Hvilke flyplasser har prioritert passkontroll?

Re: Prioritert passkontroll?

AMS har vel dette så vidt jeg kan huske. LHR har også en fast-track passkontroll, men den har jeg aldri prøvd.

AMS har vel dette så vidt jeg kan huske. LHR har også en fast-track passkontroll, men den har jeg aldri prøvd.

Kom ikke inn på Fast Track passkontroll ved ankomst på LHR, på SAS C-klassebillett og EBG.

Bangkok har per invitasjon

Jakarta har på vei ut (og på vei inn, men da mot et heftig mellomlegg)

Ellers går det vel rykter om at nye terminalen på OSL skal få en for medlemmer av LO og Parat.

Ja, AMS har dette for de som har Sky Priority ihvertfall, og på LHR har man jo fast track både for business/first, men også for biometriske pass hvor man skanner selv og blir tatt bilde av. Ble rimelig lettet da jeg kunne gå forbi over 1000 mennesker i køen på LHR og igjennom biometrisk automat fordi jeg har et nyere pass :-)

Trikset i UK og Irland er uansett å gå i køene til de med EU/EØS pass da det som oftest er kjapp kontroll. Stilte meg en gang feil og i non-EU køen brukte de opptil 10 minutter per person.

Kom ikke inn på Fast Track passkontroll ved ankomst på LHR, på SAS C-klassebillett og EBG.

Gikk greit med British Airways C klasse, det er sikkert noe som flyselskapene må kjøpe tilgang til, som fast track security.

Istanbul Atatürk har det, Dubai med sin Marhaba, jeg har sett det mange andre steder. Men jeg tror det kan være vanskelig å få til her, siden det er en Politi-oppgave og å kjøpe seg til en slik ekstra tjeneste vil ha en del lovmessige implikasjoner.

Bla Abu Dhabi har samme opplegg som BKK hvor du får invitasjon av flyselskapet til å bruke fast track ved ankomst.

Ellers har CDG samme opplegg som AMS med Sky Priority.

SYD. Først passkontroll, så rett videre til sikkerhetskontroll. Fasttrack omfatter begge.

DXB har det ihvertfall for alle passasjerer på førsteklasse. Sto eget skilt for "First Class", samt en mann som sjekket boardingkortet mitt (BA F). Lang kø ellers, men i min rekke var det ingen kø.

FastTracken på LHR er kun for ikke-EU/EØS-pass, og man må ha invitasjon som man får ombord sammen med immigrationpapirene som skal fylles ut.

Back