• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvem nektes ved overbooking?

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
Sist fredag satt jeg i avgangshallen på BGO. Widerøes flight 407 til Sandefjord kl 11:15 ble først meldt forsinket og så kom melding om av flyet var overbooket. Hvis noen ville stå over, skulle de etter EUs regelverk få 150 Euro.

Da skjedde noe underlig ved gate 32. Alle som satt og ventet på flyet reiste seg og stimlet sammen i en kø foran utgangen. Det var som om de fryktet at de ikke ville komme med.

Jeg vet ikke om noen meldte seg frivillig til ikke å være med, men sett at ingen gjorde det, hvem ville da få beskjed om at de ikke fikk være med? De med senest kjøpt billetter, de med billetter til lavest pris, eller de med fødselsdag i februar?

det finnes en prioritert rekkefølge (der EBP/EBG står på toppen over de som ikke skal kastets av), men oftest vil det være folk uten videre connections, og de som har sjekket inn sist...

Det finnes en prioriteringsliste, ja... Selvfølgelig med EBP/EBG på toppen, men min erfaring er at det ordner seg!

Men må vi av med noen, er det fullt mulig å bruke hodet! I alle fall må vi på kortbane som ikke har en ny avgang om 60 minutter vurdere og prioritere!
Passasjerer med lav billettklasse og ingen connection lever alltid farlig :rolleyes:

E!

Strengt tatt burde det ikke være en fastsatt sum som godtgjørelse for å bli satt igjen. I så fall burde man ta av de som har råd til å vente... nemlig de som har tjent seg opp nok points til å bli gullfolk.

Om du har en bra motivering varför man skall "straffa" kunderna som lägger igen mest pengar i bolagen lyssnar jag gärna.

Strengt tatt burde det ikke være en fastsatt sum som godtgjørelse for å bli satt igjen. I så fall burde man ta av de som har råd til å vente... nemlig de som har tjent seg opp nok points til å bli gullfolk.

Her lukter det janteloven laaang vei.

Billettklasse burde komme først, så EBP/G/S, så connections, innsjekktid og til slutt random.

Man tar av de med billigst billett. Bortsett fra om de er EBG. Barn som reiser alene, de med baby, rullestolbrukere o.l. bør man derimot tenke seg minst to ganger om før man nekter ombordstigning:-)

Det er vel uansett sjelden at rullestolbrukere stiger om bord?? ;) Nuvel, kvinner og barn først, sier nå jeg...

For å være litt seriøs: Men det hender vel at de øker betalingen for å "stå over" etter hvert?

Tenke seg om to ganger? Vi tillater ikke at man offloader PRMer, UMer o l grunnet overbooking, og jeg tror det samme gjelder de aller fleste selskap.

De med connection flights burde iallefall prioriteres, sammen med de med business seter...
Hvorfor skal rullestolbrukere prioriteres? Er det veldig mye verre for en person i rullestol å vente på neste fly, enn det er for en som ikke sitter i rullestol? Hvis jeg ikke kommer med flyet mitt til Køben, og dermed må ta Tokyo-flighten som går neste dag fra CPH, fordi en som bare skulle til københavn men som sitter i rullestol, fikk være med istedenfor meg, ville jeg blitt forbanna.

Forstår forsovet at de med lav billettklasse blir nedprioritert - MEN for noen år siden hadde jeg med meg to gode kunder (sjefer i to forskjellige mellomstore firmaer) på visnings-/planleggingstur til MLA. Bestillingen var 100% fra disse to firmaene for en gruppe på 50 pax ca 6 mnd senere, søkte agentbilletter til visningsturen og fikk 3 billetter til ca kr 3.000,- pr stk.

Ved gate i FRA på returen ble det ropt opp om noen kunne tenke seg å stå over siste flt til Oslo - jeg gikk til skranken og meldte meg, fikk så beskjed om at vi alle 3 allerede var offloaded! Ikke veldig hyggelig å ha med kunder og få den meldingen... Forsøkte på en hyggelig måte å forklare at det var viktig at de to andre i alle fall kom med og at jeg kunne bli igjen- men nei, det var ikke mulig. (Tviler sterkt på om vi ville fått noen overnatting dekket av flyselskapet pga billett status)

MEN - takket være egne kunnskaper om forskjellige ruting muligheter så kom vi oss så vidt hjem samme kveld - dog noe forsinket. Husker jeg var veldig overrasket over dårlig kunnskap i skranken om alternative rutinger. Ja - ja historien endte godt - men kundene mine var nok ikke så imponert over episoden.

Blandt annet derfor at det er et visst apparat ved ankomst for rullestolsbrukere. Synes det er naturlig at man lar dem som har noen ekstra utfordringer, som sannsynligvis ikke du har, få prioritet. De kan også være i en tilstand som kan forverres om de får sitte lenge. Synes ikke du har en særlig sterk sak om du synes du blir diskriminert av dette. De med connections og i business prioriteres, don't you worry.

Skjønner greia. Mente ikke å støte noen eller være frekk, vet det sikkert er folk med alvorlige handicap osv som ikke orker vente veldig lenge, men det er bra de med connecting flights stiller på lik linje... Er vel nok av siste-liten kjøpere med billig billett og sist innsjekking som man kan kaste av uansett:p

Er vel nok av siste-liten kjøpere med billig billett . . .

Dette gjelder ikke deg personlig, men jeg må bare nevne det!
Flere ganger i uka får jeg henvendelser fra folk som lurer på hva en "sjansebillett" koster i dag, og om det er mange ledige seter slik at de bare kan komme opp på flyplassen like før avgang...
He he, husker jeg var rå på å benytte meg av disse billettene selv, men det må da være mange mange år siden de ble avskaffet??

E!

"Standby" eller "sjanse" billetter er nok borte her til lands, men det finnes vel i USA og sikkert andre markeder?

Ellers så er summene fastsatte men varierer for de forskjellige selskapene når det gjelder hva man gir til "frivillige". Beløpet bestemmes utifra lengde og tid man blir forsinket. Tror ikke det er noen selskaper som øker beløpet som i en auksjon nå lenger, men det kan være at man har tidlig prøvd å få noen til en avgang, men etter at den har gått så blir neste alternativ at man blir mer forsinket og da kommer man på et høyere "nivå" med større sum. Blir man tvunget ufrivillig av så i europa gjelder EU sine satser.

Prioriteringer varierer også fra selskap til selskap, men normalt ligger rundt dette. (lav til høy);

Frivillige
ID/AD standby
venteliste/request
Lavere kategori ID/AD bekreftet
Lavest billettklasse bekreftet

Så har man punkter man vil unngå å ta av prioritert (lav til høy)

Passasjerer med videreforbindelser (unntak kan være ved lang stopp)
Bonuskortholdere lavere status
Grupper som splittes
Familie med barn
Lost connections

Og de man absolutt vil unngå å ta av (lav til høy)

Bonuskortholdere topp status
PRM UMNR etc
Deadhead og passiv besetning som skal i tjeneste
Mekanikere til AOG og spesielle kategorier ID

Frakt og post og bagg kommer også inn i disse prioriteringene, men da normalt ikke under ordinære overbookinger, men ved operasjonelle begrensninger.

Superhai;245686 Frivillige ID/AD standby venteliste/request Lavere kategori ID/AD bekreftet Lavest billettklasse bekreftet[/QUOTE said:
Uten at jeg har "boka" foran meg, vil jeg nå tro at frivillige havner her:
ID/AD standby
venteliste/request
Frivillige
Lavere kategori ID/AD bekreftet
Lavest billettklasse bekreftet.

For man kan vel ikke gi kompensasjon til noen for å stå igjen, for så la noen uten bekreftet plass reise?

Hehe jeg skrev innlegget over mest for å se reaksjonen og jeg fikk full uttelling :) At jeg i tillegg klarte å spå at ordet jantelov kom til å bli brukt topper det hele.

Men et spørsmål. Er dette virkelig en standardsats? For jeg mener å ha hørt noe som kunne høres ut som en auksjon... først ble det tilbudt en viss sats, dernest høyere og høyere til noen til slutt "gav etter" og meldte seg frivillig til å stå igjen...

ble spurt på Continental innsjekk i Oslo i fjor engang. Fikk tilbud om 500 USD og ny routing pga overbooking. Svarte at jeg skulle gjøre det for 1000 USD, ment som en spøk i utgangspunktet. Han som sjekket inn tok en tlf, og jeg endte med 800 USD i reisesjekker og dro via AMS i stede. Kom frem 30 min forsinket i USA, og en gratis tur til NYC....

Back