Hvilke destinasjoner var mye bedre enn du trodde?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Med et par negative tråder er det greit å få en motvekt med steder som var mye bedre enn hva du var forberedt på.

Slenger ut en:

-Wrocław, var forberedt på en kald sovjetby, men fant en varm middelalderby med masse små nisser.
IMG_0356.jpg

Der må jeg si Mumbai.. Jeg var der for to uker siden. Forventet 100% søppel og kaos men fant byen facinerende. Labbet rundt 6 timer den en kvelden og havnet på Cafe Leopold og kikket på livet.

Hyggelig mennesker og mange inntrykk. Tror indiere i India er en helt annen gjeng enn indiere utaskjærs.

Heisann!

Jeg må faktisk si Shanghai her! Dro dit på juleshopping med familien, og var svært usikker på hva som forventet oss selv om vi hadde sjekket opp en del på forhånd via nettet.

Flott, pulserende by, gode restauranter og meget eksotisk!

My 2 cents.. :)

Kim

Vientianne i Laos. Dro dit bare for aa kunne si at jeg hadde vaert i landet, endte opp med aa bli i byen en uka og tilbragte de neste tre ukene paa loffen i Laos!

Mere Laos... Jeg hadde Vang Vieng på "verstinglisten" min, men ble desto mer positivt overrasket over Luang Prabang. Rolig og fin atmosfære, fortsatt med positivt preg av den franske kolonitiden. At vi bodde på et meget hyggelig hotell bidro selvsagt positivt, men også mange gode restauranter i byen. Et sted som vi helt sikkert vil komme tilbake til.

Og siden vi er inne på sørøstasiatiske småbyer, kan jeg slenge på Pai nord i Thailand med det samme. Til tross for noe høy backpackerfaktor, var det et hyggelig sted å tilbringe noen dager.

San Francisco. Jeg forventet egentlig en ganske kjedelig kystby med Alcatraz da, men både sentrum, kai og de historiske bydelene var helt fantastisk. Beats LA anytime..

San Francisco. Jeg forventet egentlig en ganske kjedelig kystby med Alcatraz da, men både sentrum, kai og de historiske bydelene var helt fantastisk. Beats LA anytime..
lol, San Frabcisco er bra, men slår ikke L.A :)
L.A er noe helt for seg selv, men egentlig er sammenligningen meningsløs, da de to byene er så forskjellig som det går an å bli. L.A er jo mer et område (med veldig mange fantastiske steder å besøke), mens SF er en by i tradsisjonell forstand.

Vientianne i Laos. Dro dit bare for aa kunne si at jeg hadde vaert i landet, endte opp med aa bli i byen en uka og tilbragte de neste tre ukene paa loffen i Laos!

Høres bra ut. Skal dit om 2 uker, med samme grunn som deg, bare for å si at jeg har vært der. Godt å høre at det er verdt turen.

w

Wrocław er trivelig, ja. Ble enda mer overrasket over Gdansk, men det er 15 år siden og før alle direkteflyene fra hele Norge.

Litt etter dette oppdaget jeg Marokko og jeg likte Agadir veldig godt, mye pga kort vei til noe helt annet enn Norge, og kombinasjonen av Afrika, Midtøsten og fransk koloni på en gang. Ble 4-5 turer dit i en periode.

Senere ble Bulgaria utenom charterstedene en oppdagelse - Varna by har jeg besøkt hvert år de siste 7-8 årene. Og skal tilbake i år - hadde i mange år stygge fordommer mot Bulgaria. Så finnes jo Plovdiv, Veliko Tarnov og flere andre spennende byer.

Jeg vil si Costa Rica... På alt tenkelig der...:D

Grrr... misunnelig. Jeg ville dit, men Fnat Seasons'en der kosta så gruelig mye.

Forøvrig - Akkurat her på FS i Scottsdale. Det er ganske mye bedre enn jeg trodde.

Vil også rette en liten "tommel opp" til Miami, Toronto og Quebec. Steder jeg trodde skulle være skikkelig so-so.

Ååååh, også så klart Hilton Wilmington/Cristiana!!!

Sierra Leone er et land som overrasket på mange måter.
Det finnes noen fantastiske strender. Jeg vil si i toppklasse. Det er grønt og frodig. Flotte fjell rett ved kysten. Elver man kan bade i uten problem. Og mange svært så hyggelige folk.
Det er noe jeg ikke forventet da jeg dro dit første gang. Da forventet jeg mye galskap og fasiliteter som ikke finnes. Og sånn var det også. Og jeg fikk virkelig oppleve hvor handlekraftig myndighetene kan være. Hundrevis av militærfolk og politi kom der jeg bodde, for å rive fem strandbarer. Turistministeren uttalte senere at ingen turister ville komme hvis stranda var full av barer.... Her er en artikkel om den saken:

http://news.sl/drwebsite/exec/view.cgi?archive=5&num=10019

Men altså: Sierra Leone overrasket positivt på mange måter. Men det betyr ikke at det er et sted for alle å dra.

Hundrevis av militærfolk og politi kom der jeg bodde, for å rive fem strandbarer. Turistministeren uttalte senere at ingen turister ville komme hvis stranda var full av barer....

Ryddet de for at trådstarter skulle trives? :lol: Synes det er fint med strandbarer jeg - man kan liksom være litt på stranden, samtidig som man kan sitte i en bar. :drink

Ellers tror jeg mye av Afrika kan overraske positivt. ;)

Warszawa var langt bedre enn fryktet. Og når man i tillegg fikk sett noen norske på sykkel i Polen rundt fra en brillefin uteservering, ble det et finfint opphold.

Ryddet de for at trådstarter skulle trives? :lol: Synes det er fint med strandbarer jeg - man kan liksom være litt på stranden, samtidig som man kan sitte i en bar. :drink

Ellers tror jeg mye av Afrika kan overraske positivt. ;)

Ja muligens de ryddet for trådstarteren. Det var altså 5 enkle strandbarer fordelt over en strand på flere kilometer. Lumley beach.
Men nå var det sånn at forsvarsministeren (hvis ikke jeg husker feil) pleide å gå på en av disse. Så midt under rivingen ble det beordret å sette opp den ene igjen.

Lakka beach er en perle. Rett og slett. Urørt, eksotisk og krystallklart vann. 28 grader vannet og like mye i lufta. Jeg hadde hørt fra en nordmann som tidligere jobbet i flyktningehjelpen, at utpå oden kunne man gå å spise hummer. Det var en restaurant der. Vi gikk ut, og det stemte. Det var en grei restaurant i aldeles nydelige omgivelser. Problemet for min del er at jeg ikke spiser sjømat. Og sereringsdamen kom og hun anbefalte hummer. Jeg spurte hva annet jeg kunne få. Men dessverre så hadde de kun hummer. Vi spurte så hva det kostet, men det var hun ikke sikker på. Vanskelig å vite, når man har kun en rett på menyen.

Så vi gikk videre til en annen plass. Kan det ha vært til Club Med tro? Joda, for de har Club Med i Sierra Leone også faktisk. Der hadde de en innholdsrik meny. Men uansett hva jeg valgte, så hadde de ikke noe av det. Vi var 4 personer, og det viste seg at de kun hadde mat til 3 av oss. Så jeg fikk kjøpe noe frukt av en kar nede på stranda.

Man kan enten bli trist og lei seg over hvor galt alt er, eller man kan se litt humoristisk på det. Det er trist. Men man kan ikke la være å smile litt av og til.

Lakka beach, google og se mange fine bilder. Restauranten ligger utpå oden her: http://www.ntb.sl/sites/default/files/styles/large/public/media/Lakka 2.6.jpg

Og Club Med:
https://c4.staticflickr.com/8/7050/6886403329_70d00521d0_b.jpg

Så vi gikk videre til en annen plass. Kan det ha vært til Club Med tro? Joda, for de har Club Med i Sierra Leone også faktisk. Der hadde de en innholdsrik meny. Men uansett hva jeg valgte, så hadde de ikke noe av det. Vi var 4 personer, og det viste seg at de kun hadde mat til 3 av oss. Så jeg fikk kjøpe noe frukt av en kar nede på stranda.

Man kan enten bli trist og lei seg over hvor galt alt er, eller man kan se litt humoristisk på det. Det er trist. Men man kan ikke la være å smile litt av og til.

Lakka beach, google og se mange fine bilder. Restauranten ligger utpå oden her: http://www.ntb.sl/sites/default/files/styles/large/public/media/Lakka 2.6.jpg

Og Club Med:
https://c4.staticflickr.com/8/7050/6886403329_70d00521d0_b.jpg
Det har nok pent lite å gjøre med de som driver Club Med i resten av verden. Regner med at å bruke kjente merkenavn ikke var lovbruddet med størst risiko i det landet.

Stiller i samme klasse Hillary Clinton veskeutsalg i Tanzania
IMG_2017.jpg

Eller Bill Clintons tilbudsfliser i Pristina.
IMG_7293.jpg

Last edited:
Gamlebyen i Malaga er utrolig fin og koselig. Virkelig overraskende :)

Ja, Malaga har vel hatt rykte på seg for å bare være "flyplassby" for Costa del Sol. Var der for noen uker siden, og tipper det blir Malaga igjen om jeg skulle velge mellom Barcelona, Valencia og Malaga. Roligere stemning enn førstnevnte, og ikke samme "stil" og utvalg - men også vesentlig rimeligere og mer oversiktlig.

Har langt hatt Malaga på todo-listen. Synd det er så vanskelig å finne en fornuftig helgetur dit uten å brenne av en fridag.

Back