• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva er dette?

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Hei. Er det noen som kan forklare hva denne brukes til? Se vedlegg.
 

Attachments

  • IMG_0544.jpg
    IMG_0544.jpg
    164.8 KB · Views: 425
Startetank, komprimert luft for starting av flymotorer. På slutten av 1980 tallet, eller begynnelsen av 1990 tallet eksploderte en slik tank til Braathens på Fornebu. Mannlokket, som veide 15-20 kilo, løsna og fløy som en diskos over ekspedisjonsbygget og skar seg inn som en kniv gjennom 3-4 parkerte biler på andre siden.
 
Startetank, komprimert luft for starting av flymotorer. På slutten av 1980 tallet, eller begynnelsen av 1990 tallet eksploderte en slik tank til Braathens på Fornebu. Mannlokket, som veide 15-20 kilo, løsna og fløy som en diskos over ekspedisjonsbygget og skar seg inn som en kniv gjennom 3-4 parkerte biler på andre siden.

Det var på 17. mai, faktisk. Litt av en salutt. ;) Bare flaks at ingen ble skadd. Var på vei opp trappa til Satelitt B da det smalt. Tanken sto på C.

Tror det ligger en fyldigere beskrivelse i Flyhistorisk.
 
Huffer tank? Den var ny for meg.
På Fornebu ble startetanken brukt for å starte motoren(e) på parkering før pushback hvis apu på maskinen var ute av drift. Vinterstid med is på tarmac kunne dette være litt utfordrende ved sving/vinkel på staget og mye turtall på motorene. Jeg har opplevd at flymotorene har "tatt tak i luften" og maskinen har kommet i mot meg under pushing, på samme måte som en propell i vann på en båt.
 
Last edited:
Tusen takk for hjelpen. Så lærte man noe i dag også. Det var forøvrig svigerfar som sendte bildet til meg som lurte. Greit å ha et forum man kan få svar når googling på egenhånd ikke strekker helt til.
 
Back
Top