Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Noen her inne som har en god ide til en bra rute. Hvis det en gang kommer et nytt selskap som satser på innenlands og utenlands. Slik dem ville tjent penger på og bygget seg oppover innen denne bransjen.
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Tror en god oppstartsstrategi innenlands ville være å ta opp konkurransen med SK og DY på de mest traffikerte rutene, dvs OSL-TRD/BGO/SVG, samt kanskje SVG-BGO.
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Tror en god oppstartsstrategi innenlands ville være å ta opp konkurransen med SK og DY på de mest traffikerte rutene, dvs OSL-TRD/BGO/SVG, samt kanskje SVG-BGO.

8 GANGER DAGLIG SVG-FAN MED B737 ELLER A320:p
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

KRS - TRD er ikke dum, men SVG - OSL eller SVG - BGO er ikke dumme heller men hva med TRD - TOS
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Noen her inne som har en god ide til en bra rute. Hvis det en gang kommer et nytt selskap som satser på innenlands og utenlands. Slik dem ville tjent penger på og bygget seg oppover innen denne bransjen.

Tja. Hva med Brønnsøysund/Sandnesjøen-Oslo. Uten mellomlanding Trd?

Ellers er jeg redd vi neppe får sett allverdens nye selskaper. Iallefall ikke med store maskiner (319/320/737/757) innenriks. Til det er avgiftsnivået for stort.

Hva gjelder utenriks. Kanskje Bgo/Svg-Bru kunne være noe. Tar man ikke Thalys fra Schiphol til Brussel er Osl/Cph/Fra de eneste mulighetene. Thalys tar også mindre til fra Ams til Brussel enn transitttiden på Kastrup kan være.

Vet ikke om SAS har lagt den ned. Men det var for noen år siden en rute Lhr(Lgw?)-Tos. I sommersesongen burde enn vel klare og fylle opp noen ukentlige avganger.
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

8 GANGER DAGLIG SVG-FAN MED B737 ELLER A320:p

Nå avsporer jeg emnet. Men har det noen gang gått regulære rutefly til Farsund?

Hadde en gammel NK i førstegangstjenesten som hadde vært stasjonert her på 70-tallet.
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

KRS - TRD er ikke dum, men SVG - OSL eller SVG - BGO er ikke dumme heller men hva med TRD - TOS

Både TRD-KRS og TRD-TOS er mulige, men et nystartet selskap bør vel først sikre en stabil inntekt på ruter med "garantert" kabinfaktor. Tror absolutt det er mulig å tjene penger på f.eks. TRD-KRS, men det er vel også en viss risiko for lave loads på mange avganger.

Skjønner ikke at ikke Widerøe prøver seg på TRD-KRS egentlig, så mye ledig materiell som de har stående for tiden :p
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Nå avsporer jeg emnet. Men har det noen gang gått regulære rutefly til Farsund?

Hadde en gammel NK i førstegangstjenesten som hadde vært stasjonert her på 70-tallet.

Ja Braathens SAFE fly med B737 i 1975 SVG_ FAN_KKR_FBU mitt på dagen med så lite pax en kunne grine.I 1976 tror jeg Busy bee begynte å fly med camingvogna Short Skyvan.

Både Braathens SAFE og SAS måtte fly tapsruter også
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Ja Braathens SAFE fly med B737 i 1975 SVG_ FAN_KKR_FBU mitt på dagen med så lite pax en kunne grine.I 1976 tror jeg Busy bee begynte å fly med camingvogna Short Skyvan.

Både Braathens SAFE og SAS måtte fly tapsruter også

Ja det hadde vel sittet noen byråkrater i Samferdselsdepartementet og vedtatt at har man konsesjon, ja da skal du fly der hvor vi bestemmer....................
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Ja det hadde vel sittet noen byråkrater i Samferdselsdepartementet og vedtatt at har man konsesjon, ja da skal du fly der hvor vi bestemmer....................

Beklager ssivefeilen skal være KRS Kjevik:headbang

Røros var også en tapsrute for Braathens SAFE.SAS måtte også fly taps rutende på Finnmark.

Men de tjente jo gode penger trosalt på innlands rutende sine
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Skal komme med noen ideer til gode ruter som man kan tjene penger på. Driver jo mitt eget soveromsflyselskap, som jeg har fått gode tilbakemeldinger fra personer som kjenner bransjen på.

Som allerede nevnt:
OSL-SVG
OSL-BGO
OSL-TRD
OSL-BOO
SVG-BGO

Andre ruter man kan tjene penger på både innenlands og utenlands er:
TRD-KRS
TRD-SVG
TRD-BGO
TRD-BOO
TRD-TOS

OSL-ARN
OSL-CPH
OSL-LON
OSL-MAD

Med dette i gang kunne man startet ett flyselskap med fly basert på Gardermoen og Værnes.

Noen innvendinger til dette?
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Ja, en hel rekke innvendinger. De aller fleste av rutene du lister opp er dekket av SAS og Norwegian. Du skal ha magamål så det rekker for å valse inn i en slik konkurranse, for jeg skal love deg at selskapene vil kjempe hardt. Ingen har råd til å miste noe særlig på innenriksrutene i Norge, de utgjør et svært viktig marked for begge de eksisterende parter.

Color Air måtte kaste inn håndkleet da de prøvde, og den knallharde konkurransen var vel med på å tømme safen hos Braathens slik at alt lå til rette for SAS-overtakelse.
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Skal komme med noen ideer til gode ruter som man kan tjene penger på. Driver jo mitt eget soveromsflyselskap, som jeg har fått gode tilbakemeldinger fra personer som kjenner bransjen på.

Som allerede nevnt:
OSL-SVG
OSL-BGO
OSL-TRD
OSL-BOO
SVG-BGO

Andre ruter man kan tjene penger på både innenlands og utenlands er:
TRD-KRS
TRD-SVG
TRD-BGO
TRD-BOO
TRD-TOS

OSL-ARN
OSL-CPH
OSL-LON
OSL-MAD

Med dette i gang kunne man startet ett flyselskap med fly basert på Gardermoen og Værnes.

Noen innvendinger til dette?

Nei, ikke hvis målet er å kaste hundrevis av millioner av kroner ut av vinduet.:p Eller f eks man er lei av å være milliardær og foretrekker den noe mer anonyme betegnelsen millionær (jf. Bransons berømte sitat).

Om sommeren er det sikkert potensial til noen "kreative" Syden-ruter, både fra OSL og andre byer. Men utover dette er konkurransen ekstremt hard, OSL-LON og OSL-MAD er kanskje de verste forslagene jeg har hørt.;)

Innenriks i Norge? Tja både DY og SK flyr mange halvtomme fly, og passasjerene krever frekvens mellom de største byene. Dette innebærer ekstremt høye kostander for et nystartet selskap, og man må jo gi passasjerene en grunn til å skifte ut DY og SK med noe nytt og uprøvd. Pris er det ingenting å gå på.

Men å planlegge flyselskper er utrolig gøy, men la det bli på tegnebrettet.:rolleyes:
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Skjønner ikke at ikke Widerøe prøver seg på TRD-KRS egentlig, så mye ledig materiell som de har stående for tiden :p

What ? Hvor står dette materiellet?
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Skjønner ikke at ikke Widerøe prøver seg på TRD-KRS egentlig, så mye ledig materiell som de har stående for tiden :p

Neigitt - situasjonen er nok motsatt, men vi jobber med saken paa flere omraader. ;)

Noekkelen for suksess for et LCC oppstart er volum Derfor maa man inn paa strekninger hvor man kan fylle flyene og generere godt med cash. Norwegian lykkes (saavidt) fordi de kom inn i vakuumet etter at BU la ned. Color Air lykkedes ikke fordi de ble aktoer nummer tre i samme marked, og da ble det for tynt. Color var svakest og ble presset ut.
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Neigitt - situasjonen er nok motsatt, men vi jobber med saken paa flere omraader. ;)

Noekkelen for suksess for et LCC oppstart er volum Derfor maa man inn paa strekninger hvor man kan fylle flyene og generere godt med cash. Norwegian lykkes (saavidt) fordi de kom inn i vakuumet etter at BU la ned. Color Air lykkedes ikke fordi de ble aktoer nummer tre i samme marked, og da ble det for tynt. Color var svakest og ble presset ut.

Men kan en tredje aktør overleve med de ville avgiftene man har i Norge?

Der man må være med og subsidiere jolly-flyplasser som Sandane, Volda, Værøy og Røst! For og nevne noen. Flere subsidiebomber finnes men kom på disse i farten.
 
Re: Hva ville vært en bra rute for et nystartet flyselskap?

Men er avgiftene noe særlig høyere i Norge enn andre land?

JA!!!!!

Enkelt og greit. I tillegg kommer også det norske svært høye lønns og kostnadsnivået.
 
Back
Top