Hva skjer med F-16 etter utfasing?

intotheblue

ScanFlyer Blue
Hei, som topic sier; hva skjer med f-16 etter utfasing?

Blir de skrapt til USA, råtner de bort i Norge eller blir de videre solgt?
De begynner vell å nærme seg maks timer på skroget etterhvert...?
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

Tja. Får man tippe en vrak/reservedel-tilværelse på Davis-Monthan i Nevada, eller på beredskapslager i Norge et sted?
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

1 til flymuseet i Bodø. Kanskje også museene på Sola og Gardermoen får hver sin.


Vidar
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

Norske fly er godt vedlikeholdt, så finner man en vennlig og fredelig nok nasjon kan de selges dit. Nederland har solgt to runder med fly til Chile, eksempelvis, og Polen har kjøpt amerikanske fly.
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

Norske fly er godt vedlikeholdt, så finner man en vennlig og fredelig nok nasjon kan de selges dit. Nederland har solgt to runder med fly til Chile, eksempelvis, og Polen har kjøpt amerikanske fly.

Hvis jeg ikke tar helt feil så skulle de selges til Sør Afrika.
Såkllart vil jo denne utfasingen skje over lengre tid og F-16 vil nok bli brukt en god stund enda
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

Når de Norske F-16 jagerene fases ut kommer de til å være helt på slutten av servicelivet.. noen av dem er i 6000-timers området på "framelife" og grensen er satt til 8000 timer, som regnes for å være omtrent så lenge man kan strekke det. Det å selge dem til andre nasjoner uten en total ombygging og restrukturering av flyene tror jeg (uten å si noe sikkert) er lite vits. Så de aller fleste regner jeg med blir strippet for brukbare/selgbare reservedeler som blir solgt til andre brukere og restene blir skrotet. Det vil nok bli en håndfull fly som blir sendt til museumer og flysamlinger som er intresert, samt at jeg regner med at noen vil bli avgitt til skoler som har flyfag.

Polen kjøpte fabrikknye F-16C/D Block 52+ fly. Noe jeg egentlig ikke skjønner hvorfor Norge ikke har gjort. Etter MLU oppdateringn er mye av reservedelene de samme og mekanisk erfaring med flytypen er jo godt utviklet sammen med infrastruktur og andre støtteapparater.

Kapastitetsmessig og ytelser i Norske forhold har F-16 bevist igjennom 30 års tjenestetid har gjort det svært bra og F-16 selv om grunndesignen er snart 40 år gammel er plattformen i seg selv bunnsolid. Flere land deriblant Hellas,Israel og Polen har en relativt ny F-16 flåte, Hellas,Tyrkia Israel og Korea har kjøpt nye fly av samme type når eksisterende har blitt "utfløyet".

Chile kjøpte endel nye F-16 Block 50-serien, samt at de kjøpte "overskuddslager" fra Nederland. Der fikk de nyoverhalte AM/BM/MLU fly til en ganske hyggelig pris.

F-16 produksjonslinja har gått nå siden 1978 og er fremdeles aktiv. USAF har vurdert nyinnkjøp av F-16 og F-15 i påvente av nyere fly som F-35. F-22 Raptor prosjektet er ett pengesluk uten like og veldig få fly har blitt produsert. Totale "production run" på denne flytypen har blitt på en 180 fly hvorav det var projektert fra starten med over 500 stk. . Mange tror nå at F-35 blir ett tilsvarende pengesluk som produksjonen blir halshugget etterhvert som kostnadene går i taket. Og innkjøpene blir kraftig redusert.
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

Hvis jeg ikke tar helt feil så skulle de selges til Sør Afrika.
Såkllart vil jo denne utfasingen skje over lengre tid og F-16 vil nok bli brukt en god stund enda

F-16 er ikke et alternativ for SAAF. De er i ferd med å bli operative på JAS Gripen. Det har ikke vært meldt noen interesse noe sted i vanlig sør-afrikansk presse eller luftfartstidsskrifter om F-16. Hva skal man med gamle, norske fly når man har fabrikknye, svenske og britiske fly? Dessuten er Sør-afrika et land med en flyindustri - i motsetning til Norge.

Jeg tror nok flyene havner helt andre steder. Tidligere har Norge solgt gammelt materiell til Tyrkia, Hellas, Spania og Portugal om jeg ikke husker helt feil. Uansett styres dette veldig strengt av USA.
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

Lockheed Martin has received a US Air Force F-16 Block 50 fighter set aside to undergo a three-year series of fatigue life tests that will play a major role in deciding the fate of hundreds of similar aircraft.

Over the next 15 years, the USAF inventory is projected to dip as much as 10% below the required threshold of 2,000 fighters. As a result, service officials are considering extending the service life of as many as 300 F-16s by as much as 50%, to 12,000 flight hours.

http://www.flightglobal.com/articles/2010/12/08/350660/fatigue-test-plots-f-16-future-for-usaf.html
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

Polen kjøpte fabrikknye F-16C/D Block 52+ fly. Noe jeg egentlig ikke skjønner hvorfor Norge ikke har gjort. Etter MLU oppdateringn er mye av reservedelene de samme og mekanisk erfaring med flytypen er jo godt utviklet sammen med infrastruktur og andre støtteapparater.

Problemet med å kjøpe nye Bolck 60 fly er at det etter blir forferdelig dyrt med nye deler da ferre og ferre land flyr med F-16 når den nye generasjonen jagerfly kommer.
 
Re: Hva skjer med f-16 etter utfasing?

Block 60 er det såvitt jeg husker bare UAE som flyr så det MÅ bli dyrt, men Block 52 har mange flere brukere (Israel,Tyrkia,Hellas,Polen,Chile, USAF/ANG, Singapore og jeg tror Korea har dem (litt usikker om det er block 50-serien eller -40 serien de har). Uten å ha sjekket er det de jeg kommer på i forbifarta.
 
ukjent antall til ukraina
https://www.nrk.no/nyheter/norge-sender-flere-f-16-jagerfly-til-ukraina-1.16527956

Norge vil donere F-16 jagerfly til Ukraina. Det får NRK bekreftet fra flere kilder. TV 2 meldte dette først. Etter hva NRK forstår så er den utvidete utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget informert om dette. Det er foreløpig ikke kjent hvor mange fly Norge donerer. Fra før er det kjent at Danmark sender 19 F-16fly til Ukraina, Nederland sender 42. I tillegg har Romania tidligere annonsert at de gi ukrainske flygere opplæring i å fly F-16-flyene
 
Ut i fra bildene fra NRK i går, så er den F16 maskinen som havner på Fosen en av de som har stått på Kjevik og forsvaret sin skole der. En eks USAF maskin som aldri har fløyet for Norge.
 
Back
Top