Hva venter en på JFK

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
Hva venter en på JFK

Så - i morgen er det klart for min jomfrutur til USA og New York og nå i kveld har jeg på nettet sjekket inn på KL 1190 BGO - AMS og KL 0643 AMS - JFK.

Nytt elektronisk pass er anskaffet og bostedsadresse i NY oppgitt på innsjekk.

Men - nå er det vel slik at å reise inn til USA er litt mer omstendelig enn å reise innen Schengen. Hva er det for kontrollrutiner man må forvente på JFK?

Tips mottas med takk, og så dukker det nok opp en trip report så snart jeg er hjemme igjen.

Replying to Topic 'Hva venter en på JFK'

Ja det er en del flere spoersmaal enn i Schengen, men det ehel er en grei skuring. Du faar litt spoersmaal om hva du skal, hvor du skal oppholde deg, om du skal besoeke noen, har du billett hjem (hvis du har eBillett ta med utskrift/bekreftelse) og noen ganger hvor mye penger du har med deg / tilgjengelig....

Dette avhenger av hvem du møter i immigration. Noen liker veldig godt å spørre om alt som kan og sikkert bør spørres om, mens noen (de fleste) tar en kjapp kikk på det grønne skjemaet som du fyller ut på flyet, spør hvor mye peng du har å STAMP STAMP.. vips!

Jøss spør dem hvor mye penger du har ?? Har jeg aldri fått spørsmål om.

Eneste jeg har fått var om jeg hadde noe landbruksprodukter med meg.

Ellers er det somregel greit. Velåmerke så er noen hyggligere en andre har jeg erfart. Ho siste som sjekka passet mitt der var sur som ei eddikskrukke...

Et lite spørsmål: Hva svarer man hvis de spør om hvor mye penger man har tilgjengelig og man reiser i følge med et par kredittkort...?

...naa faar jo ikke jeg spoersmaal om penger lengre, men tidligere svarte jeg hva jeg hadde i kontanter + at jeg hadde ATM/Kredittkort....det var aldri noe mere kontroll utover det, eller kontroll av hva jeg virkelig hadde

er det ikke blitt enda flere regler nå da? tror at man må, før avreise, si hvor man skal bo første natta man er i USA. tror BA allerede har felt for dette i sin online billettbestillingssystem for å spare tid på innsjekken.

Dagbladet har noe om de nye reglene som gjelder fra neste måned (mars)

Jan Roar Rød

Jeg har aldri fått spørsmål om hvor mye penger jeg har tilgjengelig, men spørsmålene jeg har fått er; Hva jeg skal i landet og hvor lenge jeg blir.
Det med dokumentasjon for returreisen blir sjekket av flyselskapet ved avreise, så tror ikke de sjekker det i immigrasjonskontrollen.

Si god dag.
Svar på det du blir spurt om, kort og konsist.
Si takk og farvel.
Det er som regel min måte for å komme gjennom raskt og smidig.

Synes det er sjelden de spør om noe særlig. De to siste gangene har de bare stemplet det grønne immigrasjons-skjemaet og ikke stilt et jævla spørsmål. Dette har vært på EWR da. Har tatt 10-15 minutter å gå fra flyet til togperrongen. Køavviklingen har gått fort og smertefritt. På JFK er det vel noe større trafikk, så jeg vil tro det kan ta noe lenger tid.
Husker første gang jeg reiste alene til USA, i 1990, da måtte jeg omtrent gjennom et tredjegrads forhør, og vise fram alt av returbilletter, hotellpass og penger, samt svare på en hel masse spørsmål ang. politikk og krig og fred og sånt. Da var det også visumplikt. Er langt mer smertefritt nå for tiden.

Det viktigste er hva du krysser av på visa waiver på flyet over, svarer du nei på alt og det er hold for det går det smertefritt. Krysser du av ja på noe må du regne med spørsmål. Få cabincrew til å se over hvis du er i tvil. Ellers er køen på JFK som regel den største plagen på visse tider av døgnet.
God tur og skulle du ha noen som helst assistanse i byen så legg inn en post så kan jeg svare så godt jeg kan!
Forresten, hvor skal du bo?

Takker for alle råd og innspill! Nå er det ikke annet for enn å presset igjen koffertlokket og snart ha seg til Flesland. Så blir det ettermiddagskaffe på Amsterdam-flyet og en laang kveld på KL 643. Skal bo på Hotel Pennsylvania like ved Penn Station og Madison Sq Garden.

Er veldig spent på hva du syns om hotellet. Tredje mann i vårt NY reisefølge bodde der forrige gang han var der og var absolutt ikke fornøyd.. og det ga ikke noe igjen for pengene..

Kanskje du er heldigere.. :up:

Hehe.. Jeg bodde på det hotellet for bare noen dager siden, og må si meg enig med Thomas Har absolutt bodd på bedre hotell for en langt rimligere pris. Får håpe du er heldigere en meg :)
Men hotellet har jo en sentral beligenhet da.

Husk å besøk hangarskipet Intrepid når du er der...!

Back