg bruker til å ta bilder av fly - ikke alt hva jeg HAR MED MEG.

Canon EOS 20D med batterigrep og EF 300mm f2,8 L IS USM. Bruker noen ganger 100-400 L IS USM om jeg trenger brennvidde-fleksibilitet. For nære bilder bruker jeg EF-S 17-85mm som fulgte med kameraet. I tillegg bruker jeg EX550 som utfyllingsblitz ved fotografering av fly i motlys; og for å eksponere omgivelsene utenfor flyet riktig når jeg tar cockpitbilder. Ved flyshow har jeg med den gamle 300D'en og kjører det prinsippet at jeg alltid har ett kamera med begge kategoriene objektiver i tilfelle det kommer overraskelser. Dvs; om jeg bruker vidvinkel, har jeg alltid det andre med et teleobjektiv i standby og vise verca.

Canon EOS viewer utility for RAW-grovbehandling, Photoshop Elements 2.0 for redigering og dersom jeg trenger funksjoner fra Photoshop CS bruker jeg heller GIMP. Jeg har tilgang på Photoshop CS lisens som redaktør men da må jeg innom en IT-avdeling der Cd'ene ligger trygt oppbevart!

Av 100 bilder blir mange forkastet. Resten havner på forum. Av disse havner et mindretall på airpics og av disse lastes vel en... 4-5 bilder til airliners hvorav 1-2 kommer inn :)

Originally posted by stefan78

CS2 er litt mer avansert enn Elements. (Og tilsvarende dyrere)

CS2 er Photoshop. Elements er Photoshop-versjonen som gjerne følger med kameraer. Kjempebra dette, men det er enkelte funksjoner du ikke har; Curves blant annet. Jeg bruker Elements og er vant med CS. Sjeldent jeg møter veggen av den grunn.

The GIMP er helt gratis og samtidig knallbra!

jeg har 2 stk "bruksanvisnings" videoer til Elements. men på dataen har jeg bare CS2 (Cs3), er oppbygningen den samme, utsende og slik?? kan jeg se filmene å lære meg Elements, og deretter forstå CS2`??

Ja, men skal du lære å arbeide med layers bør du nok gå rett på CS'en. Dette er støttet i elements, men ikke på samme måte; mye enklere støttet.

For foto av fly er CS overdrevent om du ikke på død og liv vil ha RAW-støtte og ikke bruke et eget program.

Hus: Canon 350D

objektiv: canon 75-300 + org 18-55

litt etterbehandlig i paint shop pro 7, ellers lite

Lagres kopi på local harddisk + kopi på seagate 250gb ekstern-disken tillfelle disk-krasj
(har mistet bilder før pga disk-krasj :( )

Kodak Instamatic! :up:

Så enkelt at selv mor kan bruke det.....

Attachments

• K_I155X.jpg
    K_I155X.jpg
    27.8 KB · Views: 78

Canon EOS 350 D med standard linsen 18-55 mm som følger med + 70-300 mm Canon linse. (har lyst på flere misc linser, men det koster penger :exclamati )

Til redigering bruker jeg ACDSee 7 og 8. Adobe Photoshop og Photshop Elements (Kanskje litt i overkant bra for en amatør amatør som jeg er ;) )

Lagrer bildene på 1 stk laptop og på 3 stasjonære PC-er som alle er i samme nett. (Tar meg 5 min å sikre meg hver gang jeg tømmer kameraet)

Sparer på alle bildene, ligger kronlogisk oppført i mapper som orginalformater på de forskjellige HD'ene / PC-ene.
Tar og kopierer dem ut til en maskin som jeg så redigerer de på.

Veldig bra med utstyr - da kan man skjønne at det kommer mye bra bilder her på forumet og at noen får lagt inn på airpics osv.

Det vi skulle ha hatt, er en SPOTTERDAG på OSL, en lørdag etter ferien, en lørdag med PIA, Corea air (Cargo) og airbussen til Mytravel + alle 737 som kommer å går hele dagen.

En samling med spottere med og uten kamera !!

Jan

Canon 40D
Canon 70-200mm F/4,0L USM

Photoshop 5,1

RAW

Veldig bra med utstyr - da kan man skjønne at det kommer mye bra bilder her på forumet og at noen får lagt inn på airpics osv.

Det vi skulle ha hatt, er en SPOTTERDAG på OSL, en lørdag etter ferien, en lørdag med PIA, Corea air (Cargo) og airbussen til Mytravel + alle 737 som kommer å går hele dagen.

En samling med spottere med og uten kamera !!

Jan

Ja dette er noe vi burde få igang :)

Selv bruker jeg en Nikon D40 med 18 - 55 mm og 70 - 300mm

Pelle

Last edited:
Back