Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

RWY 24

Legal Eagle
Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Agurktida er over oss, og det bør merkes her på forumet også:) Derfor spør jeg dere:
Hva er det mest kuriøse eller spesielle flyet dere har fløyet? Som gjør at dere tenker tilbake å sier til dere selv: "Stilig at jeg fikk oppleve det!" Eneste kriterium her er at dere har fløyet med flyet, enten som passasjer eller crew.

Selv vil jeg trekke fram en tur med Boeing 720 fra Kenya Airways i 1990. En skjeldent klenodium det er gøy å ha fått med seg.

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Tupolev TU-134. Innvendig minnet den muligens litt om en gammel buss, med gardiner foran vinduene og åpne bagasjehyller.

Kanskje ikke så spesielt for folk flest her inne, men jeg var veldig fornøyd da jeg fikk fly med MD-11 i fjor. Av trijeter er det jo ikke så mange passasjerversjoner igjen.

Heisann!

Kanskje ikke det mest kuriøse flyet, men flighten var litt spesiell. Jeg var med siste flighten mellom CPH-LAX med SAS den 30 Aug 1994.. En god gammeldags Boeng 767! :)

Ellers har jeg fløyet med en DC 9 med Transwede mellom Oslo og Fort Lauderdale, med mellomlanding i Gander, New Foundland... Husker vi spilte Bingo ombord, da TV-skjermer ikke ekstisterte.. Tror det var i 1985 og charter til USA var gangske så nytt.. :)

Ikke spesielt sjeldne fly, men litt spesielle turer..

Kanskje ikke det typiske "ååå gamle gode flyet" - men Dornier 228NG må jeg si var kuriøst og artig å prøve :) Var vel aller første NG'en også(?).

Likte å fly B772 med Vietnam Airlines på strekningen DAD-SGN i forrige uke. Turen tok jo ca. 1:15, flyet var ikke halvfullt en gang.

Kanskje ikke så spesielle eller særlig imponerende for mere reisevante her inne, men tilbake i 1987 fløy jeg i Florida og mellom New York og Florida Boeing 727 og Lockheed L-1011 TriStar fra Eastern Air Lines.
Og selvsagt er jeg happy med å ha fått oppleve å fly med luftas flotteste tri-holer; DC-10 fra SAS. Riktig nok i den forferdelige Janne-dekoren, men uansett, den slapp vi jo å se innenfra:D

Tja, det må ha vært den gangen jeg skulle fly AMS-LIS med TAP. Avgangen skulle egentlig gå med en kjedelig 320-serie. Dagen før så jeg at TAP hadde pilotstreik, og at en rekke avganger var kansellert. Alt tydet derimot på at min avgang skulle gå, og det gjorde den - med en innchartret A310 fra HiFly ;)

Antonov 2 på Cuba. Og jeg satt ved spakene. I lufta. :spin

I 1982 når vi skulle til Kos, men da flyet fra Gøteborg var overbooka måtte vi mellomlande på Rhodos.
Der stod det en liten Olympic Short SC-7 Skyvan 3-400. Ble en flott tur med to greske piloter som satt å dampa og drakk kaffe mens de babla ivei.:wow:

Husker når jeg titta bakover så titta jeg rett ut ..hehe. En opplevelse for livet den flyturen der.

Link til et bilde av den ;http://www.airliners.net/photo/Olympic/Short-SC-7-Skyvan/1445806/L/

Jeg tror det må være enten TU-134 fra Moskva til Arkhangelsk, eller DO228 fra Longyearbyen til Svea.

Jeg er forøvrig enig i Turbomeca sin beskrivelse av TU-134. Trangt var det også....

Last edited:

Definitivt DC-3. (Flygande Veteraner). Ellers er vel ATA Tristar og TAP 707 hoeyt oppe ..

Jeg med min flyskrekk har holdt meg til turer med Norwegian mellom flesland og Gardermoen en del ganger og bare det.Detholder lissom. :p

MEN jeg har vært med i helikopter. Hehe. Det er det mest spesielle og det mange misunner meg.
Reint bortsett fra at det ikke er fly.
Men det flyr jo lell.:p

DC-10'ern til Premiair på tur til PMI en eller annen gang på 90-tallet :) Husker det egentlig ikke, men har sett bildebevis! hehe :)

Daisy, gammel DC-3 SAS maskin, fra Fornebu til Bromma for mange år siden. En opplevelse for livet!

God skikkelig lyd på UA 720, Conair 720, PA 707-300, AF Caravelle III alle non-fan... Sånn skal fly låte/skrike... :colgate:

Jeg har to som jeg husker spesielt:
  • Min første flytur som var med Tarom Il-18 fra Fornebu til Constanta i Romania i 1970 - en uforglemmelig tur, og en gryende flyinteresse fikk god næring.
  • Fløy Royal Nepal B727-100 fra Dehli til Kathmandu i 1985. En selsom flytur med flott utsikt!
:fly

Vel, det må vel være det 4 seters Navion årgang 1949 med en 70 år gammel pensjonert USAF pilot bak spakene innenriks på Filippinene som er det mest minnerike jeg har av flytyper. Første gang jeg har sett et fly med sigarettenner i dashbordet, gitt. Tror ikke Airbus eller Boeing leverer fly med slike anretninger lenger?!??

Spesielt morsomt da han styrte med kneet, justerte olja med høyrehånda, og snakket i mobiltelefonen med den venstre. Men mannen kunne fly! Tøffeste og mykeste landingen jeg noensinne har vær med på. Nesa rett ned, 180graders sving og landa i det svingen var fullført.

BF:fly

Måste nog vara Bangkok Airways 717, eller deras ATR 72... Men det är nog 717an eftersom den inte flyger för de längre.

Likte å fly B772 med Vietnam Airlines på strekningen DAD-SGN i forrige uke. Turen tok jo ca. 1:15, flyet var ikke halvfullt en gang.

Den har jeg også fløyet. Var godt under halvfullt den gangen og :)

Back