• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hva er det med sikkerhetskontroll og Flesland?

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Overskriften sier det meste. Jeg var på dagstur til Bergen og med meg hadde jeg et lite bis-sett med forskjellige stjerne-bits i en liten eske. På Gardermoen gikk dette uten problemer gjennom sikkerhetskontrollen "fordi det ikke var nevnt i reglene for verktøy som var forbudt". Dagen går og spesielt en av bitene kommmer til god bruk ved monteringen av noen enheter i et datarack. Etter en lang dag var det så komme seg til Flesland for å fly tilbake til Oslo. Da var det bare den beryktede sikkerhetskontrollen som gjenstod. Resultatet var at det siden det var verktøy og kunne brukes til å sku inn en skue så måtte bits-settet betraktes som et skrujern og det var fullstendig ulovlig å ha med seg. Å diskutere med dem var bare fånyttes, selv to vaktledere syntes ikke forstå årsaken til hvorfor reglene var satt slik de er - verktøy og jern (Fe) var nok. Jeg nevnte selvsagt at samme bits-sett hadde passert sikkerhetskontrollen uten noen form for påpakking på OSL, og da kom det raskt fra den unge rødhårede vaktlederen "Ja, vi har korrigert mange feil de har gjort på Gardermoen". Fikk meg senere en kort samtale med en som gikk til pause fra sikkerhetskontrollen, og ut glapp det fra ham "hun er f%# meg gal".

Eg var også borti ein episode på BGO, der sambuaren min hadde ei toalettvæske 100% gjennomsiktig, designa for formålet -noko min arbeidsgjevar gav ut i si tid. Denne kunne sambuaren min ikkje bruke -årsak: "låsen" var type glidelås, og ikkje den påkrevde snap/zip-låsen. Det virka då, og er fortsatt den dag i dag fullstendig uforståelig, men sikkert ein som tar jobben sin litt ut av proporsjoner? Samme kontrollør kanskje?

Har også blitt stoppet av ei dame som på død og liv måtte ringe opp en eller annen høyere i systemet for å få bekreftet om det var greit at Litium-batteriene på 2200mAh var lovlige. På tross av at jeg gjentatte ganger påpekte at de er under grensen og at det har vært helt fint å ta dem med seg i samtlige andre sikkerhetskontroller, inkludert BGO.

Sånn vil det alltid være når det er mennesker som skal vurdere, særlig der man ikke har noen overordnet klageinstans som kan sikre lik praksis. Ikke noe å syte for. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere skal krangle med dem. Det er sikkerhetskontrollørene som bestemmer, ikke vi. Så det er de som har rett, selv om de gjør feil eller inkonsekvente vurderinger av situasjonen eller tolkninger av regelverket, og selv om noe glipper på galemoen.

Det beste er å legge seg godt innafor alt regelverk, ikke balansere på kanten. Da faller man fort ned. Enten fordi man feilberegner litt, eller fordi de som håndhever reglene vurderer tingene litt annerledes enn man trodde/håpet.

Sånn vil det alltid være når det er mennesker som skal vurdere, særlig der man ikke har noen overordnet klageinstans som kan sikre lik praksis. Ikke noe å syte for.

Jeg prøver. Men jeg klarer det bare ikke:headbang

Nå er det slik at enkelte av disse utøvende tar ting veldig lang i sin regeltolkning:
kjenning reiste fra OSL med frossne multer, kisen i slusa klarte å klemme så lenge å hardt på disse dypfrosne bæra at de ble nok oppvarmet til at han klarte å skvise ute ei dråpe og 2 og da var det svusj rett i kjelleren på SK4053
Det var jo væske sjø:crowded

Back