Hva slags propellfly over Chania?

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Lå ved bassenget på feriehotellet ved Chania i dag, da jeg plutselig hørte godlyd fra luften.
Lavt over kom et ikke så lite propellfly flyvende.
Det var tomotors, ikke så langt, men bredt (tjukkbutt), og hadde to haleror.
Kan ikke kjenne det igjen, men kan tenke meg at det kanskje kan være noe britisk fra etterkrigstiden!?
Noen som vet hva dette var, eller som kan gi meg noen gode forslag?

Forøvrig godt over 30 og vindstille her, så det er litt mer sommerlig enn hjemme i Trondheim! :cool:

Jeg så et par propellfly over her også, men tror det er fullstendig urelatert og tror det var et par Spitfire maskiner...:)

Greske forsvaret har noen flyvende campingvogner (Shorts 360), har de ikke?

Nei, men Olympic Aviation hadde både Skyvan og 330 opptil hhv 1990 og 1992.

Shorts campingvogner lager ikke godlyd.
Vidar

Nei, det er korrekt det gjør de definitivt ikke. Basler BT-67 har samme motorer som varianten med en hale altså 360 (PT6A-67R), og de høres ikke noe særlig ut sammenlignet med en ekte C-47/DC-3!:old

Shorts 360 har inte 2 stjärtfenor. Gissar att du tänker på Shorts 330.

Jeg tror flyet som ble hørt og sett over Chania er ingen ringere enn F-AZVM, en Nord Noratlas! Det er forøvrig en flytype Hellenic/Greek Air Force i sin tid opererte. Det er en N-2501 og er c/n 105 og verdens eneste som er airworthy så vidt jeg vet. Den er hjemmehørende i Frankrike på flyplassen Aix-les Milles.

http://noratlas-de-provence.asso.fr/

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=F-AZVM&distinct_entry=true

Last edited:
Amerikanerene har brukt Sherpaer mye i Iraq osv, ikke rart om en sånn dukker opp på Souda

Det har de sikkert, men han sier "godlyd" og en militær utgave av 330 lager ikke så mye bedre lyd enn de andre litt mere siviliserte utgavene av "campingvogna"...!:fly

Canadair CL-215 eller CL-415. Vannbombere. Men enkelt sideror.

Hilsen FK-27.
Friendship Forever!

Canadair CL-215 eller CL-415. Vannbombere. Men enkelt sideror.

Hilsen FK-27.
Friendship Forever!

Tja det kan da nesten bare være en Cl-215 av disse to du nevner siden den har godlyd fra P & W R-2800, men altså bare en diger hale. Bombardier 415 har fått turbiner og og noen ekstra utvekster på haleflaten. Grekerne har hhv 21 stk Cl-215 og 8 stk 415 så begge typene er nok å se og høre(!) i området. Men altså det sies jo her oppe i første post to vesentlige ting: godlyd og to haler... :)

http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=119

Last edited:
Var innom Cania noen dager tidligere og så at amerikanerne hadde mye skacks stående. Orion, Hercules, Gulfstream, en DHC7 og et tomotors propellfly som jeg ikke husker hva heter. Samme som E-2 Hawkeye, men uten disken. Jeg tipper det er denne du har sett :)

Ellers har jeg også sett Osprey der tidligere hvis du snakker virkelig grom lyd!

-eggs

Var innom Cania noen dager tidligere og så at amerikanerne hadde mye skacks stående. Orion, Hercules, Gulfstream, en DHC7 og et tomotors propellfly som jeg ikke husker hva heter. Samme som E-2 Hawkeye, men uten disken. Jeg tipper det er denne du har sett :)

Ellers har jeg også sett Osprey der tidligere hvis du snakker virkelig grom lyd!

-eggs

Cargoversjonen av E-2 Hawkeye heter C-2 Greyhound. Primære oppgave er å transportere varer og post til og fra USA's hangarskipsflåte.
Både E-2 og C-2 har turbinmotorer. Når det ovenfor refereres til godlyd tenker jeg umiddelbart på stempelmotorer der sylinderne står i ring rund veiva. Også kalt stjernemotorer.

Vidar

Tomotors gromlyd? C-2 greyhound med samme motor som P-3 og gammelhercules. Gromlyd!

Beskrivelsen i første post var godlyd, ikke gromlyd.
Tviler ikke på at motorene i p-3 og gamle hercen lyder gromt, men vil ikke karakterisere de som godlyd.

Vidar

Når det ovenfor refereres til godlyd tenker jeg umiddelbart på stempelmotorer der sylinderne står i ring rund veiva. Også kalt stjernemotorer.
Vidar

Det er jeg helt enig i LN-VLE! Jeg fant forresten ut at den 22/7-1974 ble en slik Noratlas maskin skutt ned like før landing på Kypros. Den kom i fra Chania og hadde med seg kommandosoldater ombord i forbindelse med den tyrkiske invasjonen to dager tidligere. Så der er iallefall en link mellom Chania og denne flytypen som jeg mener er observert der nede nå nylig. Håper vi klarer å finne ut av dette mysteriet...:)

http://koti.welho.com/msolanak/kyprosengl.html

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19740722-2

Saa denne i Salzburg etter at den hadde vaert paa Scalaria, men den har vel neppe tatt seg en tur til Chania i denne omgang :)

IMG_0152.jpg

Cargoversjonen av E-2 Hawkeye heter C-2 Greyhound. Primære oppgave er å transportere varer og post til og fra USA's hangarskipsflåte.
Både E-2 og C-2 har turbinmotorer. Når det ovenfor refereres til godlyd tenker jeg umiddelbart på stempelmotorer der sylinderne står i ring rund veiva. Også kalt stjernemotorer.
Vidar

Tomotors gromlyd? C-2 greyhound med samme motor som P-3 og gammelhercules. Gromlyd!

Både E-2 Hawkeye og C-2 Greyhound har 4 stk halefinner, men bare tre av dem som har sideror...

Håper trådstarter snart har fått tenkt seg litt om og kan kaste litt lys på saken...:fly

Last edited:
Jeg liker svært godt av flesteparten av forslag og argumenter i denne tråden baserer seg mer eller mindre på forskjellige meninger om hva ordet "godlyd" innebærer ;)

Takk for innspill så langt tolkens. Jeg har bare sporadisk tilgang til wifi og telefon å benytte, så jeg får nok ikke sett på alle linker og bilder før jeg kommer hjem på torsdag.
Det som er sikkert er at det ikke er noen Shorts-maskin - dessverre så er det heller ikke Nord Atlas, siden den ikke hadde twin boom (som det vel heter).
Når det gjelder godlyd, så følte jeg meg rimelig sikker på at det var prop-lyd, men jeg skal ikke være for bombastisk, for den passerte ganske kjapt over bassenget her.
Jeg skal kikke nærmere på dette når jeg kommer hjem på torsdag, ytterligere bidrag tas selvfølgelig imot med takk!
:fly

Da er jeg hjemme igjen og har fått kikket gjennom forslagene her og tenkt meg om.
Jeg tror nok det må ha vært en C-2 Greyhound jeg så.
Var ikke klar over at det eksisterte en fraktversjon av C-2, så dette var ikke i mine tanker.
Siden jeg så den rett nedenfra, observerte jeg ikke at det faktisk var fire halefinner, siden de to midterste kun er på oversiden av høyderoret.
Takk til alle sammen for innspill, det var ikke så spennende som jeg først trodde, men artig å se en ny flytype!

:fly

Back