• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva var dette for livery??

Flyet var leid ut til VASP som PP-SPC fra 11/11-1991-14/4-1993. Ble da brukt som LN-SUZ til 17/9-1993. Ble da til N733AR og flyr vel fortsatt for Arco. Bildet er altså tatt rett etter at BU hadde fått maskinen tilbake fra Brasil.
 
Er dette det berømte kakerlakk-flyet? Det var et fly som var utleid til et eller annet tropisk land, og kom tilbake med kakerlakker.

Jeg husker at de lot det stå ute på Bardufoss en beinkald vinternatt med alle luker og dører åpne i håp om å fryse dem ut. (Kan ikke garantere at det siste er sant, men det er ihvertfall en god historie.)
 
Er dette det berømte kakerlakk-flyet? Det var et fly som var utleid til et eller annet tropisk land, og kom tilbake med kakerlakker.

Jeg husker at de lot det stå ute på Bardufoss en beinkald vinternatt med alle luker og dører åpne i håp om å fryse dem ut. (Kan ikke garantere at det siste er sant, men det er ihvertfall en god historie.)

Nei, her er "Kakkerlakken"
 
JA, nå husker jeg. Jeg jobbet på Bardufoss den gangen de angivelig skulle ha prøvd å fryse ut kakerlakkene, og fikk ikke det første bildet til å stemme med det jeg husket.

Så de leide altså ut flere fly.

YS-08-C ble ikke leid ut, men inn til Braathens. Det var eid av TACA, og
hvis jeg husker riktig, så var det da TACA overtok/opererte den ene av
BU sine B767-200, at BU leide inn denne B737-200 fopr en kort periode.

Hilsen Ruben
 
YS-08-C ble ikke leid ut, men inn til Braathens. Det var eid av TACA, og
hvis jeg husker riktig, så var det da TACA overtok/opererte den ene av
BU sine B767-200, at BU leide inn denne B737-200 fopr en kort periode.

Hilsen Ruben

Helt korrekt Ruben :)

BU fikk YS-08C fra Boeing mens TACA fikk 767 LN-SUV fra Boeing, en slags byttehandel på utleiebasis om en kan si det slik.

YS-08C var hos BU fra sept 85 til april 86, da BU var i gang med levering av 6 nye B737-205 fra Boeing.


Tilbake til flyet denne tråden handler om, LN-SUZ (som var en av de nye som ble levert i 1986), så var den en av tre som ble leiet ut til Vasp i 1991.
Dette var mens BU var i full gang med innfasing av 737-505 og -405.
 
Back
Top