Hva skjer med Rygge, Ryanair og Wizz?

"Ryanair Truer...." Ryanair er taktiske..."

Ryanair gjør ingen av delene, de informerer. De informerer om hva de gjør hvis avgiften innføres. Ryanair er ikke avhengige av å ha base på Rygge, de flytter flyene andre steder og fortsetter å tjene penger.

RSL derimot, er avhengige av passasjerene til Ryanair for å tjene nok penger til å drive lønnsomt. Ryanair har ikke sagt de skal slutte å fly på Rygge, de har sagt de skal legge ned basen. Men det tror tydeligvis RSL ikke er nok, og det ser ikke ut til at noe annet flyselskap vil komme isteden.

500 mennesker mister jobben.

Så gjenstår å se hva forsvaret gjør med videre drift, flystasjonen er formelt sett nedlagt.

Ja, nettopp et taktisk utspill i en høringsrunde for å få regjeringen til å endre standpunkt.

Har Ryanair tenkt å flytte mesteparten tilbake til Torp? Noen avganger kommer kanskje fra OSL - men er usikker på om alt flyttes til OSL. Rygge er vel i seg selv ikke liv laga....

Rygge er vel liv laga om FR blir?
Tror de skal slite bra mot NAX og nettverkselskapene på hovedflyplassen, men mulig de kan knøle seg fast på Torp. Torp har dog flere bein å stå på, så de får neppe styre på som de ønsker.
Uansett merkelig at de evt forlater Rygge til fordel for andre norske flyplasser, med avgiftsøkningen som unskyldning. Den er vel nasjonal...

Uansett merkelig at de evt forlater Rygge til fordel for andre norske flyplasser, med avgiftsøkningen som unskyldning. Den er vel nasjonal...

Avgiftsøkningen er bare en dårlig unnskyldning, Ryanair ville trolig uansett vært på vei mot OSL. Slik man ser de i andre land etterhvert begynner og bevege seg inn mot primærlufthavnene.

For selv om avgiftene og kostnadene er høyere så er også billettprisene det også, slik at selskapet tjener på det

Ryanair har takket nei til slots på Gardermoen. Ref vg.no
Ryanair åpner ikke ruter fra Gardermoen

I januar ble det kjent at Ryanair hadde søkt om ruter fra Gardermoen og fått ja. IfølgeAftenpostenhadde de fått innvilget såkalte «slots» på ruter til London og Vilnius.

Lavprisselskapet måtte innen 31. januar bestemme seg for om de ville benytte seg av rute-tillatelsen.

Nå er det klart at det gjør selskapet ikke.

Kommunikasjonssjef Joackim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn opplyser til VG at Ryanair har takket nei til å benytte seg av tildelte «slots». Dermed blir det ingen ruteåpning for Ryanair til og fra Gardermoen i denne omgang.

Last edited:
Ryanair har sagt nei til slots på OSL.

Off topic: FR la frem kvartalstall i går. Overskudd på 103 millioner euro.

Last edited:
Norwegian har vel egentlig klart det kunststykket å knekke Ryanairs vekst... #takknemlig

Trafikk-grunnlaget fra Rygge er vel meg bekjent ganske greit utifra det vi leser i media. Hvorfor er ikke Rygge liv laga?

Det hjelper ikke så lenge pax heller velger å fly fra OSL. Konkurransen er for stor mellom OSL, RYG og til dels TRF.

Det hjelper ikke så lenge pax heller velger å fly fra OSL. Konkurransen er for stor mellom OSL, RYG og til dels TRF.

Korrekt og mye av årsaken, etter min mening, at eksisterende selskaper har lite å frykte for FR sin etablering på OSL. I dage er etterspørselen fordelt mellom RYG, OSL og tildels TRF.

Vi snakker primært om reisende som nå benytter Rygge, som i fremtiden vil benytte OSL for de rutene og markedene FR i dag allerede betjener.
Markedet og volumet finnes allerede for Ryanair.

Jeg tror også dette er noe av årsaken til at vi i Norge ikke ser samme reaksjonen fra flyselskapene på at FR trekker opp mot OSL.
At Ryanair vil ta noe trafikk, ja selvfølgelig, men i mye mindre grad enn hva som ville vært er tilfelle om de skulle inn på et helt nytt marked.

Ryanair har snart 20 års erfaring fra det Norske markedet. Jeg er ganske sikker på at når de flytter, at selskapet i stor grad vil følge de destinasjoner og rutene de allerede har etablert og "satt" i Oslo markedet.

At det er liv laga, hersker det ingen tvil om.

Rygge er intet mindre enn en herlig lokalflyplass for Østfold og omegn, dessverre er det vanskelig å være like entusiastisk om den ene aktøren som dominerer trafikken.

Det blir et trist syn å passere lagerlokalene som en gang var en effektiv terminal.

At det er liv laga, hersker det ingen tvil om.

Rygge er intet mindre enn en herlig lokalflyplass for Østfold og omegn, dessverre er det vanskelig å være like entusiastisk om den ene aktøren som dominerer trafikken.

Det blir et trist syn å passere lagerlokalene som en gang var en effektiv terminal.

Dette stiller jeg meg 100% bak. Jeg benytter Rygge og anser den som en meget effektiv flyplass. Lærer man seg Ryanair systemet å kjenne er det "smækk" inn og ut, rett før flyet går. Aldri mer enn 3-4 minutter fra jeg er ute av flytrappe til jeg sitter i bilen. Dessuten preges avgangene fra RYG i liten grad av innlands vomfyll som SK og DY ut fra OSL, som umuliggjør effektive dager i Baltikum og Polen uten mellomlanding og fuzz.

Har man lastet ned Ryanair App'en å gått gjennom alle spørsmålene om preferanser, så oppdager man også at selskapet tildeler deg ditt favorittsete dersom dette ikke er forehåndsbooket av andre. Elektronisk lagring av Pass og info gjør innsjekkingen til 4 tastetrykk på mobilen.

Ved OSL, vil jeg måtte legge inn betydelig mer tid inn og ut av flyplassen.
For meg med familie, barn og bikkje, som reiser mye og har nok av forpliktelser hjemme, så er det å viktigste å ha effektive reiser.

Da er det ikke så viktig å legge inn en time ekstra bare for å kunne laste opp en lounge bilde med et glass med prosent i for å dele på Snapp, Facebook eller Instagram.....

Ryanair kontrovers til side, for frekvente brukere er Ryanair meget bra.
Jeg opplever at jeg ikke er alene om dette og at det også har bygget seg opp en del forretningstrafikk på noen av rutene. Spesielt på Modlin og Vilnius.
Til sekundere destinasjoner hvor de flyr mot DY, og SK fra OSL, er de min ubestridte favoritt nettopp på grunn av effektivitet og forutsigbarhet. Såpass at jeg faktisk velger så langt det er mulig, å legge mine reiser og planer etter deres ruter og avganger og ikke motsatt.

At prisene er lave er egentlig ubetydelig for meg. De kunne vært mye høyere og jeg ville fortsatt valgt Ryanair ene og alene basert på argumentene over til de destinasjonene jeg selv ukentlig benytter.

Last edited:
Rygge er sikkert en fin og effektiv flyplass. Men når ingen flyselskap ønsker å fly derfra (andre enn Ryanair), da ser ikke jeg at flyplassen har livets rett. Og ingen tror vel at flyplassledelsen ikke har gjort alt som står i deres makt for å få inn flere aktører. Flere har forsøkt uten å lykkes. Flere har ikke engang forsøkt, og det er nok en grunn til det.

Tre flyplasser rundt en liten by som Oslo er for mye. Selv to er i grenseland. Det blir for mye kannibalisme av egne markeder, som Norwegian godt merket ...

Prøvde selv Rygge i starten med WF til København. Likte både tilbringertjenesten, selve terminalen og tilbudet i oppstarten. Men når de lokale markedet uteblir er det vel ikke akkurat rart at det nå snakkes om nedleggelse. Husk at Ryanair også kunne forlatt Rygge av andre økonomiske grunner - slik de gjorde når de flyttet fra Torp til Rygge.

I det snart sentimentale Rygge hjørnet kan man jo minne om at SAS hadde svært konkrete planer om å lansere et eget lavprisselskap som skulle operere ut fra Rygge og Skavsta.

Ikke mye er skrevet om dette, ei heller debatert i særlig grad.
Det viser uansett med all tydlighet hvordan synet på lavpris operasjoner har forrandret seg totalt fra da Rygge åpnet og frem til nå.

Får håpe lokale krefter her hjemme følger med på hva som skjer på RYG. Siden forhandlinger mellom Avinor og private krefter er litt i stampe for tiden, noen har antydet at HAU bør privatiseres. Litt av samme dilemmaet som RYG, her har vi SVG og BGO ikke så langt unna, og kortere blir det til SVG om noen år når det blir tunnel under fjorden.
De snakker så fint om å sponse flyplassdrift for LCC fordi det kan trekke så mye turisme hit, har enda til gode å se noen bevis for dette. Virker som det er prestisje for enkelte personer å fronte slikt, men virkeligheten er vel nordmenn som skal på jakt etter bille tur.
FR har kuttet alt fra HAU i vinter, så man kan aldri basere driften på dem[emoji848].

Jeg regner med de fleste har fått med seg dagens kronikk i Dagbladet, der Trine Skei Grande fra Venstre ikke akkurat er lei seg for at Ryanair vurderer å legge ned på Rygge:

Venstre-leder Trine Skei Grande går knallhardt ut mot Ryanair, og mener selskapets oppsigelse på Rygge er en gledelig konsekvens av flyseteavgiften.

http://www.dagbladet.no/2016/02/04/nyheter/innenriks/samfunn/politikk/ryanair/43000758/

Det ser også ut til at en del av motstanderne av flyseteavgifta har begynt å sende trussel-SMS-er tilbake som svar. Jeg tror ikke det er noen veldig lur framgangsmåte for å få en norsk politiker til å endre mening.

At det ikke rammer Ryanair, som har plenty av markeder å sette inn sine fly på. er tydeligvis uinteressant. Likeledes inntektene innkommende tuister legger igjen ..

Back