Det der er en Gulfstream II som er modifisert til å trene astronauter på tilbakevendning og landings prosedyrer.
Instrumentene på venstre side er samme som står i romfergen, og flyet er modifisert til å kunne gjøre en tilsvarende approach som gjøres med romfergen.
Denne er i seg selv noe av det heftigste en gjør i ett fly. Romfergen har som kjent glidetall Ambolt og for å simulere dette setter man ut hovedunderstellet på G II, samt setter motor reversen på fult (ja flyet er modifisert til å klare dette). Dette gir en ganske realistisk simulering av de siste ca minuttet før touchdown. Flyet blir fløyet som normalt opp til ca 35000 ft, så settes den i "sim-mode" og setter nesa mot rullebanen, med ett gjennomsynk på nærmere 30 000 ft/min så går det rimlig kjapt nedover. Skal vist være en helsikkens rå tur..
For å kvalifisere som pilot/komandør skal en gjennomføre 900-1000 slike simulerte approaches.
og hadde jeg giddet å sjekke linken litt lengre ned.. så hadde jeg spart meg masse skriving