Jeg tror de fleste som drar til Øst-europa, og besøker steder som ikke er alt for kjent, som regel blir positivt overrasket. Rett og slett fordi de fleste forventer uendelige rekker med grå og like blokker. Og det er ingen tvil om at de finnes, men som regel så er det mye mer som disse byene og stedene har å by på - de fleste byene har jo lang historie.
Første gangen jeg besøkte Ukraina så var det Sevastopol, og det var helt klart noe helt annet enn jeg forventet. Andre steder er Chitral i Pakistan. Jeg har funnet ut at de beste opplevelsene har vært når jeg har fått muligheten til å se stedet minst en uke, og sammen med noen som er litt kjent, eller å reise sammen med noen som ikke er alt for redd til å dra på steder som ikke nødvendigvis er beskrevet i guide-bøkene, altså litt impulsivt. Men jeg synes også turer som desperat prøver å fylle opp de viktigste severdighetene på kortest mulig tid fort kan bli litt kjedelige. Det er sikkert gøy i ettertid å skryte av at jeg har vært der og der, men verdien er ikke der før du har lært litt om hva de lokale bruker tiden sin til.