Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

intotheblue

ScanFlyer Blue
Njaa .. indirekte skaper han jobber hos tjenesteselskaper, som catering, flyterminalansatte, handlingjobber .... Man må jo ha bemanning etter trafikken, og uten Ryanair er den mye lavere på mange mindre flyplasser. Så han tar ikke helt feil her.

Ja, men visst FR skulle trekke seg fra disse stedene så vil vel andre stå klare til å overta en del av disse rutene (som DY eller Easyjet feks)? Regner ikke med at det bare blir ett hull der visst FR forsvinner. Så da vil jo forsatt jobbene på bakken være der. Eller tar jeg feil?
 
Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Ja, men visst FR skulle trekke seg fra disse stedene så vil vel andre stå klare til å overta en del av disse rutene (som DY eller Easyjet feks)? Regner ikke med at det bare blir ett hull der visst FR forsvinner. Så da vil jo forsatt jobbene på bakken være der. Eller tar jeg feil?

Vanskelig å si.
Det var ingen som satset noe særlig i årene før RA kom på banen. Norwegian sin satsning i 08-09 var mildt sagt laber.
Easyjet kan man vel med sikkerhet si at ikke kommer, da de kun flyr til primærflyplasser.
 
Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

---
Og disse arbeidsplassene skapes på bekostning av nettopp etablerte norske / skandinaviske arbeidsplasser, som må redusere nettopp pga veksten i lavprissektoren.

Hvis lavpris aldri hadde kommet og billettene hadde kostet f.eks det dobbelte
I snitt, hadde folk reist betydlig mindre og ti-tusenvis av arbeidsplasser hadde
forsvunnet. Så lavpris generer i høy grad sine egne kunder. At SAS må nedbemanne har de stort sett bare seg selv å takke for.

W
 
Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Ja, men visst FR skulle trekke seg fra disse stedene så vil vel andre stå klare til å overta en del av disse rutene (som DY eller Easyjet feks)? Regner ikke med at det bare blir ett hull der visst FR forsvinner. Så da vil jo forsatt jobbene på bakken være der. Eller tar jeg feil?

Du tar feil. Der Ryanair går ut, er det ingen som overtar. Plassene de flyr fra er ofte lite attraktive og Ryanair trekker passasjer kun i kraft av sitt navn, som folk forbinder med billige billetter. Husk at Ryanair-billetter ikke er i vanlig distribusjon. Du MÅ til Ryanairs webside for å finne billetter, og folk vil i liten grad oppsøke andre salgssteder for å se etter erstatninger.
 
Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Du tar feil. Der Ryanair går ut, er det ingen som overtar. Plassene de flyr fra er ofte lite attraktive og Ryanair trekker passasjer kun i kraft av sitt navn, som folk forbinder med billige billetter. Husk at Ryanair-billetter ikke er i vanlig distribusjon. Du MÅ til Ryanairs webside for å finne billetter, og folk vil i liten grad oppsøke andre salgssteder for å se etter erstatninger.

Det eneste unntaket må vel være Wizzair?
 
Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Wizzair er litt mer segmentert, de opererer mer i det etniske markedet. Ryanair skraper bare bunnen, uansett etnisk tilhørighet.
 
Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Wizzair er litt mer segmentert, de opererer mer i det etniske markedet. Ryanair skraper bare bunnen, uansett etnisk tilhørighet.

Sett bort fra at alle operasjonene deres er enten til eller fra en Øst-Europeisk stat er vel businessmodellen ganske lik, de benytter Beauvais, Ciampino, Hahn, Weeze etc.. De markedsfører Torp som Oslo.. Sett med markedsføringsøyne er vel Rygge et bedre alternativ dersom målgruppen er Oslo.
 
Ville ikke easyjet sett et potensiale i en rute fra enten Rygge eller Torp til London når eventuelt Ryanair forsvinner herfra? Nordmenn er jo gal etter London, og det ville vært en grei måte å gjøre seg mer kjent på i Norge.
 
Ville ikke easyjet sett et potensiale i en rute fra enten Rygge eller Torp til London når eventuelt Ryanair forsvinner herfra? Nordmenn er jo gal etter London, og det ville vært en grei måte å gjøre seg mer kjent på i Norge.

Det er ikke helt Easyjet å benytte sekundære flyplasser. De flyr hovedsaklig til hovedflyplasser (med noen få unntak), og kan egentlig sammenlignes med Norwegian. Ryanair kan bare sammenlignes med nettopp - Ryaniar :p
 
Svaret på spørsmålet er enkelt: Ingen.


Eksepelvis trodde mange at selskapene sto i kø for å fylle markedet som Ryanair hadde på Torp. Nå har ikke Ryanair forlatt Torp, men det er jaggu ikke langt unna. Vi hadde 26 destinasjoner med Ryanair, og flere av de gikk flere ganger daglig. For eksempel London, som gikk 3 eller var det 4 ganger daglig på det meste. Nå flyttet Ryanair over til Rygge, men det er neppe alle sørlendinger, Telemarkinger og Vestfoldinger som reiser over til Rygge. Så markedet på Torp er der det, men ingen har fylt hullet som kom.
Norwegian har satt opp ei rute til London, som etter sigende går veldig dårlig.
Alle rutene vi hadde til Tyskland.... hvem har de nå? Ingen. Italia? Ingen.


Hva om Ryanair forlater Rygge? Hvem vil overta alle de rutene? De samme som hadde rutene før Ryanair kom? Det var jo ingen det heller. Markedet var jo der. Men kun for Ryanair.
 
Men om basen legges ned, så kan jo FR fortsatt fly til Rygge.... Da har vel ikke Stoltenberg så mye han skulle sagt? Dessverre.....
 
passagerer er troløse...Alene det at DU skal forbi f.ex Ryanair hejmmeside for at bestille billetter vil nok betyde at i samme øjeblik FR trækker sig, vil de glemme alt om Ryanairs hjemmeside, men i stedet søge andre alternativer..I norge vil de jo nok betyde Norwegian og delvist alle os andre. I Danmark sidder Easyjet og Norwegian på meget af markedet for LCC..
SAS og andre vil nok profitere pga deres rutenetværk...
Som MOW skriver flyver FR til pladser hvor tilgangen til transfer gangske begrænset, og det er naturligt at søge alternativer....og Det gør de rejsende gerne...
FR er lig med LOWFARE til de steder de flyver og det ved publikum ganske godt
Hilsen Ole
 
Last edited:
Svaret på spørsmålet er enkelt: Ingen.


Eksepelvis trodde mange at selskapene sto i kø for å fylle markedet som Ryanair hadde på Torp. Nå har ikke Ryanair forlatt Torp, men det er jaggu ikke langt unna. Vi hadde 26 destinasjoner med Ryanair, og flere av de gikk flere ganger daglig. For eksempel London, som gikk 3 eller var det 4 ganger daglig på det meste. Nå flyttet Ryanair over til Rygge, men det er neppe alle sørlendinger, Telemarkinger og Vestfoldinger som reiser over til Rygge. Så markedet på Torp er der det, men ingen har fylt hullet som kom.
Norwegian har satt opp ei rute til London, som etter sigende går veldig dårlig.
Alle rutene vi hadde til Tyskland.... hvem har de nå? Ingen. Italia? Ingen.


Hva om Ryanair forlater Rygge? Hvem vil overta alle de rutene? De samme som hadde rutene før Ryanair kom? Det var jo ingen det heller. Markedet var jo der. Men kun for Ryanair.

Ikke så rart DYs rute fra Torp til London går dårlig. Med avreise fra Torp sent på kvelden. Og tilbake er kl nesten midnatt. Ikke optimalt for folk som skal til London akkurat.
 
Jeg regner med at Ryanair bare snur turene hvis de stenger Rygge og flyr fra sine andre baser, slik som da Marseille stengte, så da er det vel ikke mange rutene som stenges siden de har baser over alt. Men da vil det jo ikke gå fly kjempetidlig på morgenen fra Rygge siden flyene må komme sydfra først.
 
Back
Top