Hva kan jeg ha med i (innsjekket) bagasje?

ENTO

ScanFlyer Silver
Skal på tur til Cook Island i januar via London-Los Angeles-Auckland. Tenkte å ta med noe særnorsk mat til norske bekjente der, hva sier reglene ? Tenkte på Brunost-Jarlsberg og bakepulver og vaniljesukker +++ ?!

Re: Mat som baggasje.

Det går fint. Jeg pleier å ha med geitost og syltetøy i kofferten selv.

Burde denne maten oppgis på custompapirene inn i de enkelte land, og selvfølgelig er det kanskje best å pakke dette ned i innsjekket baggasje ??

Burde denne maten oppgis på custompapirene inn i de enkelte land, og selvfølgelig er det kanskje best å pakke dette ned i innsjekket baggasje ??

Det beror helt på vad det står på customs declaration för det land du skall resa in i^_^ och mat gör sig bäst i checked luggage om du frågar mig.

Skal på tur til Cook Island i januar via London-Los Angeles-Auckland. Tenkte å ta med noe særnorsk mat til norske bekjente der, hva sier reglene ? Tenkte på Brunost-Jarlsberg og bakepulver og vaniljesukker +++ ?!

Hvis Cook Islands toldregler ligner New Zealands, får du
problemer med brunosten!

se www.customs.govt.nz under 'fact sheet 5' : Import prohibitations
and restrictions

I øvrigt:
Jeg har ledt efter en online udgave af TIM = Travel Informaton
Manual? I min luftfartstid var den bibelen vedr. visum-, sundheds-
og toldbestemmelser verden over. Den findes tilsyneladende endnu,
men man skal abonnere på den!

Flytende væske i innsjekket bagasje

Har en diskusjon på gang om lovligheten av flytende ting i innsjekket bagasje.
Vet dette har vært oppe før. Men jeg vet også at folk slenger vin og sprit i bagasjen, som ikke blir avvist i bagasjekontrollen.
Noen som faktisk jobber med dette som kan svare på hva som skjer hvis man har vin, sprit, såpe, maling, impregneringsveske, salmiakk, 10 liter solkrem ol.?

Last edited:
Re: Flytende veske i innsjekket bagasje

Kanskje heller flytende væske?
Ellers blir madammen sur...

Re: Flytende veske i innsjekket bagasje

Så lenge det ikke klassifiseres som ‘dangerous goods’ (som f.eks. maling), er det meste lov så lenge det er forsvarlig pakket. Du skal imidlertid være klar over at du er erstatningspliktig ved eventuell lekkasje.

Mer her:

https://luftfartstilsynet.no/passasjer/

Back