Re: Hva må flyfrakt tåle?
God kveld.
Jeg vet at det er noen her på forumet som har jobbet med flyfrakt, og jeg har et spørsmål om hvordan frakt av spesielle komponenter planlegges. Med spesielle mener jeg f.eks. stort utstyr eller utstyr som må behandles på en spesiell måte.
Det som skal fraktes må selvfølgelig fysisk få plass inn lastedøren, gulvet og stroppepu kyrne må tåle vekten og evt. farlig gods må deklareres, men finnes det noen standard for hvor store påkjenninger utstyret må kunne tåle? Hvor mange "G" i de ulike aksene, pitch, roll osv?
Setter stor pris på svar med kilder til regelverk/standarder.
Mvh
Det er veldig mye prosedyrer og systemer for å laste et fraktfly, men det går av og til skjeft hvis idioter får jobben med å sikre lasten.
Jeg husker godt disse ulykkene med frakt DC-8 og frakt B-747, fløy begge typer med last, ikke pax.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fine_Air_Flight_101
https://en.m.wikipedia.org/wiki/National_Airlines_Flight_102
Hadde noen veldig tvilsomme opplevelser hvor det var nære på, men overlevde pga gullhår der bak:
Et slikt tilfelle var en kontrakt jobb hvor jeg fløy frakt for Air India Cargo og vi ble brutalt overlastet med lær/skinn produkter som hadde sitter utendørs på paller i monsoon sesongen og blitt dynket med regnvann.
Lasta hadde blitt veid innadørs men ikke etter at den ble satt ute i regnet.
Vi tok av med full spiker og kom ikke opp i den farten vi skulle.
Det nærmet seg fort enden på rullebanen og vi bare trakk i stikka og håpet på det beste, hadde jo ikke mye valg.

Vi klorte oss av banen med røde lys som forsvant under nesa på flyet og hoved hjulene snertet såvidt over lys og antenner på enden av banen.
Man hører så vidt et klikk-klikk i styrehuset når ground-logikken har bestemt vi er i lufta isteden for på bakken. (tilt på hjulene)
Da hiver man opp understellet og håper det ikke er trær eller åser rett foran snuten på flyet i nattemørket, noe som kan forkorte liv og helse vesentlig.
Så joda, man har jobbet med flyfrakt, både på store og på små fly og er, eller var, lommekjent med alt som kunne gå galt for man har erfaring på hvor nære nippet det har vært mange ganger.
Ikke minst i fjellheimen i Syd Amerika hvor luften er tynn og luften er varm og kundene legger på noen tusen kilo uten å opplyse mannskapet, for det er god butikk, tonnevis med gratis frakt hvis man jukser på vekta. :up:
Glad jeg er pensjonist og ferdig med det, men det var spennende og adrenalinet gikk rett i fletta selv om det var midt på natta og på feil side av klokka, man var lysvåken når flyet ikke klatret eller akselererte etter avgang.
Gullhår er godt å ha.. :8: