Re: Hva er forskjellen på flyteknikk og flymekanikk?
Ser det er skrevet mye fornuftig over her, så jeg skal ikke gå inn på detaljene rundt flymekaniker/tekniker.
Tenkte å fortelle at jeg har bakgrunn som flymekaniker i SAS Teknisk på OSL, og har både fagbrev som flysystemmekaniker og innehar Part 66 AML Basic flyteknikersertifikat - og flysertifikat PPL-A.
Som mindsweeper skriver over meg, så er flybransjen veldig på hell i Norge - og det flytekniske miljøet vi en gang hadde er dessverre borte. De senere år er ihvertfall tre store kunnskapsrike flyverksteder borte, - Braathen Technical Services på Sola, SAS Technical Services på OSL (OK - ikke helt borte, men heavy og flertallet av oss som jobbet der er borte) og mer nylig også Pratt & Whitney på Sola.
Eneste som fortsatt holder stand er Widerøe, helikopterselskapene, Forsvaret og noen få mindre som fra tid til annen søker etter folk.
Selv har jeg gitt opp flybransjen som arbeidsplass, og har som veldig mange andre funnet veien ut i oljen (bare i mitt firma er vi over 12stk fra STS OSL, og tre stk. av en klasse på 12 fra flyfag) og jobber i dag på rotasjon offshore. På fritiden har jeg småflysertifikat og koser meg med flyging og lett vedlikehold på disse, - på en måte føler jeg meg mer fornøyd med forholdet jeg har til flymiljøet i dag - enn da jeg både hadde jobb og fritid på flyplassen.
Som sastech skriver, så er det også en fordel med flyteknisk utdannelse at du blir veldig ettertraktet på arbeidsmarkedet, - spesielt i oljeindustrien hvor det er stort fokus på HMS, dokumentasjonen og prosedyrer. Fellestrekkene i arbeidsmetodene er ganske tydlige, og med flyteknikisk bakgrunn har du ofte enkelt for å sette deg inn i den fysiske jobben (ettersom flyteknisk utdannelse gir deg innsikt i blant annet, men ikke begrenset til; hydraulikk, pneumatikk, elektronikk, mekanikk, materiallære, verktøysteknikker, osv..).