Hvilken cockpit er dette?

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
800px-040519-f-2907c-225.jpg

Ikke juks... ;)

Kan cockpiten være utrustet for en handicap'et pilot ... tilrettelagt for en skipper med skavanker ?:D

den blå pute foran pilotseten.. ligner vel på en kolisjonspute.. eller man kan si.. skalle-ned pute

Enkelt..

Det der er en Gulfstream II som er modifisert til å trene astronauter på tilbakevendning og landings prosedyrer.

Instrumentene på venstre side er samme som står i romfergen, og flyet er modifisert til å kunne gjøre en tilsvarende approach som gjøres med romfergen.

Denne er i seg selv noe av det heftigste en gjør i ett fly. Romfergen har som kjent glidetall Ambolt og for å simulere dette setter man ut hovedunderstellet på G II, samt setter motor reversen på fult (ja flyet er modifisert til å klare dette). Dette gir en ganske realistisk simulering av de siste ca minuttet før touchdown. Flyet blir fløyet som normalt opp til ca 35000 ft, så settes den i "sim-mode" og setter nesa mot rullebanen, med ett gjennomsynk på nærmere 30 000 ft/min så går det rimlig kjapt nedover. Skal vist være en helsikkens rå tur..

For å kvalifisere som pilot/komandør skal en gjennomføre 900-1000 slike simulerte approaches.

og hadde jeg giddet å sjekke linken litt lengre ned.. så hadde jeg spart meg masse skriving :P

Last edited:
Nå er ikke dette en standard Gulfstream akkurat... Den er "litt" modifisert - men for hvilket formål?

Kunne jo ikke gi svaret etter bare 10 minutter følte jeg...

Står jo STA N947NA på skjermene der, så det tok snaue 2 sekunder å finne flyet...^_^

For de som gidder å skrive N947NA så. Jeg sjekket URL for bildet og havnet på wikipediaartikkelen :)

Back