• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva fløy over TOS i dag 15.49?

Polaris

Free Luigi
Hva fløy over TOS i dag 15.49?

Det var stort, hvitt, lignet på AWACS men hadde ikke like store motorer på vingene og hadde ikke radar på toppen. Faktisk så det ikke ut som det hadde motorer på vingene i det hele tatt - de måtte vært bitte små. Det hadde en radar-ting (altså "pinne") stikkende ut oppå nesen (ikke ut fra, men festet "oppå cockpit") og hadde en noe infløkt hale.

Fløy low-pass over flyplassen... Herlig lyd, utrolig fancy fly. Større enn Hercules, som sagt lignet det veldig på Boeing 707 i størrelse og utforming, rent sett bort fra motorene (evt mangelen på de?). Jeg satt og spiste middag så kameraet var ikke ved min side, da det passerte kjøkkenvinduet.

Re: Hva fløy over TOS i dag 15.49?

Oh yes! Og siden det passerte enda en gang har jeg halv-crappy bilde :colgate:

4445780234_428d713f49.jpg

haha, den var jaggu morsom av utseende! ser jo ut som en forkrøpla 787 med masse dippedutter overalt.. Kult :D

Er det dette flyet som driver å suser over vestlandet også as we speak?

Tvilsomt... Det trenger nok mere tid enn 1 time ned....

Var ute i Skagerrak for mange år siden og fikk rett over mastene... Det var turens definitive høydepunkt.

Akkurat denne versjonen var forholdsvis hemmelig inntil for noen få år siden. Ofte på langtur langt mot nord og langt mot øst, i internasjonalt farvann. Nå har det stått om dem både hist og her, men har nok et slide eller to av dem i litt større høyde. Bra spottet, frk Polaris.

Last edited:

Kom ut av tunnelen i sørenden av rullebanen akkurat da den passerte.
Trodde først at det var en F-16 som hadde det extra travelt...

Denne var også innom på Sola en tur i går.

Godt observert Polaris, og artig at du rakk å få bilde av krabaten! Utrolig sjelden fugl her hos oss for å si det mildt. Det må jeg si og det har jeg vel nevnt før, du har virkelig flott utsikt fra der du bor!:up:

Da er det bare kun få dager til at Nimrod MR2 pensjoneres. Mellom 1. april 2010 og til MRA4 er operativ i 2012 er det RAF sine Hercules som får ta seg av SAR-tjenesten - resten er det ikke penger til i britenes budsjetter disse dager.

RAFs Nimrod R1 på Waddington er også pensjonert, men der har de nye Raytheon Sentinel R1 tatt over deler av oppdagene.

For de som er interessert i Nimrod, sterke rykter sier at en av MR2ene fra RAF Kinloss går til the Aviation Viewing Park på MAN.

Kilde: http://tashome.wordpress.com/2010/03/15/monday-15th-march-2010/

Last edited:
Back