Hva må flyfrakt tåle?

Bluescan

ScanFlyer Blue
Hva må flyfrakt tåle?

God kveld.
Jeg vet at det er noen her på forumet som har jobbet med flyfrakt, og jeg har et spørsmål om hvordan frakt av spesielle komponenter planlegges. Med spesielle mener jeg f.eks. stort utstyr eller utstyr som må behandles på en spesiell måte.
Det som skal fraktes må selvfølgelig fysisk få plass inn lastedøren, gulvet og stroppepunktene må tåle vekten og evt. farlig gods må deklareres, men finnes det noen standard for hvor store påkjenninger utstyret må kunne tåle? Hvor mange "G" i de ulike aksene, pitch, roll osv?

Setter stor pris på svar med kilder til regelverk/standarder.

Mvh
 
Last edited:
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Med 'utstyr' mener du selve sendingen? Det er mer forpakningen og sikringen man stiller krav til, ikke varen.
Og ja, dette er svært nøye regulert på alle bauger og kanter. Litt enkel googling vil gi deg mange selskapers forskrifter, men dette er vel en brukbar begynnelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Load_securing
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

God kveld.
Jeg vet at det er noen her på forumet som har jobbet med flyfrakt, og jeg har et spørsmål om hvordan frakt av spesielle komponenter planlegges. Med spesielle mener jeg f.eks. stort utstyr eller utstyr som må behandles på en spesiell måte.
Det som skal fraktes må selvfølgelig fysisk få plass inn lastedøren, gulvet og stroppepu kyrne må tåle vekten og evt. farlig gods må deklareres, men finnes det noen standard for hvor store påkjenninger utstyret må kunne tåle? Hvor mange "G" i de ulike aksene, pitch, roll osv?

Setter stor pris på svar med kilder til regelverk/standarder.

Mvh

Det er veldig mye prosedyrer og systemer for å laste et fraktfly, men det går av og til skjeft hvis idioter får jobben med å sikre lasten.
Jeg husker godt disse ulykkene med frakt DC-8 og frakt B-747, fløy begge typer med last, ikke pax.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fine_Air_Flight_101

https://en.m.wikipedia.org/wiki/National_Airlines_Flight_102

Hadde noen veldig tvilsomme opplevelser hvor det var nære på, men overlevde pga gullhår der bak:
Et slikt tilfelle var en kontrakt jobb hvor jeg fløy frakt for Air India Cargo og vi ble brutalt overlastet med lær/skinn produkter som hadde sitter utendørs på paller i monsoon sesongen og blitt dynket med regnvann.
Lasta hadde blitt veid innadørs men ikke etter at den ble satt ute i regnet.
Vi tok av med full spiker og kom ikke opp i den farten vi skulle.
Det nærmet seg fort enden på rullebanen og vi bare trakk i stikka og håpet på det beste, hadde jo ikke mye valg. :cry:
Vi klorte oss av banen med røde lys som forsvant under nesa på flyet og hoved hjulene snertet såvidt over lys og antenner på enden av banen.

Man hører så vidt et klikk-klikk i styrehuset når ground-logikken har bestemt vi er i lufta isteden for på bakken. (tilt på hjulene)
Da hiver man opp understellet og håper det ikke er trær eller åser rett foran snuten på flyet i nattemørket, noe som kan forkorte liv og helse vesentlig.:cry:

Så joda, man har jobbet med flyfrakt, både på store og på små fly og er, eller var, lommekjent med alt som kunne gå galt for man har erfaring på hvor nære nippet det har vært mange ganger.
Ikke minst i fjellheimen i Syd Amerika hvor luften er tynn og luften er varm og kundene legger på noen tusen kilo uten å opplyse mannskapet, for det er god butikk, tonnevis med gratis frakt hvis man jukser på vekta. :up:

Glad jeg er pensjonist og ferdig med det, men det var spennende og adrenalinet gikk rett i fletta selv om det var midt på natta og på feil side av klokka, man var lysvåken når flyet ikke klatret eller akselererte etter avgang.
Gullhår er godt å ha.. :8:
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Takker for svar, og alltid kjekt med en god historie fra RTP. Jeg kjenner forsåvidt ganske godt til regelverket for lastsikring osv. fra flyselskapets perspektiv.
Jeg må prøve å omformulere spørsmålet litt.

Spørsmålet her handler mer om selve utstyret som skal sendes, og om det vil tåle reisen uten å bli ødelagt sett fra fraktkundens perspektiv. Det kan f.eks. dreie seg om finelektronikk. Hvor mange G vil det bli utsatt for, hvor mye krenging må det tåle.

Semirelevant anekdote:
Som 14 åring sendte jeg min stasjonære PC som bagasje da jeg skulle på LAN-party på andre siden av landet. Det gikk fryktelig dårlig med innmaten i pc-kabinettet.
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Spørsmålet her handler mer om selve utstyret som skal sendes, og om det vil tåle reisen uten å bli ødelagt sett fra fraktkundens perspektiv. Det kan f.eks. dreie seg om finelektronikk. Hvor mange G vil det bli utsatt for, hvor mye krenging må det tåle.


EASA og FAA krever at større fly strukturelt skal tåle minimum +2,5G til -1G vertikal G. (I virkeligheten tåler de selvsagt en god del mer). En normal flytur ligger godt innenfor dette. Under oppbremsing på full effekt så ligger max horisontal load i området -0,5G. Max krenging under normale omstendigheter er vel 30 grader.

Så hvis utstyret ditt tåler disse belastningene så bør det være trygt.

W
 
Last edited:
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Hvor mange G vil det bli utsatt for, hvor mye krenging må det tåle.

Det kan bli kraftig turbulens av og til som kan riste i stykker noe som er skjørt.
Slikt må pakkes meget godt da går det vel bra.
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Tror ikke problemet er kreftene det blir utsatt for i flyet som er problemet. Heller før og etter flyturen ved lasting/lossing.
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Kan jo legge til denne, RTP/CFM kan sikkert svare på hvor ofte de opplever "Severe" og "Extreme" turbulens.
 

Attachments

  • turbu14.png
    turbu14.png
    29.8 KB · Views: 395
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Kan jo legge til denne, RTP/CFM kan sikkert svare på hvor ofte de opplever "Severe" og "Extreme" turbulens.

Tror ikke jeg har opplevd extreme, men severe et par ganger.
Har dog opplevd en landing som var hard nok til å ødelegge et fly, mye verre enn turbulens. Også noen russiske rullebaner har så dårlig overflate at flygemaskinen nesten skranglet istykker, KHV var vel en av dem:cry:
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Aldri opplevd extreme og kvier meg for å si at jeg har opplevd severe annet enn i småfly. Da stod g-måleren på +5G og -2G...
Som oftest forsøker vi jo å unngå turbulens sålangt det går.
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

I.flg tabellen så blir vel løse gjenstander/personer "vektløse" og begynner å "fly" rundt skillet mellom moderat og severe. Så det kan jo være en indikasjon for oss som sitter bak på hvordan det ligger an.. .
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Takker for innspill.
Jeg prøver å lete gjennom IATA AHM og GOM, men har ikke funnet noe enda.
Neste steg blir å kontakte noen som driver med spedisjon.
 
Re: Hva må flyfrakt tåle?

Det viser seg at det finnes detaljerte elektrotekniske standarder som også tar for seg flytransport. De finnes på standard.no.

Som er kuriositet: Det er tydeligvis foretatt mange målinger, og den tar detaljert for seg vibrasjonsfrekvenser i B747 Combi og Lockheed Tristar.
 
Back
Top