Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Trdfly

Moderator
Medlem
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Hvilke selskaper vil du ha på de forskjelige FOT-rutene?

Anbudet gjeler på desse strekningane:
Ruteområde 1 Lakselv–Tromsø
Ruteområde 2 Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø
Ruteområde 3 Harstad/Narvik–Tromsø
Ruteområde 4 Svolvær–Bodø
Ruteområde 5 Leknes–Bodø
Ruteområde 6 Røst–Bodø
Ruteområde 7 Narvik (Framnes)–Bodø
Ruteområde 8 Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.
Ruteområde 9 Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
Ruteområde 10 Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
Ruteområde 11 Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim
Ruteområde 12 Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim
Ruteområde 13 Florø–Oslo, Florø–Bergen
Ruteområde 14 Førde–Oslo, Førde–Bergen
Ruteområde 15 Sogndal–Oslo, Sogndal–Bergen
Ruteområde 16 Sandane–Oslo, Sandane–Bergen
Ruteområde 17 Ørsta-Volda–Oslo, Ørsta-Volda–Bergen
Ruteområde 18 Fagernes–Oslo
Ruteområde 19 Røros–Oslo

Og med disse flyselskapene (gjerne skriv på flytype):
• Svenska Direktflyg AB
• NextJet AB
• AVIES AS
• Helitrans AS
• Widerøe’s Flyveselskap AS
• North Flying A/S
• UAB DOT LT
• Danish Air Transport A/S

Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Så lenge DOT får fornyet kontrakt på Røros - Oslo - Fagernes, så er jeg (og ikke minst lokalmiljøet) happy ;)

Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Om DAT vinner flere av disse rutene, står da SRP-ruta i fare? Eller har DAT planer om å ytterligere utvide flåten?

La oss håpe så mye som mulig faller på norske hender, virkelig ikke bra for luftfarten om endel av disse selskapene får kloa i for mange av disse rutene....

Jeg håper på Helitrans på alle ruter fra TRD :)

La oss håpe så mye som mulig faller på norske hender, virkelig ikke bra for luftfarten om endel av disse selskapene får kloa i for mange av disse rutene....

Som i praksis betyr Wideroe. Hva er så galt med danske eller svenske selskap da??? :8:

• NextJet AB
- Ruter: Florø - Oslo, Florø - Bergen, Fagernes - Oslo, Røros - Oslo, Bodø - Andenes, Andenes - Tromsø, Harstad/Narvik - Tromsø og Tromsø - Lakselv
- Flytype: ATP på OSL - FRO og BGO - FRO, SB34 på RRS - OSL og VDB - OSL, på rutene i Nord-Norge er jeg mer usikker hva som passer seg men enten ATP eller Saab ;)
• Helitrans AS
- Ruter: Trondheim - Brønnøysund, Bodø - Brønnøysund
- Flytype: SB34 på begge rutene
• Widerøe’s Flyveselskap AS
- Alle ruter med 800 meter bane

Last edited:

Som i praksis betyr Wideroe. Hva er så galt med danske eller svenske selskap da??? :8:

Som regel særdeles dårlige villkår for ansatte, ref. West Air Sweden
Startlønn for piloter i direktflyg 22.000 brutto! pr. mnd.
Særedeles viktig å verne om norske arbeidsplasser både i lufta og på bakken, før vi vet ordet av det jobber alle på kontrakter og midlertidige ansettelser.
Har jo allerede begynt å se tendensene hos enkelte andre selskaper;)

• NextJet AB
- Ruter: Florø - Oslo, Florø - Bergen, Fagernes - Oslo, Røros - Oslo, Bodø - Andenes, Andenes - Tromsø, Harstad/Narvik - Tromsø og Tromsø - Lakselv
- Flytype: ATP på OSL - FRO og BGO - FRO, SB34 på RRS - OSL og VDB - OSL, på rutene i Nord-Norge er jeg mer usikker hva som passer seg men enten ATP eller Saab ;)

Uten at jeg sitter på performance-data så er jeg rimelig sikker på at ATP ikke kan brukes på Florø pga. banelengde.

Er det ikke Fagernes-ruta som har så himla få passasjerer? Nedgang på over 40 prosent på innenlandsflyvninger på Leirin mellom 09 og 10. I gjennomsnitt reiste seks personer om dagen i 2010 innenlands på flyplassen.

Her fra anbudet:

Flygingar: Minst to daglege tur-retur-flygingar måndag–fredag og minst éi tur-retur-flyging søndag.
Setekapasitet: I begge retningar skal det tilbydast minst 100 sete måndag–fredag samla og minst 10 sete søndag. Tilbydd setekapasitet skal justerast i samsvar med reglar fastsette av Samferdselsdepartementet i vedlegg A til denne kunngjeringa.

http://www.regjeringen.no/pages/17349600/SD_Anbodsinnbying_NN_nett.pdf

Last edited:
Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Foruten WF, tilbyr noen andre av disse selskapene interline-billetter?

Hvis ikke så er WF det eneste fornuftige alternativ. ANX-TOS/BOO er en av de nevnte rutene som tidligere har vært operert av andre enn WF og uten interline. Dette gjør en reise mellom nord og sør i landet til unødvendig risikosport med tanke på connection. Historien på denne aktuelle ruten viser også at selskaper har lagt inn (for) lave anbud, men at man har måtte kaste inn årene halvveis i kontraktsperioden da de ikke har hatt økonomi til å gjennomføre program som forpliktet, og WF har måtte trå til for å sørge for at helt nødvendig infrastruktur som et velfungerende rutenett med fly fungerer som det skal. Håper også slike hensyn blir tatt i anbudsprossessen, og ikke kun pris.

Foruten WF, tilbyr noen andre av disse selskapene interline-billetter?

Hvis ikke så er WF det eneste fornuftige alternativ. ANX-TOS/BOO er en av de nevnte rutene som tidligere har vært operert av andre enn WF og uten interline. Dette gjør en reise mellom nord og sør i landet til unødvendig risikosport med tanke på connection. Historien på denne aktuelle ruten viser også at selskaper har lagt inn (for) lave anbud, men at man har måtte kaste inn årene halvveis i kontraktsperioden da de ikke har hatt økonomi til å gjennomføre program som forpliktet, og WF har måtte trå til for å sørge for at helt nødvendig infrastruktur som et velfungerende rutenett med fly fungerer som det skal. Håper også slike hensyn blir tatt i anbudsprossessen, og ikke kun pris.

Er så enig som det går ann... Det burde være krav om interline for de som legger inn anbud. Ellers bryter man jo ned mye av smidigheten ved å kunne fly. Samt at det vil gjøre det fryktelig tungvint å reise i norge.

Er så enig som det går ann... Det burde være krav om interline for de som legger inn anbud. Ellers bryter man jo ned mye av smidigheten ved å kunne fly. Samt at det vil gjøre det fryktelig tungvint å reise i norge.

Kjekt å lese anbudspapirene før man slakter manglende innhold:
Operatøren skal delta i dei ordningane for gjennomgangspris innanlands som til kvar tid gjeld, og skal mellom anna tilby alle rabattar som desse ordningane omfattar.
...
Alle vilkåra operatøren har for overgang av passasjerar til og frå andre selskap sine flygingar, mellom anna overgangstider og gjennomgåande innsjekking av billettar og bagasje, skal vere objektive og ikkje-diskriminerande.

Kjekt å lese anbudspapirene før man slakter manglende innhold:

Men dette gelder vel bare fra operatøren sin side, det er vel ingen forpliktelse fra SK eller DY å gå inn i en interline avtale med operatøren?

Men dette gelder vel bare fra operatøren sin side, det er vel ingen forpliktelse fra SK eller DY å gå inn i en interline avtale med operatøren?

Ja, slik leser jeg det også. Dvs. sier SK eller DY at vi ønsker å inngå en avtale tror jeg operatøren må strekke seg langt for å komme unna.

Dette er en forretningsmessig avtale som verken SAS eller DY er forpliktet til å inngå.

Ja, slik leser jeg det også. Dvs. sier SK eller DY at vi ønsker å inngå en avtale tror jeg operatøren må strekke seg langt for å komme unna.

Tidligere var det krav om distribusjon i Amadeus eller lignende systemer, men dette er tatt ut etter press fra EU slik jeg har forstått det. Når det gjelder interline, så vil det fort bli et spørsmål om hvem som skal ta kostnaden med å linke systemene sammen dersom de ikke bruker Amadeus. Det sier utlysningen ingenting om.

Hvordan er forresten de tekniske kravene for å være med i slike løsninger? Trenger operatøren være IATA medlem med egen kode?

Back