Hvad fejler Hr. Nielsen?

Yabadoo

Newcomer
Hvad fejler denne Jørgen Nielsen fra Cimber?

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=20972

Måske er et 'Barrel Roll' ikke rent tekninsk en acro-manøvre (mere end 60 grader AoB og mere end +- 30 grader pitch). Men det er vel næppe at anse som udramatisk.
Manden påpeger at dette er noget alle piloter træner på i simulator og en helt normal manøvre for at redde sig ud af turbulens...!!!

Jeg håber virkelig at manden er blevet fejlciteret:drunk:

Yabadoo

Det er ikke bare tull! Ved trening i simulator på "upsett recovery" kan korteste vei tilbake til "normal" attitude være å fortsette rollen ;) Forøvrig er en korrekt utført "Barroll roll" ikke stressende for flyet men er nok å regne for en acro manøver!:cool:

Det er ikke bare tull! Ved trening i simulator på "upsett recovery" kan korteste vei tilbake til "normal" attitude være å fortsette rollen ;)

Ikke bare i simulator... Har prøvd det i mikrofly da flyet "flikket" under steiling i sving med instruktør i høyresetet. Flyet la seg pent på rygg med nesen 25-30 grader ned. Fortsatte rollen helt rundt og trakk nesen opp.

Ved en annen anledning skjedde det samme, men da med nesen 45-50 grader ned. Med et fly som raskt var i ferd med å nå og passere VNE var det ikke tid til å få vingene level igjen (de var forsåvidt level, men inverted...), så istedet trakk jeg i stikka, med et øye på G-måleren, vel vitende om at flyet var designet for en lastfaktor på 4,8 med en masse på 450 kg, og holdt farten under VNE ved å holde lastfaktoren på 3,5-4...

Kjempeskummelt der og da, men veldig lærerikt ifbm. "upset recovery"... ^_^

Og forøvrig anbefaler jeg de som flyr småfly (mikro, seil, motor) om å lære seg litt grunnleggende acro. Om man ikke tar hele utsjekken så kan man lære mye om hvordan et fly oppfører seg, og også bli mer fortrolig med unormale flystillinger.

Det er ikke bare tull! Ved trening i simulator på "upsett recovery" kan korteste vei tilbake til "normal" attitude være å fortsette rollen ;) Forøvrig er en korrekt utført "Barroll roll" ikke stressende for flyet men er nok å regne for en acro manøver!:cool:

Greit nok det, men man gjør det likevel ikke i flyet. Det er noe man holder seg til i simulatoren, om det da ikke gjøres av testpilot i fabrikkens regi :)

Back