Hva er rotationspeed på MD80 med/uten flaps?

ENTO

ScanFlyer Silver
Hva er rotationspeed på MD80 med/uten flaps?

Etter å ha sett videoen fra MD80-ulykken i Madrid har jeg følgende spørsmål:
Hva er rotationspeed på en MD80 med forskriftsmessig flapsetting ?
Hva er rotationspeed på en MD80 uten flapsetting ?

Dersom piloten roterer på hastighet med normal flapsetting, men at flapsen IKKE er ute, vil flyet da bare "mushe" med påfølgende steiling i avgangen ?

Re: Hva er rotationspeed på MD80 med/uten flaps?

Altså alt går etter vekt og å balansen på flyet, en MD80 er ikke sertifisert til en såkalt "no Flap" landing.

De kan gjør det, men da er den såkalte V2 ekstremt høy, å pilotene har ingen V1 og VR å gå etter til de angitte vektene.

No flap landing? Må man, så må man;)

Jeg har ikke tallene her, men FBU4Ever husker sikkert dette fremdeles.
Vr på 120-150kt ved normale vekter og flaps?
30-40kt mer uten flaps?

Der V2 er landingshastighet? Og V1 og VR er?

mente selvsagt No Flap Takeoff!

V1 er den såkalte Takeoff descition speed, om det evt er noe unormalt før V1 skal man da evt avbryte avgangen, ser alt normalt ut så skal man bare ta av.

VR er Takeoff Rotation Speed, som vil si, da pilotene trekker yoken til seg å flyet løfter snuten.

Nedenfor ser dere et eksempel på V1 og VR på en MD81/82/83 med avgangsvekt på 66 tonn å en annet eksempel på en evt landingsvekt på 60 tonn

Dette er en såkalt speedbooklet som de har liggende i cockpit, der vspeedsene står i forhold til vekt å flaps setting.

Attachments

• to_66.jpg
    to_66.jpg
    54.6 KB · Views: 324
  • lnd_60.jpg
    lnd_60.jpg
    54.2 KB · Views: 322
Last edited:

Etter at vi begynte med Take-off Data Computer på MD'en, forsvant tabellene med hastighetene fra manualene. TODC kom ut med et forslag til optimum flap setting. Denne kunne ligge et eller annet sted mellom Flaps 0 til Flaps 24. To viktige faktorer som avgjør flaps setting er vekt, flyplassens trykkhøyde som varierer med trykk, temperatur og flyplassens høyde over havet V1, Vr og V2 har sammenheng med Minimum Control Speed, som for en -219 motor er 119kts med Flap 0 på bakken, 117kts med Flap 24.
I luften vil VMC fart for Flaps 0 være 127kts, Flaps 11 119kts, Flaps 17 117kts og Flap 24 117kts.
V1 må være lik med eller større enn VMCg, Vr må være lik med eller større enn VMCa. Rotasjonshastigheten vil derfor øke med høyere trykkhøyde.
Ved take-off i høyder som Madrid på en varm dag vil man veldig ofte måtte ta av med Flaps 0 (Slats må derimot alltid være ute uansett flapssetting) for å kunne klare stigehastighetskravene i de følgende segmentene i tilfelle et motorbortfall. Jo lavere flapsetting, jo bedre blir stigeevnen. Men det stiller krav til hindere i utflygingstrasèen ettersom man bruker mer distanse. Er det hindre i utflygingstrasèen, må man bruke mer flaps. Banelengdekravet minskes og stigevinkelen blir krappere. Men det går ut over stigehastigheten.
Jeg har selv tatt av med både DC-9 og MD-80 i Madrid med Flaps 0 og mener å huske at Vr lå på rundt160-165kts. Max "tire speed" er 195kts.

V1 må være lik med eller større enn VMCg, Vr må være lik med eller større enn VMCa. Rotasjonshastigheten vil derfor øke med høyere trykkhøyde.

Jeg lurer på en ting angående denne setningen: Hvorfor øker Vr på grunnlag av Vmcg/a når både Vmcg og Vmca minker med økt tetthetshøyde pga. mindre skyvekraft fra motorene?

Takker for svar.. :)

GS vil øke med høyere trykkhøyde, mens Vmca/g vil minke. Siden GS er mest interessant med tanke på rotasjonshastighet på dekkene, vil jeg tro at Stein mente det omvendt av hva han skrev.

Vr øker vel først og fremst ved høyere trykkhøyde grunnet dårligere ytelse på vingene. Tynnere luft krever høyere hastighet for samme løft som ved lavere høyder. At denne økningen har noe med Vmca å gjøre har jeg ikke hørt før.

Burde ikke løftet ved samme IAS/CAS være likt selv om trykket er ulikt?

Burde ikke løftet ved samme IAS/CAS være likt selv om trykket er ulikt?

Jo jo:) Satt og tenkte banelengde jeg nå, men det var jo litt skivebom i denne sammenheng. Tilbake til whiskeyflaska;)

Back