Hvem har Norges fineste innflygning?

Innflygningen fra sør mot Evenes er ikke helt bak mål den heller på klare dager. Sitter du på venste side får du flotte fjell under deg å fantastisk utsikt mot lofotveggen i vest. Sitter du på høyre side har du Stetind og andre flotte fjellformasjoner både på Norsk og Svensk side. I klarvær er Kebnekeise et fantastisk skue over på svensk side.

Ellers er en landing fra vest i Bodø fantastisk på sommeren om du kommer fra nord og kommer inn langs kystlinjen med Kjerringøy og Mjelde på fastlandet og Landegode ut mot havet!

Av de mer spektakulære er en tidlig nedstigning mot Andenes fra sør hvor WF flyr på vestsiden av Andøya. Her er naturen helt utrolig og særegen i norsk sammenheng, da det er eneste delen av landet som ikke var under isen i istiden.

Sakset fra Avinor.no
Evenes lufthavn kom på niende plass i en kåring av verdens flotteste innflygninger blant leserne av PrivateFly.com.
I fjor høst inviterte nettstedet PrivateFly.com, et nettsted for private charterfly, sine lesere til å stemme over verdens flotteste innflygninger. Blant 79 innkomne forslag kåret leserne sine ti favoritter, og Evenes kom altså på niende plass.

Løselig oversatt var dette noen av de innkomne kommentarene:

«…storslått utsyn over dype dype fjorder når man nærmer seg.»
«Omgitt av arktisk landskap, fjell, innsjøer og fjorder.»
«Rett og slett spektakulært!»

– Veldig hyggelig for oss, og vi kan jo krysse fingrene for at dette vil bidra til at enda flere får øynene opp for regionen som turistmål. Etter at Lofast åpnet bruker mange Evenes som inngangsport til Lofoten, sier lufthavnsjef Martin Berntzen.

Vinneren av kåringen ble lufthavnen på Isle of Barra i Skottland, med London City Airport som nummer to.

http://www.youtube.com/watch?v=OcOo-Hy-kKE

Vil ellers si at den mest magiske innflygning jeg noen sinne har hatt er til Ohare. Kom inn mot Ohare og ut av vinduet hadde jeg Chicago Skyline i forgrunnen og Lake Michigan i bakgrunnen. Det var bare helt magisk.

Ellers så vil jeg tro at innflygningen til den gamle flyplassen i Hong Kong står svært høyt på listen over spektakulære innflygninger.

Tydeligvis mye lokalpatriotisme å spore her, meningene henger stort sett sammen med det man finnger til venstre under Location eller i avatar.

Tydeligvis mye lokalpatriotisme å spore her, meningene henger stort sett sammen med det man finnger til venstre under Location eller i avatar.

KA-CHIIINGGG! :) Jeg tror selvfølgelig at dette er 100% tilfeldig.

Synes Brønnøysund er fantastisk. Tromsø fra sør er også fabelaktig.

Ellers synes jeg ganske mange av kortbanene nord for Tromsø er usannsynlig vakre på en litt småvill måte. Ålesund bør helt klart også med på lista.

Så synes jeg alltid det er litt stas med Gardermoen fra syd. Det er flott å se Oslo fra lufta. Det samme med hjembygda mi, Lillestrøm, men det henger jo sammen med lokalpatritisme og jeg ser at den ikke deles av så mange.

Blir dårlig med lokalpatritisme her (Eggemoen…), men slenger meg på Evenes og Longyearbyen.

Husker fra jeg var liten. Kom inn mot Oslo en kveld på vinteren. Snødrev og så inn mot Sandvika. Var til Fornebu. Var flott.

Støtter gjengangerne som HOV og AES, Sunnmørsalpene i en liten WF er utrolig deilig å stryke rett forbi!

Ålesund Lufthavn, på øya Vigra nord for byen, fikk over dobbelt så mange stemmer som Molde Lufthavn Årø, som kom på andreplass i kåringen om å ha landets fineste flyplassinnflyging.

På en like sikker tredjeplass på Tromsø Lufthavn, Langnes.

Her er vinnerlista over Norges fineste innflyginger, slik kortreist-leserne avgjorde den:

1. Ålesund Lufthavn, Vigra
2. Molde Lufthavn, Årø
3. Tromsø Lufthavn, Langnes
4. Brønnøysund Lufthavn, Brønnøy
5. Trondheim Lufthavn, Værnes
6. Bodø Lufthavn
7. Bergen Lufthavn, Flesland
8. Harstad/Narvik Lufthavn, Evenes
9. Oslo Lufthavn Gardermoen
10. Namsos Lufthavn

Back