Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

  • Oslo - Atlanta

    Votes: 0 0.0%
  • Oslo - Boston

    Votes: 12 10.9%
  • Oslo - Calgary

    Votes: 1 0.9%
  • Oslo - Chicago

    Votes: 17 15.5%
  • Oslo - Miami

    Votes: 15 13.6%
  • Oslo - Montreal

    Votes: 1 0.9%
  • Oslo - Los Angeles

    Votes: 11 10.0%
  • Oslo - San Fransisco

    Votes: 3 2.7%
  • Oslo - Seattle

    Votes: 6 5.5%
  • Oslo - Toronto

    Votes: 3 2.7%
  • Oslo - Vancouver

    Votes: 1 0.9%
  • Oslo - Washington

    Votes: 1 0.9%
  • Bergen - New York

    Votes: 0 0.0%
  • Stavanger - New York

    Votes: 2 1.8%
  • Ingen ny rute :-(

    Votes: 37 33.6%

  • Total voters
    110
  • Poll closed .
Status
Not open for further replies.
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Man må se litt mer på det store bildet enn hva SQ321 gjør. For SAS er dette bra- For Oslo er det .. OK. For Norge utenom OSL er det bra. Vi snakker tross alt om to nye destinasjoner. Og det er bra med tanke på hvor liten langruteflåten til SAS er.

Så ja, debatten vil blomstre i morgen, men etter min mening kjører enkelte opp forventningene til urealistiske nivåer her.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Nå er det jo lekket det samme fra så mange hold at morgendagens presentasjon av ruter fra SAS, allerede er kjent for mange.

Det som kommer i morgen burde sende Eivind Roald langt ut på vidda med en pose boller! Fra å presentere ruteutvikling fra OSL i næringslivet og industriens interesser, til å floppe så til de grader!

Gratulerer Eivind Roald og SAS! I morgen spytter dere på deres eget norske publikum fra en fallhøyde hvor plasket vil høres lenge!!!

Hehe, på din reaktion låter det som om OSL blir helt utan nya linjer. OSL-MIA eller vad det nu blir är det väl inte så illa att man måste go bananas på ett forum.

ARN har ju helt lämnats utanför ryktena, så vi med bas i Sthlm kanske borde vara mest bittra?
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

For oss (meg i allefall), hva er det vi "vet" kommer i morgen?

Jeg har fått med meg OSL-MIA, noen andre fra noen av hubbene?
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Det var da ikke måte på hvor sure man blir på Eivind Roald da... hans jobb er bare å si det som virker mest fornuftig for bolaget. Det er ikke en rettsak.

Så han bullshitter og uttaler seg på måter som får pressedekning og som kanskje forvirrer konkurrenter eller andre ting.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Hehe, på din reaktion låter det som om OSL blir helt utan nya linjer. OSL-MIA eller vad det nu blir är det väl inte så illa att man måste go bananas på ett forum.

ARN har ju helt lämnats utanför ryktena, så vi med bas i Sthlm kanske borde vara mest bittra?

I har fået en rute til Hong kong ;)
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Man må se litt mer på det store bildet enn hva SQ321 gjør. For SAS er dette bra- For Oslo er det .. OK. For Norge utenom OSL er det bra. Vi snakker tross alt om to nye destinasjoner. Og det er bra med tanke på hvor liten langruteflåten til SAS er.

Så ja, debatten vil blomstre i morgen, men etter min mening kjører enkelte opp forventningene til urealistiske nivåer her.

Nå tror jeg du misforstår. Poenget er vel at SAS sier noe annet enn de rent faktisk ender opp med å gjøre. Det må de selvsagt gjerne gjøre, men det må vel også være greit å påpeke dette, og bare innse at Norge ikke er verdens navle sett fra SAS sin side.

For Norge utenom Oslo er det bra? Tja, hvis man bor i byer med direkte connection til CPH, kanskje.

Det var da ikke måte på hvor sure man blir på Eivind Roald da... hans jobb er bare å si det som virker mest fornuftig for bolaget. Det er ikke en rettsak.

Så han bullshitter og uttaler seg på måter som får pressedekning og som kanskje forvirrer konkurrenter eller andre ting.

Ja, poenget er vel at han sier noe annet enn han gjør. Mange her inne har jo stadig vekk vist til hva SAS har lovet når enkelte andre har ytret seg kritisk til hva man tror SAS vil ende opp med å tilby av ruter ut fra Norge.

For å være helt ærlig så har jeg aldri hatt noen særlig forhåpninger om IC-ruter ut fra OSL for SAS, uavhengig av hva SAS selv sier og har sagt.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

For Norge utenom Oslo er det bra? Tja, hvis man bor i byer med direkte connection til CPH, kanskje.

Det var det jeg mente. Det er mange som gjerne unngår OSL og det går tross alt en del flighter fra utkanten til CPH.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Det var det jeg mente. Det er mange som gjerne unngår OSL og det går tross alt en del flighter fra utkanten til CPH.

Kanskje det ikke var uten grunn at en av de legendariske redaktørene i en avis i Bergen en gang skrev "Kvifor er Oslofolk så dumme?"

Det blir forferdelig snevert nå enkelte her inne kun argumenterer som om norske interesser = osloregionen sine interesser

NRK har denne saken under "Nordmenn elsker å slippe Gardermoen" http://www.nrk.no/mr/suksess-for-direkte-flyruter-til-utlandet-1.12504446
 
Last edited:
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Dersom de nå lanserer MIA (hvilket jeg håper på), når vil ruten ha første flygning i så fall?
Noen som husker hvor lang tid før planlagt oppstart SAS annonserte Hong Kong?
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Nå har SK i alle fall begynt å bevege på seg på FB om nye ruter. ;) Ligger en post ute nå med følgende kommentar. :)

''Følg med! Snart avslører vi våre nye langdistanse-destinasjoner fra Skandinavia. Hvilke håper du på?''

Tja, hva skal en ønske, kanskje OSL-MIA eller OSL-SFO hadde vært noe, og CPH-LAX. :)
 
Last edited:
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

NRK har denne saken under "Nordmenn elsker å slippe Gardermoen" http://www.nrk.no/mr/suksess-for-direkte-flyruter-til-utlandet-1.12504446

Nå bærer ikke overskriften preg av gravende journalistikk...de burde kanskje ha byttet ut "nordmenn" med "nordmenn utenfor Østlandsområdet" eller noe...

Men artikkelen er uansett ikke relevant. Selvsagt vil folk stort sett foretrekke å fly direkte til riktig pris men for folk i distriks-Norge så vil de alltid måtte mellomlande for å reise IC med SAS. Så kan en evt diskutere hvor de foretrekker å mellomlande dersom de får velge, men det har ikke noe med denne artikkelen å gjøre.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Det var det jeg mente. Det er mange som gjerne unngår OSL og det går tross alt en del flighter fra utkanten til CPH.

Men det argumentet er kanskje ikke like interessant fra 1.desember av og ikke minst fra april 2017? SAS og Gustafson (og DY) la press på Finansdepartementet for å få til dette så de har vel en klar oppfatning om at dette kommer til å gjøre utslag. I tillegg er rutetilbudet fra utkanten til OSL vesentlig bedre enn til CPH.

Men klart, det er mange som alltid vil hate hovedstaden og alt som har med den å gjøre men det er ikke et ukjent fenomen uavhengig av nasjon:D.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Nå bærer ikke overskriften preg av gravende journalistikk...de burde kanskje ha byttet ut "nordmenn" med "nordmenn utenfor Østlandsområdet" eller noe...

Men artikkelen er uansett ikke relevant. Selvsagt vil folk stort sett foretrekke å fly direkte til riktig pris men for folk i distriks-Norge så vil de alltid måtte mellomlande for å reise IC med SAS. Så kan en evt diskutere hvor de foretrekker å mellomlande dersom de får velge, men det har ikke noe med denne artikkelen å gjøre.

+1

Har jo ingenting med Gardermoen som flyplass å gjøre...direkteruter er alltid best (som regel).
Om man absolutt skal unngå Gardermoen, om man allikevel må ha en mellomlanding, så er det bare på trass. OSL er en helt kurant flyplass.
 
Last edited:
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Det er jo rart at vide, at der herinde findes ufatteligt mange "route directors", som ved bedre end dem der træffer beslutningen om hvorfra og hvortil evt. nye SAS langruter skal gå.
iblandt de mange kommentarer der er skrevet, synes jeg , at jeg kan fornemme en vis form for raseri, hvis ikke der kommer en rute fra OSL...Oh så er det jeg spørger : " der er jo et Norge uden for OSL, hvad med dem" ? skal der ruter fra SVG, BGO, TRD og TOS ?
Det er er jo klart at SAS lægger deres rute strategi, efter nøje studier, og ikke efter pres...Derfor vil de nye langruter bliver der, hvor forbindelser fra andre steder har bedst og måske kortest connection tider...Om det så bliver OSL, ARN eller CPH er vel i bund og grund ganske ligegyldigt.... Ruterne kommer derfra hvor det passer bedst ind i SAS`rute koncept....og absolut ikke bare fordi et eller forum mener at de ved bedst.
Hilsen Ole
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Nå bærer ikke overskriften preg av gravende journalistikk...de burde kanskje ha byttet ut "nordmenn" med "nordmenn utenfor Østlandsområdet" eller noe...

Men artikkelen er uansett ikke relevant. Selvsagt vil folk stort sett foretrekke å fly direkte til riktig pris men for folk i distriks-Norge så vil de alltid måtte mellomlande for å reise IC med SAS. Så kan en evt diskutere hvor de foretrekker å mellomlande dersom de får velge, men det har ikke noe med denne artikkelen å gjøre.

Enig i at innholdet ikke er relevant for IC, men overskriften var en teaser... unngå Gardermoen.

Dette har ingen ting med hat til hovedstaden å gjøre, men for meg personlig finner jeg OSL mindre attraktiv som transfer flyplass enn CPH og AMS. Dette gjelder både for IC og Europa. Primært har dette med "toll-tullet" å gjøre. Sekundært finner jeg OSL mindre trivelig og sjarmerende som flyplass enn en rekke andre store flyplasser.
Og jeg trives i Oslo og har reist til eller fra OSL 1246 ganger siden den åpnet
Tilsvarende for CPH er 756 og AMS 214, så dette er ikke basert på enkeltopplevelser, men det som har satt seg hos meg over tid
 
Last edited:
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Kanskje det ikke var uten grunn at en av de legendariske redaktørene i en avis i Bergen en gang skrev "Kvifor er Oslofolk så dumme?"

Det blir forferdelig snevert nå enkelte her inne kun argumenterer som om norske interesser = osloregionen sine interesser

NRK har denne saken under "Nordmenn elsker å slippe Gardermoen" http://www.nrk.no/mr/suksess-for-direkte-flyruter-til-utlandet-1.12504446

Da kan jeg vel ta meg friheten til å minne om at det også er en del av landet som befinner seg nord av Trondheim og som ikke er i samme bås som TRD, BGO, SVG o.l. Dvs. ingen flygninger til et knutepunkt utenom OSL...;)
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Da kan jeg vel ta meg friheten til å minne om at det også er en del av landet som befinner seg nord av Trondheim og som ikke er i samme bås som TRD, BGO, SVG o.l. Dvs. ingen flygninger til et knutepunkt utenom OSL...;)

Det er jeg helt enig med deg i, og enhver må argumentere ut fra sine interesser og erfaring. Det som irriterer meg er at enkelte i osloregionen tror at norske interesser er fokusert på hva som tjener dem best.
Nå har vel Kjos lovet direkteruter fra de fleste regionale flyplasser i Norge til Nord Amerika. I den grad det ikke er et PR jippo, så er det vel lys i tunellen for de som bor nord for Stjørdal og
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Det er jo rart at vide, at der herinde findes ufatteligt mange "route directors", som ved bedre end dem der træffer beslutningen om hvorfra og hvortil evt. nye SAS langruter skal gå.
iblandt de mange kommentarer der er skrevet, synes jeg , at jeg kan fornemme en vis form for raseri, hvis ikke der kommer en rute fra OSL...Oh så er det jeg spørger : " der er jo et Norge uden for OSL, hvad med dem" ? skal der ruter fra SVG, BGO, TRD og TOS ?
Det er er jo klart at SAS lægger deres rute strategi, efter nøje studier, og ikke efter pres...Derfor vil de nye langruter bliver der, hvor forbindelser fra andre steder har bedst og måske kortest connection tider...Om det så bliver OSL, ARN eller CPH er vel i bund og grund ganske ligegyldigt.... Ruterne kommer derfra hvor det passer bedst ind i SAS`rute koncept....og absolut ikke bare fordi et eller forum mener at de ved bedst.
Hilsen Ole

Ingen her inne er route directors, vi bare like å diskutere, noe som kanskje ikke er uanturlig for et forum å være...

Det er klar SAS planlegger og åpner ruter etter studier og analyser, men det er naivt å tro at de ikke påvirkes av press og påvirkning. SAS sin ruteutvikling påvirkes av meningene til egne ruteplanleggere og analytikere, pilotforeninger, kabinorganisasjoner, ledelse, styret, eiere, flyplasser, reiseindustrien, næringslivet, interesseorganisasjoner, intensiv.- og støtteordninger politikere+++. I tillegg så planlegges det ut i fra strategi, konkurrenter, flåteplanlegging, feed, connections, rutetider, alliansepartnere, interlinepartnere, paxstrømmer+++. Og alt dette med utgangspunkt i 3 land sine interesser!

Det er derfor sjelden et enkelt svar på hvor ruter skal gå til og fra, derav denne diskusjonen.
 
Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Dersom de nå lanserer MIA (hvilket jeg håper på), når vil ruten ha første flygning i så fall?
Noen som husker hvor lang tid før planlagt oppstart SAS annonserte Hong Kong?
Nå får vel SAS nytt materiell jan - 2016 men de er kanskje ikke avhengig av det?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top