Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

Re: Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

Åssen er ståa om dagen på helityper, er det base S92 som busser folket til og fra jobb, eller er det andre manskiner som også brukes?
 
Re: Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

PT er det S-92 som brukes, og bare den. Dette er en vel kjent problemstilling i petroleumsvirksomheten - hva gjør vi dersom S-92 av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig? Det har vært initiativ for å utrede nye typer, men jeg er ikke sikker på status på disse.
Historisk har helikoptertransporten vært den største bidragsyter til risikonivået på norsk sokkel. Det er gjort mye arbeid for å få den så lavt som mulig. Det blir veldig interessant å få kunnskap om årsakene til dette havariet.
 
Re: Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

Ser i Dagbladet der det står at Super Pumaen ble endelig satt på bakken etter Turøyulykken i 2016. Dette er vel en halv sannhet. Er ikke disse maskinene i drift andre steder i Verden etter dette ?
 
Re: Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

Ser i Dagbladet der det står at Super Pumaen ble endelig satt på bakken etter Turøyulykken i 2016. Dette er vel en halv sannhet. Er ikke disse maskinene i drift andre steder i Verden etter dette ?

Ja, det er bare de norske selskapene som satte de på bakken. (Sannhet med modifikasjoner: CHC flyr Super Puma i Norge)
 
Re: Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

Redningshelikopteret som kom ned fra Florø og deltok i redningsaksjonen på onsdag var en Super Puma.
 
Re: Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

Super Puma L1 brukes også som skyttelmaskin på Valhall av Aker BP
 
Re: Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

Hva sier "grape wine" om årsak til ulykken, og kan noe gjøre at S-92 ogsa blir uønsket som Nordsjøbuss?

Hva er muligheter igjen da? Kun de to som Equinor har bestilt, eller er det flere kandidater?
 
Re: Hvilke typer brukes som Nordsjøbusser?

super puma har flere ulykker. ville sagt s-92 som trygt. Turøy ulykke hadde blitt noe annet. men tipper flere folk dør i bilen på vei dit.
wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-92
A number of safety features such as flaw tolerance, bird strike capability, and engine burst containment have been incorporated into the design. Adherence to FAA FAR part 29 has led the FAA certification board to call the S-92 the "safest helicopter in the world".[17] The S-92 was not able to meet the Federal Aviation Regulation "run dry" specification for loss of oil pressure in the main gearbox, but was certified with an exemption due to the unlikelihood of such a situation occurring; this was a factor in the fatal crash of Cougar Helicopters Flight 91 in 2009.[18]
 
Back
Top