• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva er vanskeligst?

CNO324

ScanFlyer Blue
Hei

Jeg lurer på hva som er vanskeligst å bli, helikopterpilot eller trafikkflyger? Og hvorfor?

Mvh CNO324
 
Tror ikke det finnes noe fasit svar på det. Alt er på interesse og va DU liker. Setter du deg et mål så bryr en seg lite om hva som er lettest.

Mye av teorien er den sammen, mens den praktiske delen dog er forskjellig. Selv har jeg PPL-A, og forksjellen på PPL-A og PPL-H teori er kun om første faget heter "Flyteori" eller "Helikopterteori", de resterende 8 fagen er helt like. Hvordan det er på CPL stadiet vett jeg ikke. Helikopter er det dyreste (grunnet høyere timepris på flygning), men jeg reiner med du av interesse velger hva du vil bli, og ikke penger:)
 
Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....
 
Med helikopter kan man alltid lande i motvind da man har 360 graders "rullebaner", vi med fixed-wing må takle sidevinder som til tider kan være krevende....

Det kommer an på hvilket helikopter du flyr. Det er helikoptre i Norge som krever rwy både i forbindelse med avgang og landing (onshore) og da blir også crosswind en faktor.
 
Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da :)

400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..
 
Litt off topic, men hvorfor krever noen helikopter RWY onshore og ikke offshore? Om jeg forsto deg rett da :)

400m for landing og 800m for avgang lærte jeg..

Det har med single-engine performance og sertifisering å gjøre, CAT A i JAR-OPS. For "clear non elevated heliport class1" med en TDP (t/o decision point) på 55kts er kravet 800 rwy (S-92). Ved å variere TDP (foreksempel på beskostning av payload/fuel) kan man akseptere kortere rwy.
Veldig enkelt forklart og som en kortversjon: offshore har man helideck og man bruker en TDP basert på høyde over helidekket som gir tilstrekkelig separasjon fra dette samt høyde over sjøen til å kunne fly ut av en single engine situasjon etter TDP.

Onshore gjelder 427mtr for landing og 800mtr for T/O (S-92), så du husker nokså rett. :)
 
Holder selv på med å bli trafikkflyger, men kommer garantert til å ta PPL-H en vakker dag!
Helikopter ser utrolig moro ut, og hadde jeg turt, samt hatt nok interesse for dem, så kunne jeg fint ha tenkt meg CPL på heli.
Men markedet blir med en gang litt mindre på heli, men man får jo drive med det en vil om man bare står på..

Og som Roxman sa, så er det heller interessen som får dømme hva en vil, fordi det er ikke noe som er vanskeligere enn det andre..
 
Back
Top