Hvem er det egentlig som lurer hvem?

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Dette er overskriften i en ny annonse fra SAS i dagens VG. En litt tøffere annonse enn det vi er vant til fra den kanten. Her prissettes bagasje, setevalg og andre gebyrer...samtidig som de sier/innrømmer at ved en annen anledning så kan SAS være dyrest - men budskapet er helt klart - sjekk flere alternativ!
 
Det er bra at SAS kommer seg opp av stolen og blir mer på hugget. De må virkelig få frem sitt produkt dersom de skal ha noe som helst å gjøre i det norske markedet i tiden fremover.

MEN, her er det også mye reinspikka piss!
SAS har funnet den syreste avgangen av alle de neste dagene.
Billigste billett hos DY på følgende dato:

7.juli 498,- (SAS kun flex 1646,-)
8.juli 568,- (SAS 1570,-)
9.juli 698,- (SAS 809,-)
10.juli 568,- (SAS 809,-)

(priser hentet kl 14:09 6.juli. SAS booking gebyr på 25,- er ikke tatt med)

Denne reklamen er så dårlig spesifisert at det svært enkelt kan bli slått tilbake.
Gebyrene det refereres til er "valgfrie" i den forstand at det går ann å booke billett uten disse.
Jeg tror SAS her lett kan få en smekk på fingeren da de ikke spesifiserer utgangspunktet for reisen.

En annen ting er at det er særdeles lite profft å kjøre en så stor kampanje når prisen SAS refererer til faktisk ikke er å oppdrive når reklamen slippes. Spesielt om man også skal sammenligne prisen de neste dagene så er SAS dyrere selv om du tråkker til med samtlige gebyrer som Norwegian kan bite på deg!


Sorry SAS, jeg liker at dere prøver, men denne var for svak!
 
Last edited:
Det står ju i annonsen at de har funnet den prisen den 29. juni kl. 1525. Prisene går ju opp og ned, det vet vi ju.
 
Hvordan blir SAS billigere den 7.juli? Klokken 08:00-avgangen den dagen er billigste 1646 kr (Flex) mellom OSL-BGO. DY tar 498 for 08:00-avgangen denne dagen (+ diverse gebyrer selvfølgelig, men likevel...).

Uansett så får SAS fram poenget (og som sikkert er en selvfølge for de fleste her på forumet), sjekk flere alternativer :)
 
Last edited:
Skulle vært enda bedre om de hadde slått opp Ryanair også i annonsen. Men da måtte de vel ha en side til for å få plass til alle de gebyrene de farer med. ;)

BF:cool2
 
Såvidt ja, men det er jo hyggelig for de som kun fokuserer på pris........ikke alle er like gniene
Hva annet enn pris er det å fokusere på på en flygning mellom Oslo og Bergen da? Hvis det er så ille at en ikke klarer en knapp time i luften uten mat, så er det ikke flyselskapet det er noe feil med.

Når det er sagt, jeg synes anonsen var veldig bra, SAS får poengtert hva de står for, og sine fordeler ovenfor konkurrenten.
 
Last edited:
Synes denne var tøff fra SAS sin side. Den stemmer også med de erfaringer jeg har i forhold til priser mellom selskapene. Nå reiser jeg hovedsaklig mellom EVE og OSL.
 
Er dette lovlig reklameføring? :angry:
Å sette sitt eget selskap opp mot et annet bestemt selskap?
 
Forskrift om sammenlignende reklame kan dere lese om her: http://www.forbrukerombudet.no/?id=523

SAS har helt sikkert tatt hensyn til dette, og jeg synes de holder seg innenfor forskriftene.

§ 3 Vilkår
Sammenlignende reklame er bare tillatt forsåvidt gjelder sammenligningen når følgende vilkår er oppfylt:

  • den ikke er villedende
  • den sammenligner varer eller tjenester som dekker samme behov eller er beregnet på samme formål
  • den sammenligner objektivt én eller flere egenskaper ved disse varene og tjenestene som er konkrete, relevante, dokumenterbare og representative, herunder prisen
  • den forårsaker ikke forveksling i markedet mellom annonsøren og en konkurrent eller mellom annonsørens og en konkurrents varemerker, handelsnavn, andre kjennetegn, varer eller tjenester
  • den bringer ikke i vanry eller taler nedsettende om en konkurrents varemerker, handelsnavn, andre kjennetegn, varer, tjenester, virksomhet eller situasjon
  • varer med geografisk opprinnelsesbetegnelse kan kun sammenlignes med varer med samme betegnelse
  • den drar ikke urimelig fordel av den anseelse som er knyttet til en konkurrents varemerker, handelsnavn eller andre kjennetegn, eller av konkurrerende varers geografiske opprinnelsesbetegnelse (renommésnylting)
  • den framstiller ikke varer eller tjenester som en etterligning eller kopi av varer eller tjenester med et beskyttet varemerke eller handelsnavn.
 
Last edited:
Virker som det meste er tillatt når det gjelder reklame for flyselskap.:o

Men, budskapet får de frem, nemlig sjekk og sammenlign prisen. Som et eksempel husker jeg Fly Nordic hadde en stor kampanje om hvor mye billigere de var enn Sas mellom OSL-ARN V.V. Denne var rettet mot forretningsfolket.
Når jeg sjekket deres fly/priser så fant jeg den annonserte prisen tilgjengelig på 1 - en - flygning total i en 3 måneders periode og det var i 2 tiden.
Klagde til forbrukerrådet, men de var ikke intr. i det hele tatt.
 
Jag tycker att det är ett utmärkt exempel på BRA reklam. Det finns ett budskap om att det inte bara är biljettpriset som ska räknas, det görs på ett pedagogiskt sätt och förklaringen verkar rent av vara riktad till männsikor med eget förstånd.
Möjligen kan man undra varför SAS inte har med sin serviceavgift (om den tillkommer eller är den inräknad)?
Definitivt reklam som tilltalar mig. Betydligt bättre än "Nu återinför vi service" (utan att göra det...)
 
Back
Top