Hva er din favoritt flyplass?

Changi er suveren. På en reise traff jeg ei som jobbet der og som kunne fortelle om hvor systematisk og målrettet de jobbet med å forbedre brukeropplevelsen.

I Europa er AMS bra i forhold til størrelsen. Var fornøyde med hvor raskt jeg kom meg inn. LHR T2 har jeg også kommet meg raskt inn på, men lokaltransporten til og fra er for dårlig.

Ellers hadde jeg ikke hatt noe imot gjensyn med LRV, BOB eller AIT. :cool:

Rygge er en utrolig kjapp og effektiv flyplass med hyggelige folk i sikkerhetskontrollen. Den ser helt ok ut også. Eneste minus må være mangel på destinasjoner. Kun London holder egentlig mål [emoji4]

Rygge er en utrolig kjapp og effektiv flyplass med hyggelige folk i sikkerhetskontrollen. Den ser helt ok ut også. Eneste minus må være mangel på destinasjoner. Kun London holder egentlig mål [emoji4]
Det er veldig lite å se uten å ha reist langt og kronglete fra flyplassen. Har du prøvd å ta tog til Rygge flyplass? Og de er vel ikke noe særlig på lounge-fronten.

Kan vel ogsaa ses i sammenheng med hva flyplassen er "bygget" for. ENRY er og vil alltid vaere en Ryanairport. Dog, for meg som ofte reiser fra Kolbotn/Ski omraadet til Warszawa har det vaert utrolig greit med en kjapp 30 minutters kjoretur fra dor til inngang. Det jeg liker paa Rygge er personalet. Spesielt sikkerhetskontrollen. Alltid hyggelige og hjelpsomme dersom det trengs.

I fjor naar jeg reiste viste det seg at de hadde tatt grep aa ansatt et par Norsk/Polsktalende i security (da det er mange ruter til Polen med mye arbeidere med saa som saa spraak). Godt initiativ, selvom det strengt talt ikke burde vaert nodvendig.

Paa det negative maa jeg si at mange av gate agentene (Norport?) har virket saerdeles giddalause flere av gangene jeg har vaert der. Priority boarding og kosystemer fungerer daarlig generelt paa flyvninger ostover, aa de har alltid virket veldig lite interessert i aa korrigere/geleide folk som prover aa lage egne koer.

My two cents..

Har heller egentlig ikke noe favoritt flyplass, men liker noen bedre enn andre.

CPH er en fin flyplass å bytte fly på, enkelt å komme seg inn til byen, ikke store avstander og noe å finne på mens man venter uansett om man er flygal eller ikke (kikke på fly, spise, besøke kantina).

FRA er ok, hvis man vet hvordan den er, og ikke har det veldig travelt. Men lange avstander er litt kjedelig.

BGO liker jeg egentlig ikke så godt, den er trang, det er lite å finne på mens man venter (ender "alltid" opp med å sette meg i stolklyngen, hvis plass, og spise et pizzastykke eller 2). Håper det blir bedre når den blir utvidet. Og sikkerhetskontrollen er en historie for seg selv...

MOL er faktisk ganske bra, alltid plass utenfor kiosken (innenfor sikkerhetskontrollen) hvor man kan sitte og nyte en flaske lokal pærebrus (SOP for hver gang jeg er der :p).

SVG funker, verken mer eller mindre. Ikke avstander å snakke om, greie plasser å sitte (både innland og utland) og en grei sikkerhetskontroll etter at den nye åpnet.

CPH er jevnt over ganske bra - oversiktlig, greie avstander, effektivt personale og generelt greit miljø. Loungemessig har den litt å gå på, men der må SAS ta sin del av skylden med sitt spareblusskonsept. CPH Apartments er grei nok. Ellers pluss for kort avstand til byen og gode togforbindelser dit (og til det øvrige Danmark, med lyntog direkte til Odense/Aarhus!).

FRA er også grei, så lenge man ikke har det travelt eller blir stuck i en eller annen sikkerhetskontroll. Men jeg har bare hatt transfers her, og lar kanskje min forkjærlighet for hveteøl farve oppfatningen vel mye. Men jeg synes faktisk FRA er helt grei. MUC, derimot, synes jeg er pyton.

TLH er den roligste flyplassen jeg noensinne har vært på, men det er da også en liten regionalflyplass. Det er like fullt veldig behagelig å sjekke inn her med bagasje og connections via Atlanta/Charlotte/MIA tilbake til Europa, og jeg har til dags dato ennå ikke opplevd å måtte dele baren i området før sikkerhetsjekken med noen som helst andre enn personalet.

HOU er et godt alternative til den atskillig mer travle IAH. Mulig jeg var litt farget etter å ha fløyet via IAH en del ganger tidligere, men HOU fungerte fint, med en etter amerikansk målestokk rask sikkerhet og relativt små avstander å forsere.

Mine opplevelser:
PMI ( Palma de Mallorca ) har blitt utvidet fra 1988 til og med denne våren - rask med 2 forskjellige sikkerhetskontroller - godt skiltet - nye butikker - bra med servering - store vindusflater - PMI er den aller beste hittil.
OSL 5#
CPH 5#
ARN 4,5 #blitt bedre de siste årene -
AMS 6# Aller best og med en terrasse for oss som nyter fly :9
KRS - TRD - BGO - SVG - disse er blitt oppgradert de siste årene - flotte flyplasser.

Jan

Changi i Singapore er min soleklare favoritt. Stor flyplass, men ren, pen og oversiktelig. Mye å se, blant annet har de sommerfuglpark og dam med koikarper. Bra matutvalg.

I Krisflyer-loungen får jeg som EBG alltid ta med hele familien på fire pers når jeg reiser med Lufthansa, i motsetning til f eks Frankfurt som kun aksepterer en gjest.

Immigration i Singapore går dessuten alltid raskt. Samme med baggasjeutlevering og taxikøer.

+1, godt oppsummert! Er herlig når man kommer fra langtvekkistan, lander, immigrasjon, bag og i taxi på << 10min.

USA er verst av en enkel grunn, liten plass og lite common use av utstyr = dyrt for hver enkelt å vedlikehold = lite fleksibilt osv.

En af de bedste, men også en af de mindste,,,aj...der er 2 stks

GUAM: let og lige til....
AALBORG: også let og lige til lys og luftig..
Den værste er faktisk min "egen" lufthavn: AARHUS...mørk,kedelig og nedslidt, stort set ikke nogen tilbud, What so ever...
hilsen Ole

Den værste er faktisk min "egen" lufthavn: AARHUS...mørk,kedelig og nedslidt, stort set ikke nogen tilbud, What so ever...
hilsen Ole

AAR skal dog have et stort plus fra mig, på grund af det lille hyggelige udendørs haveanlæg man har efter sikkerhedskontrollen.

AMS: Egentlig en ganske fin og oversiktlig flyplass med gode spottemuligheter. Har dog ikke så mye erfaring fra loungene, og sikkerhetskontroll ved gate på Non-Schengen er etter min mening en uting. Uansett min favoritt i Europa.

FRA: Gode lounger, mye fint å se, greit å finne fram.

CPH: Fin, oversiktlig flyplass, liker SAS loungen.

ORD: Den eneste flyplassen jeg liker i USA, sammen med DEN. Synes T1 er oversiktlig og fin.

YVR: Lys, fin terminal. Oversiktlig og moderne, i motsetning til mange amerikanske flyplasser.

KSU/OSL/SVG: Føler meg mest hjemme :)

Det er veldig lite å se uten å ha reist langt og kronglete fra flyplassen. Har du prøvd å ta tog til Rygge flyplass? Og de er vel ikke noe særlig på lounge-fronten.

Om formålet er å komme raskt frem og ikke fjolle i en lounge, så er RYG svært effektiv. Reiser selv 20-30 ganger pr år gjennom RYG.
Parkerer maks 30-40 min før avgang. Dessuten er Ryanair som klokka på destinasjonene de betjener fra RYG.

Enig med mange her at TRD er bra for størrelsen, effektiv og grei :)

Liker også CPH, selv om det er litt irr at alle de norske avgangene går fra B eller til og med A gatene og disse ligger så langt vekke fra loungen.

Tog funker som f, det. Gratis shuttlebuss til og fra togstasjonen (Rygge, ikke Moss) til flyplassen. Ellers går det både busser og motorvei til døra. Innendørs har de både øl og "mat" på O'Leary's. Storveis.

Back