Hva er kostnaden pr flytime?

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Er det noen her inne som kan komme med noen tall på hva det egentlig koster å fly en 737 t/r F.EKS OSL-CPH som altså er ca 60 min flygetid.
Mener å ha hørt at varialbel utgifter (fuel,crew,landingsavgifter etc.etc) på en slik tur ligger på rundt kr 50,000.-. Med f.eks 150 seter blir det rundt 330 kroner pr sete. Spørsmålet kommer opp nå som Sas vil sette 8 fly på bakken. De vil nødvendigvis måtte beholde de faste kostnadene(lån/leasingkostnader etc) men hvor få pax må det være for at turen ihvertfal skal kunne dekke inn de faste kostnadene pluss de variable. Jeg skjønner at kostnadene for et LCC og et full service selskap må være forskjellig men jeg skulle gjerne ha hatt noen regnestylkker på dette !!

Spørsmålet kommer opp nå som Sas vil sette 8 fly på bakken. De vil nødvendigvis måtte beholde de faste kostnadene(lån/leasingkostnader etc) .......

Disse 8 skal etter hva jeg har forstått returneres til eiere når leasing kontraktene utløper

Status for de 8 er vel litt forskjellig siden det er 5*737, 1*F50 og 2*Avro (altså innleid )

Jeg spurte en pilot i SAS for en tid tilbake. Han sa at en full 738 har kostnader på ca. 60 000 pr. time.

Hvis 60 000 er hva de må ha for å tjene penger så tilsvarer dette ca 400 kr pr sete på en 150seter. Men det jeg er ute etter er hvor break-even ligger for å fly/ikke fly en rute. Når man ser at Ryanair fyller opp flyene sine med pax som betaler uner 100 kroner for en tur til Stansted så kan man begynne å lure på hvorfor ikke SAS tjener penger:question:

Nå tjener vel Ryanair en god del penger på reklame og annet som ikke SAS tar seg betalt for. Dette utgjør nok en del penger, og er en vesentlig del av regnestykket.

Hva f........
Det er jo rent umulig å greie å holde seg til en tråd i dette forumet.!!
Jeg lurrte litt om flykostnader pr time og dere driver å "diskuterer" antall motorer på et fly!! Jeg gir opp. Steng tråden !!!!

Hvis 60 000 er hva de må ha for å tjene penger så tilsvarer dette ca 400 kr pr sete på en 150seter. Men det jeg er ute etter er hvor break-even ligger for å fly/ikke fly en rute. Når man ser at Ryanair fyller opp flyene sine med pax som betaler uner 100 kroner for en tur til Stansted så kan man begynne å lure på hvorfor ikke SAS tjener penger:question:

Nå baserer jo Ryanair seg på Internett. Så man må betale endel gebyrer for å sjekke inn via skranke, for skranke krever leie + ansatte. Det er endel penger å spare.
Betaling for bagasje, minsker TOW hvis mange velger den billige måten ut, og trenger mindre fuel for samme turen. Og hvis de trenger mer fuel fordi folk har med seg bagasjen, så får du en kompensasjon med tanke på bagasje-gebyrene.

Videre har du jo overprised mat, samt lotterier og tax-free ombord som de reklamerer for.

Så selv om selve seteprisen hos Ryanair blir lav, så er det en rekke andre faktorer som spiller inn for å kompensere for den. ;)

Hva f........
Det er jo rent umulig å greie å holde seg til en tråd i dette forumet.!!
Jeg lurrte litt om flykostnader pr time og dere driver å "diskuterer" antall motorer på et fly!! Jeg gir opp. Steng tråden !!!!

Tilbake til topic pls .....

Timeprisen for en 737 f.eks vil variere sterkt i forhold til hva leiekostnadene er.
Leiekostnadene for 734,735,736,737 og 738 varierer sterkt i forhold til alder, lengde på leieperiode , finansiering , osv.
Dette er sterkt begrenset informasjon hos selskapene og vil ikke være særlig tilgjengelig internt , også flygere som mener de vet noe.
Nå har nok SAS som mange andre selskaper en annen måte å regne på timepris for faste og variable kostnader som ikke tar utgangspunkt i det enkelte flyindivid.
Også disse kostnadene vil det være naturlig å holde tett til brystet av konkuransemessige årsaker.
Jeg tror neppe vi får se disse kostnadene her på forumet.

Timeprisen for en 737 f.eks vil variere sterkt i forhold til hva leiekostnadene er.
Leiekostnadene for 734,735,736,737 og 738 varierer sterkt i forhold til alder, lengde på leieperiode , finansiering , osv.
Dette er sterkt begrenset informasjon hos selskapene og vil ikke være særlig tilgjengelig internt , også flygere som mener de vet noe.
Nå har nok SAS som mange andre selskaper en annen måte å regne på timepris for faste og variable kostnader som ikke tar utgangspunkt i det enkelte flyindivid.
Også disse kostnadene vil det være naturlig å holde tett til brystet av konkuransemessige årsaker.
Jeg tror neppe vi får se disse kostnadene her på forumet.

Det tror jeg du har helt rett i, OJB. Man kan kanskje likevel ta utgangspunkt i den informasjon selskapene selv legger ut knyttet til kostnad per ASK og få et tall som er i nærheten av en slags gjennomsnittskostnad per flytime. Det blir vel kanskje ikke helt riktig å kalle det kostnad per flytime (selv om flytiden TOS-OSL ofte er på ca 1t 40min, så er rutetiden ofte nærmere 2 timer), men DY har en Cost/ASK (eller enhetskostnad per tilgjengelige setekilometer) på 0,50 NOK i Q3 2008. Med 1119 km ifølge Great Circle Mapper fra TOS-OSL, fly med 148 pax, og en flytid på 1t 45 min så gir det en timepris på en 733 på ca 47.000,-. Nå er dette selvsagt en kombinasjon av både faste og variable kostnader, men er vel det som DY må ha for å gå i null.

Last edited:
Man må jo også huske på det er mer en prisen for å fly flyet som koster. Handeling, markedsføring, administrasjon osv er jo også kostnader som spiller inn.

BF:cool2

Man må jo også huske på det er mer en prisen for å fly flyet som koster. Handeling, markedsføring, administrasjon osv er jo også kostnader som spiller inn.

Helt klart. Nå vet ikke jeg hvilke faste kostnader/overheadkostnader som er inkludert i de 50 ørene per ASK som DY rapporterer, men man skulle kanskje tro at noen av de kostnadene du nevner er inkluderte?

Hva kan man event presse prisen ned hvis man vil charte et fly for en times flight med handling?

Back