• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvem har asiatisk og amerkansk crew? (splittet)

Wahoo

ScanFlyer Gold
Last edited:
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Norwegian hevder i pressemeldingen at "flere andre europeiske selskaper har hatt amerikansk og asiatisk
besettning i en årrekke". Noen som vet hvem disse er?

EDIT: Lufthansa er tydligvis ett av dem http://worldscrews.blogspot.no/2012/01/thai-flight-attendants-in-lufthansa.html
Hva de tjener er uvisst..

W

Finnair gør det også. Både amerikansk og asiatisk.

http://yle.fi/uutiset/finnair_hiring_more_foreign_cabin_crews/7077054
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Sas har vel eller har hatt på sine flyvninger til/fra Kina/Japan.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Sas har vel eller har hatt på sine flyvninger til/fra Kina/Japan.
JA SAS har japanske og kinesiske C/A...2 på hver flyvning, så det er altså til at overse....Ikke noget med hverken 6, 8 elller alle....
Det HAR været diskuteret før, og der er ikke nyt i det.....overhovedet...Det er iøvrigt heller ikke dette denne tråd handler om...
Hilsen Ole
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

JA SAS har japanske og kinesiske C/A...2 på hver flyvning, så det er altså til at overse....Ikke noget med hverken 6, 8 elller alle....
Det HAR været diskuteret før, og der er ikke nyt i det.....overhovedet...Det er iøvrigt heller ikke dette denne tråd handler om...
Hilsen Ole

Tråden handler om DY, og med ett svar på ett spørsmål ang asiatisk crew på andre europeiske carrier, thats it, end of story.

PS: De tjener nok en slant mer en DY.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Synes man bør skille mellom 1-2 stk av språk- og kulturhensyn og fullt crew. Motivasjonen er litt annerledes.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Må si at jeg syns Norwegian etterhvert opptrer mer og mer arrogant i sine uttalelser. Misliker slike selskaper som har den holdningen, ikke bare mot kundene side, men sine ansatte også. Kjenner jeg blir kvalm... (Ref: pressemeldingen)
 
Last edited:
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)


I praksis så gjør vel Finnair det samme som DU? Dog uten at det blir det helt store hysteriet i media ser det ut til. Dette vil uansett gjøre det vanskelig å stoppe DU, slik enkelte gamle menn med hatt forkynte i Oslo for en drøy uke siden, når dette allerede er godkjent hos andre selskaper.

Synes man bør skille mellom 1-2 stk av språk- og kulturhensyn og fullt crew. Motivasjonen er litt annerledes.

Motivasjonen er underordnet i spørsmålet om dette er lovlig eller ikke. Forøvrig så kan vel motivasjonen offisielt ikke alltid være overens med interne mål? Selskapene sparer kostnader på dette, uansett hvor nobel deres uttrykte motivasjon for dette måtte være. ;)

Åpner en irsk AOC og lisens opp for at DU nå kan fly over Russland?!
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Synes man bør skille mellom 1-2 stk av språk- og kulturhensyn og fullt crew. Motivasjonen er litt annerledes.

Motivasjonen er annerledes, men jussen tillater ofte et helt crew. Hvis du leser regelverket som begrenser dette i Danmark (der det er begrenset, ikke totalforbudt som i Norge), så ser du fort at det er vanskelig å lage treffsikre regler som skiller mellom ulik motivasjon. Derfor synes jeg ikke det er overraskende at disse reglene oftest er utformet ganske liberalt, da behovet for å bruke arbeidskraft uten EU-statsborgerskap er til stede i flere selskap, av ulike grunner.

Jeg tror det hadde vært fint om vi kunne holde diskusjonen i denne tråden rundt de faktiske forhold knyttet til irsk AOC. Hva dette betyr for bransjen og de ansatte, har vi en ganske omfattende tråd om: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=118721
 
Back
Top