Hvem har ansvaret ved mistet transit?

Cloudcruiser

ScanFlyer Silver
Dersom jeg mister en transitttid mellom to flyplasser på grunn av dårlig tid (passkontroll, bagasjeutlevering osv) på sammenhengende billett. Hvem har ansvaret for ombooking? Og har jeg krav på hotell dersom det ikke går fly før neste dag?

I dette tilfellet: OSL-JFK-PBI med 1 time og 45 minutter transit i JFK
 
Dersom det var en gjennomgående booking er det flyselskapet sin oppgave å få deg helt fram uten ekstra kostnad. Hotell har du krav på dersom forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter. Jeg har vanskelig for å se for meg at lange køer kan regnes som et ekstraordinært tilfelle med mindre det ligger spesielle grunner bak. Kan dog være at jeg blander sammen europeisk og internasjonalt regelverk her ;)
 
Warsaw-Montreal regime (gjelder +/- overallt, unntatt inrikesruter i nogre lander som USA):

Gjennomgående reise = "contractual carrier" skal garantere forbindelsen (se pa forste tre siffrer av din biljettnummer, eg 117 star for SAS, 220 star for Lufthansa osv), hotellet - som Mjolnir skrev.

Derimot, hvis du krever ersattning for mistet forbindelsen eller hotellet, skulle du skrive claim til ALLE selskaper du ser i din reiseplan - e.g. Wideroe har solgt biletten (701__):

CPH-WAW-PRG (LO5452(SK) / OK782). Mister du transfer i WAW, claim skrives til Wideroe, SAS, LOT og CSA. "Just in case".

Selskaper skal deretter fikse saken mellom hverandre.


Under EU261 regime (Sturgeon-domen), kan du dessuten fa (men ikke garantert) ersattning for forsinkelse - 250, 400, 600 EUR. Nogre myndigheter sier at EU261 dekker ikke mistet transit, andre sier at EU261 og Sturgeon dekker ikke bare forsinket "flight", men ogsa forsinket reise. (Mistet transit betyr nesten alltid forsinket resie). Isafall "operating carrier" har ogsa plikt a garantere overnattning. Claim skulle ga til den som opererte flyvning til flyplassen der pax mistet transit.


Lufthansa har for nogre uker siden godkjent mine vennenes claim basert pa den siste interpretasjon.
 
Last edited:
Back
Top