Hvem betaler for fasttrack?

Guest

ScanFlyer Gold
Det er jo helt fint at SAS pax kan komme hurtigt gennem security i bl.a.CPH, men hvem betaler for det?
Er det SAS der betaler CPH for at ansætte xtra security folk? eller det alle andre pax der "betaler" ved at ventetiden for dem sættes op, fordi en del af securityfolkene skal forkæle SAS?

Replying to Topic 'Hvem betaler for fasttrack?'

På Gardermoen har man intet slikt "fasttrack":

Kun "Verry-Slowtracks" med 90% av betjeningen besatt av såkalte "våre nye landsmenn".
Bare for å ha sagt det: ingen motstander av "våre nye landsmenn", men det kunne jo vært en fordel om Norsk- og kanskje spesielt Engelsk- kunnskapene, hadde vært noe høynet. En god porsjon folkeskikk og oppførsel hadde heller ikke vært å forakte fra disse folka.

Trodde de som stod i "security" på OSL var avdanka taxisjåfører...hvite i huden som deg og meg!!!

Trodde att det var en fin mix som representerade den norska mångfaldheten vad beträffar kulturer i.e. både nya och gamla landsmän som på många andra arbetsplatser? Detta om man skall tro han som jag delar lägenhet med som feriearbeter för Adeco. Han håller dock med att tempot inte är det högsta.

Man får vel ansatte i forhold til lønna man betaler, og det er visst ikke mye å skryte av. For ikke å snakke om at det må være en døds-kjedelig jobb da! Hadde gått på veggen hvis det var det eneste alternativet til jobb jeg hadde hatt.

Ikke misforstå meg, de gjør en utmerket og nødvendig jobb. Men jeg tror ikke at det skulle være så vanskelig å lure noe med forbi. Det har vi jo sett flere eksempler av i pressen i den siste tiden. Om det skyldes dårlige systemer, eller enkeltpersoner er jo vanskelig å si. Men var du terrorist og ville gjennomføre noe, så hadde du vel alltid funnet en vei å få inn en bombe hvis du bare var smart nok. Vet ikke hvordan de rekrutterer, men det kunne jo tenkes at en gærning ved en feil fikk jobb i securityen og hjalp dårlige venner forbi med lommene fulle? Hvem vet!

BZ

Originally posted by jens

Det er jo helt fint at SAS pax kan komme hurtigt gennem security i bl.a.CPH, men hvem betaler for det?
Er det SAS der betaler CPH for at ansætte xtra security folk? eller det alle andre pax der "betaler" ved at ventetiden for dem sættes op, fordi en del af securityfolkene skal forkæle SAS?

Dette er ikke noget jeg ved med sikkerhed, men jeg er 99% sikker på at det er SAS som selv betaler CPH for denne service.

Har bl.a. tidligere hørt at SAS har betalt CPH for at børn som rejste alene kunne få en voksen med op i transiten/gaten. For mange år tilbage tillod CPH dette for alle, men det kostede tid (og penge) at skulle udstede besøgspas til de voksne så dette blev stoppet. Derfor valgte SAS så at betale CPH et fast årligt gebyr imod at alle børn som rejste alene kunne få en voksen med op i transiten/til gaten. Men dette var før 11 sep., så denne ordning er nok stoppet i dag. Grunden til at jeg nævner denne tidligere ordning selvom den ikke har noget med det som Jens spørger om at gøre, er at det viser at CPH er villige til at yde ekstra, men mod betaling.

Iøvrigt tror jeg det ville være på grænsen til hvad der er lovligt iflg. konkurrenceloven hvis CPH gav dette gratis til SAS. Der er jo i såfald en indirekte rabat og takster for brug af lufthavns faciliteter er jo under skarpt opsyn fra de nationale myndigheder samt EU (tænk på Ryanair). Selvom det i bedste fald ikke skulle være ulovligt, så tror jeg der ville være mange andre selskaber som flyver på CPH som ville reagerer meget negativt på dette hvis ikke SAS betalte for denne service.

Originally posted by BEF

På Gardermoen har man intet slikt "fasttrack":

Kun "Verry-Slowtracks" med 90% av betjeningen besatt av såkalte "våre nye landsmenn".
Bare for å ha sagt det: ingen motstander av "våre nye landsmenn", men det kunne jo vært en fordel om Norsk- og kanskje spesielt Engelsk- kunnskapene, hadde vært noe høynet. En god porsjon folkeskikk og oppførsel hadde heller ikke vært å forakte fra disse folka.

Må si jeg stiller meg litt undrende til dette, nå flyr jo du MYE oftere enn meg ut fra OSL, men jeg har faktisk aldri reagert på dette. For det første synes jeg ikke det går så tregt, for det andre har jeg reagert på at det er mange unge norske damer som jobber i sikkerhetskontrollen, men ikke så mange av våre "nye landsmenn".

Tror ofte at engelskkunnskapene til noen av de litt eldre norske som står der kunne vært mye bedre...

Flyten i sikkerhetskontrollen på OSL er bra den, men de klarer ikke å ta unna når det er snakk om peak-perioder. Og det vil jeg si skyldes mangel på ansatte som forbereder alle FØR de går igjennom metalldetektoren.
Flytt rundt på posisjonene og prøv noe nytt, det hjelper ikke så mye å ha noen på sidelinjen klar for å ta imot de som piper, når denne personen kunne forberedt alle før de gikk igjennom isteden.

En ting jeg har lurt på angående sikkerhetskontrollene på OSL er hvorfor man må igjennom en transitt-sikkerhetssjekk når man allerede har vært igjennom security der man reiste fra....

Fordi hele Norge er ikke sikkerhetssjekket. Tenk på de som kommer inn fra kortbanenettet.
Edit:
Og hvis to fly lander samtidig, ett er sikkerhetssjekket og det andre ikke, da er det ikke lett å skille hvem som kom med hvilket fly :)

okei, håper de slutter med transittsjekk fra årsskiftet, når også kortbaneflyplassene skal ha sikkerhetssjekk...

Det håper jeg også, men jeg har en følelse av at de kommer til å transittsjekk likevel. Det er sikkert en grunn som jeg ikke kan komme på, hvorfor de skal fortsette. Utenlands er veldig greit. Der står jo døra åpen på vidt gap. Bare rusle ned trappa.

Originally posted by Arrow

Der står jo døra åpen på vidt gap. Bare rusle ned trappa.

Nja, hvis jeg ikke husker feil må du ringe opp til driftsentralen (som pax) for å komme ned. Ihvertfall var den døren der stengt, mulig de har funnet noen andre finurlige løsninger på det.

For å si det slik:
Securitas AS hadde security på FBU gjennom 30 år og utviklet en meget stor kompetanse på feltet. De hadde også noen av våre nye landsmenn på laget og jeg hadde den store glede av å få oppleve å jobbe sammen med de. En av disse kunne flytende muntlig og skriftlig norsk, engelsk, tysk, fransk, urdu, hebraisk og tre andre språk som jeg ikke kommer på i farten. Mange andre var både 2, 3 og 4 språklige. I tillegg var det opparbeidet et nettverk av kompetanse på internasjonal terrorisme, et tett sammarbeid med HYYYYSJ osv. Lønnen var ikke den beste, men det var fokus på personlig utvikling og kunnskapsfremming som veide opp for dette.

Vel... så sto OSL for døren og Avinor/Osl skulle velge vaktselskap. Hva gjorde de? Jo, ut på anbud med jobben. I det anbudet ble det tatt hensyn til ett eneste punkt, nemlig PENGER. Kompetanse var totalt uinteressant. Det holdt at du hadde et godkjent vaktselskap.
Når Olsten Airport Security (nå Adecco) fikk oppdraget hadde de 12 av de 300 vekterne de skulle bemanne oppdraget med. Kun en eneste vekter fikk de til å bli med fra FBU (ja, jeg vet flere kom til eterhvert). Da sier det seg selv at kompetansen var lav. Dette har de slitt med i lang tid, men jeg tror at det nå skal være rimelig brukbar standard på kontrollen. Synest ihvertfall det blir bedre og bedre for hver gang jeg reiser der. Uansett... du blir aldri utlært i denne jobben og det skal 30 år til for å erstatte 30 år med erfaring.

Lykke til videre Adecco!

Back