• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva salgs crew bemanner CityJet-flightene til SAS?

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Jeg ser at en del av mine flyvninger i august med SAS betjenes av CityJet og mitt spørsmål er om Crewet er Norske eller om de bemannes av av egen base for CityJet sine Irske ansatte ?

Jan

Re: SAS og CityJet.

Dei er vel ofte finske? Tidl Blue1 osv. Har ikkje reist veldig ofte med dei, men det har aldri vore norsk crew som eg har fått med meg du gangane.

Har reist svært ofte med dem, og ikke noen norske nei.

Estere, svensker, finske for det meste. Har alltid vært én ombord som har snakket "skandinavisk", ellers går det for det meste på engelsk.

Kim

Estere, svensker, finske for det meste. Har alltid vært én ombord som har snakket "skandinavisk", ellers går det for det meste på engelsk.

Med trykk på på gåseøynene. Ikke alltid godt å si om det er svensk eller finsk som tales over PA :rolleyes:

Sikkerhetsdemonstrasjon og andre standardbeskjeder er som regel forhåndsinnspilt på norsk (når de flyr norsk innenriks i hvertfall).

När jag var ute och flög GOT-ARN med WX i november var det en svensk kabinchef och en balt som sades kunna prata norska enligt SAS kundtjänst. Vettesjutton om det var fallet, hon förstod inte vad mjölk var för något...

Med trykk på på gåseøynene. Ikke alltid godt å si om det er svensk eller finsk som tales over PA :rolleyes:

Sikkerhetsdemonstrasjon og andre standardbeskjeder er som regel forhåndsinnspilt på norsk (når de flyr norsk innenriks i hvertfall).

Nog tror jag att du hör om det är svenska eller finska som talas av personalen. Finska tror jag nämligen få svenskar och norrmän förstår över huvud taget.
Däremot kan ju personalen vara finnar som lärt sig svenska - eller finländare som har svenska som modersmål, och då talar svenska (östsvenskt mål).

Speciellt bland finländare med svenska som modersmål, är det här viktiga saker att hålla reda på.

Back