Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk

Hva skjer med registreringsnummerene på fly når flyene taes ut av trafikk. Kan man f.eks ta registreringsnummer i bruk på et annet fly etter en viss tid eller er det ingen begrensninger på dette?

F.eks kan SAS ta i bruk gamle serier som f.eks LN-MOA - LN-MOW osv....
 
Re: Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk

Jeg tror det er litt varierende praksis fra land til land, men i utgangspunktet er reg'en 'fri' når operatøren (eller eieren) slipper den. Imidlertid er det ikke uvanlig at operatørene/eierne ikke frigir reg'en, men sitter på den også etter at flyet er ute av norsk register. Det var vel dette som skjedde med LN-NOR, at eieren beholdt reg'en selv om maskinen var over på fremmed register.
 
Re: Hva skjer med reg.nr når flyet ikke lenger er i bruk

Man kan (eller kunne) reservere serier av registreringer (eks. LN-BRA -> LN-BRI), og da satt man på den serien selv om alle ikke var i bruk hele tiden. Tror registreringene har en liten sperreperiode etter avregistrering før de evt. kan taes i bruk av andre. En periode fikk man tildelt en tilfeldig reg hvis man ikke hadde egen serie, nå er de tilbake til at man kan velge reg av det som er ledig. Så vidt jeg vet er det ikke enkelt å beholde en reg i mange år etter at luftdyktighetsbeviset har gått ut. Da blir det purringer og korrespondanse med registeret.

Enklte prefikser er reservert, eks. LN-Oxx, LN-Yxx, LN-Gxx, LN-Cxx

Reg. håndteres av Luftfartøyregisteret: http://www.luftfartstilsynet.no/nlr/article738.ece
 
Back
Top